Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Pershing 37 – Unelmoiden ulkomerelle

Tämän päivän italialaisiin veneisiin liitetään laatusanoja kuten ylellisyys, tyylikkyys ja kalleus. Kaikki sopivat myös Pershingiin.

03.05.2007

KirjoittajaAri Inkinen, Heikki Juuri-Oja

Ne ovat veneitä ihmisille, jotka arvostavat teknisiä hienouksia, viimeisteltyä tyylikkyyttä, ja ovat valmiita maksamaan siitä kovan hinnan. Pershing 37 ei sulaudu satamassa massaan, parhaimmillaan se on ulkomeren aavoilla.

Sisätiloiltaan Pershing 37 on suorastaan vaatimaton verrattuna lukuisiin kilpailijoihinsa. Kajuutat ovat ahtaita ja tilajako on hyvin perinteinen. Koeajamassamme Cabin-mallissa se korostuu, sillä keulaan on erotettu makuukajuutta. Perusversiossa sitä ei ole, vaan salonki on yhtä ja samaa tilaa keulavuodetta ja ohjaamon alla sijaitsevaa vuodetta myöten. Cabin-mallissa keulakajuutan välilaipio tekee sen, että kumpaankaan tilaan ei oikein ole riittänyt avaruutta huolimatta veneen lähes 12 metrin kokonaispituudesta.

Pershing 37 on vene, jonka oleskelutilat ovat ulkona todella runsaat ja ruhtinaalliset välimerelliseen tapaan. Moottoritila on katettu kokonaan patjoin, jolloin on syntynyt monen neliömetrin tasanne vaikkapa auringonottoa varten. Varsinaisen avotilan keskiosaa kiertää muhkea sohva, jossa on tilaa viidelle, kuudelle hengelle. Sen keskelle voi nostaa hydraulisesti pöydän, joka muulloin on turkissa olevassa kolossaan.

Parhaimmillaan Pershing on merellä. Kaksi 370-hevosvoimaista Yanmar-dieseliä antavat veneelle noin 36 solmun huippunopeuden. Perävetolaitteita Pershingiin ei ole tarjolla, vaan potkurit pyörivät suorien akselien päässä. Pershing käyttää myös runsaasti Arnesonin pintapotkureita. Kiihdytyksessä Pershing ei syöksy vauhtiin, mutta kiihtyy hienostuneen tasaisesti saavuttaen huippunopeutensa. Meno on jyhkeää. Silti Pershingin ajo-ominaisuudet jättävät hieman ristiriitaisen olon. Se kulkee junan lailla vakaasti ja rauhallisesti, mutta vaatii kaasun apua kääntyessään.

Pershing 37 Cabin on joistain puutteistaan huolimatta hyvä vene. Sen hinta-laatusuhde sopii miljonääreille, me muut emme välttämättä tarvitse työveneluokitettuja asennuksia ja tarvikkeita huviveneilyyn. Se on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, miten asiat voi tehdä erinomaisesti ja vielä paremmin ilman, että se on pröystäilyä. Sillä totta puhuen, Pershing 37 on aika vaatimattoman näköinen maksaakseen hieman alle 400 000 euroa.

Lue esittely Vene-lehdestä 5/2007.

Tekniset tiedot

Pituus 11,78 m
Leveys 3,25 m
Syväys 1,00 m
Paino n. 6 600 kg
Kantavuus 10 henkeä
Moottorit 2 x Yanmar 6LYA-STP, à 370 hv
Polttoainesäiliö 740 l
Makuutilat 4+1 makuusijaa
CE-luokitus A (valtameri)
Hinta 384 100 euroa
Valmistaja Pershing S.p.A, Mondolfo, Italia
X