Tilaa
Testit

Perämoottorien huoltovertailu, osa 1 – Moottori kuntoon?

31.03.2020

KirjoittajaHeikki Parviainen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia, Vertailun suunnittelu ja toteutus Testmill Oy

  • E3-Marin, Porvoo
  • Marengo, Inkoo
  • Touri Marine, Espoo
  • Venehuollot.fi, Helsinki

Perämoottori vaatii ajoittain huoltoa. Sen voi tehdä itsekin, mutta tekisikö ammattilainen huolellisempaa työtä?

Päätimme ottaa asiasta selvää Kipparin ja Vene-lehden suuressa yhteisvertailussa. Mallia otimme samaan lehtiperheeseen kuuluvan Tekniikan Maailman huoltovertailuista, eli veimme moottorit huoltoon tavallisiksi veneilijöiksi tekeytyneenä. Tarkoitus oli vertailla sekä teknistä suoritusta että asiakaspalvelua.

Testimoottoreiksi valikoitui kaksi nelitahtista: Yamahan 40-hevosvoimainen ja Evinruden 70-hevosvoimainen moottori (jonka valmistaja on itseasiassa Suzuki).

Vertailussamme on mukana yhteensä kahdeksan huoltoa: kaksi Yamaha-merkkihuoltoa ja kaksi Evinrude-merkkihuoltoa sekä yhteensä neljä ei-merkkihuoltoa. Vapaiden huoltojen tulokset kerromme tässä numerossa, merkkihuoltojen seuraavassa (Kippari 4/2020, ilm. 9. huhtikuuta).

Kaksi testimoottoria

Testimoottorit eivät olleet niin uusia, että niissä olisi ollut sähköinen huoltokirja. Yamaha oli vuosimallia 2005 ja Evinrude muutaman vuoden vanhempi.

Koska moottoreissa on kokoeroa ja Evinrudessa yksi sylinteri enemmän, ei huoltojen hintoja voi vertailla merkkien kesken. Sen sijaan Yamaha-huoltojen hintoja voi verrata keskenään, samoin Evinrude-huoltojen.

Ennen vertailun aloittamista haimme omistajan käsikirjoista esiin huolto-ohjelman ja etsimme huoltokohteita, jotka on tehtävä joka vuosi. Huoltoon viedessä pyysimme moottorille vuosittain tehtävän huollon, jota kutsutaan eri paikoissa hieman eri nimillä (esim. vuosihuolto, kausihuolto ja talvihuolto).

Varsinaista huoltokohteista tärkeimmät olivat tietenkin öljynvaihdot eli moottoriöljyn ja suodattimen vaihto sekä peräöljyn vaihto. Evinrudeen oli lisäksi tehtävä polttoainesuodattimen vaihto, Yamahassa vain sen tarkastus ja tarvittaessa vaihto.

Touri Marinessa merkattiin öljynsuodatin vaihtoajankohdalla. Mukava lisä heille, jotka eivät huollata moottoriaan joka vuosi.

Polttoainesuodattimen vaihtotarve on hankala määritellä, joten suurin osa huolloista oli vaihtanut sen varmuuden vuoksi. Hyvä niin, sillä polttoainesuodattimen tukkeutumisen takia voi matka tyssätä täysin.

Öljyproppujen tiivisteet on muistettava vaihtaa uuteen öljyvuotojen ehkäisemiseksi. Kaikki huoltoliikkeet muistivat, ja suurin osa myös laskutti erikseen tiivisteiden hinnan.

Evinrudessa on moottorikopan sisällä olevan suodattimen lisäksi polttoainelinjassa erillinen vedenerotin. Kaikki olivat vaihtaneet sen, mutta osa oli jättänyt varsinaisen suodattimen vaihtamatta. Oleellisempaa onkin linjassa ensin vastaan tulevan vedenerottimen kunnosta huolehtiminen, sillä jos se on kunnossa, ei sen jälkeen olevan pienen polttoainesuodattimen rasitus kasva niin suureksi.

Viisi testivikaa

Teimme moottoreihin muutamia testivikoja havaitaksemme, muistetaanko kaikki huoltokohteet tarkastaa ja kerrotaanko havaituista vioista asiakkaalle.

Huolto-ohjelmiin kuului sytytystulppien tarkastus, joka mielestämme tarkoittaa paitsi tulppien kunnon, myös niiden oikean mallin tarkastamista. Niinpä vaihdoimme sytytystulpiksi lämpöarvoltaan liian kylmät tulpat, jotka pitkään tyhjäkäynnillä ja myös osakaasulla ajettaessa alkavat nokeutua.

Sytytystulpat olivat hyväkuntoiset, mutta väärää lämpöarvoa. Tulpat siis voivat nokeutua pienillä kierroksilla. Lämpöarvo  8 on liian kylmä, sillä oikea arvo olisi 6. 

Peräöljyjen vaihdossa pitäisi samalla tarkastaa ulos valuvan öljyn kunto. Usein sanotaan, että jos öljy on maitokahvin väristä, on seassa vettä. Laitoimme testimoottoreihin peräöljyä, joka sisälsi 1,0 prosenttia vettä, jolloin väri muuttui selvästi. Täten testasimme, tutkitaanko perästä ulos valutettu öljy riittävän tarkasti ja mainitaanko asiakkaalle, että olisi aika vaihtaa perän tiivisteet.

Laitoimme moottorien voimansiirtoon öljyä, joka sisältää 1,0 prosenttia vettä. Yksikään liike ei katsonut värin olevan sellaista, että siitä kannattaisi mainita asiakkaalle.

Tärkeä osa huoltoa on nivelten voitelu. Moottoreissa on vähintään pari kolme rasvanippaa, jotka kuuluu rasvata prässillä. Nippa voi olla myös tukossa, jolloin rasva ei mene perille. Tällöin nippa pitäisi vaihtaa uuteen, jotta kyseinen nivel ei pääse jumiutumaan.

Kun rasvanippa on tukossa, ei rasva pääse kippiputkelle ja se jumiutuu. Rasvaajan pitäisikin aina varmistaa, että tuore rasva pursuaa akselin välistä. Silloin rasvan perillemenosta voi olla varma.

Vaihdoimme moottoreihin yhden rasvanipan tilalle tukkeutuneen ja katsoimme, havaitaanko se ja vaihdetaanko osa uuteen. Joku saattaa ajatella, etteivät nipat veneiden käyttöolosuhteissa pääse tukkeutumaan, mutta talvisäilytyksen aikana tai kuljetettaessa niin voi käydä. Myös likaisen rasvaprässin mukana nippaan voi kulkeutua roskia. Itse asiassa toisessa testimoottorissamme oli oikeastikin ollut juuri tällainen vika.

Jotta moottori ei hapettuisi, siinä käytetään sinkkianodeja, jotka ”uhrautuvat” ja estävät hapettumisen. Testimoottoreissamme oli suunnankorjausevän lisäksi yksi moottorin kiinnitystelineessä oleva sinkki, jonka otimme pois. Yamahassa sinkki oli kiinnikkeen takareunassa paremmin näkyvissä kuin Evinrudessa, jossa se sijaitsi kiinnikkeen alla aivan veneen peräpeilissä kiinni.

Evinruden sinkkianodi toimii ideansa mukaisesti, eli uhrautuu moottorin puolesta. Siksi on tärkeää, että huollossa olisi huomattu poistamamme sinkki ja laitettu tilalle uusi.

Viimeinen testivika oli potkurissa. Molemmista moottoreista kolhimme potkureita hieman, koska halusimme selvittää, otetaanko asia puheeksi venettä noudettaessa.

Kolhut eivät olleet kovin suuria mutta molemmissa moottoreissa selvästi nähtävissä, ja ne aiheuttavat jonkinlaisia virtausongelmia potkurin pyöriessä. Seurauksena perän laakereiden turha rasittuminen ja mahdollisesti suurempi polttoaineenkulutus.

Kaikki eivät olleet valuttaneet vanhaa öljyä riittävän kauan pois, joten uudessa öljyssä saattoi olla vesijäämiä, kuten kuvassa.

Jotta emme jäisi kiinni peräkkäin suoritetuista huolloista, laitoimme huoltojen välissä moottoreihin hieman käytettyä moottoriöljyä. Se tummensi riittävästi koko öljymäärää.

Testinaamiointeihin kuului myös öljynsuodattimen vanhennus. Hieman rasvaa ja testipölyä, niin uusikin suodatin näyttää kesän ajetulta.

Pitkin rannikkoa

Valitsimme moottorihuollot etelärannikolta niin, että etäisyys Helsingistä oli maksimissaan vajaat sata kilometriä. Lännessä matkustimme Inkooseen ja idässä Porvooseen saakka, ja lisäksi kävimme korjaamoissa Espoossa ja Helsingissä.

Huollot tehtiin joulu-tammikuussa, jotta huollon laatu ei jäisi kausikiireestä kiinni. Ainakin huoltoaikoja oli sesongin ulkopuolella tarjolla hyvin.

Jokainen korjaamokäynti alkoi puhelinsoitolla, jolla varasimme aikaa moottorin kausihuoltoon. Yllättävän monessa korjaamossa ei kiinnostuttu yhteyhteystiedoistamme vielä tässä vaiheessa, vaan sanottiin vain, että tuo aamusta, niin saadaan työn alle.

Tästä voi päätellä, että liikkeet ovat pieniä, ja sama henkilö yrittää tehdä huoltoja ja ottaa vastaan puheluja. Olisi tietysti hyvä, jos asiakkaan puhelinnumero olisi korjaamon tiedossa jo ennen varsinaista huoltopäivää. Näin asiakkaalle voitaisiin ilmoittaa, jos huoltoaika peruuntuu vaikkapa sairaustapauksen takia.

Veimme moottorit huoltoon varattuna päivänä heti liikkeiden aukeamisen aikaan. Kerroimme, että olemme tulossa huoltoon ja seurasimme asiakaspalvelijan toimintaa. Työn vastaanottamisessa oli arviointikohteena huoltotilauksen läpikäynti eli varmistetaanko yhdessä asiakkaan kanssa, että ollaan tekemässä juuri sellaista huoltoa, jota asiakas haluaa.

Pyysimme myös arvion aikataulusta sekä kustannusarvion myöhempää arvostelua varten.

E3-Marinin käyttämän huoltoselosteen toivoisi yleistyvän jokaiseen korjaamoon. Siitä näkee selvästi, mitä on tehty ja mitä huomioita mekaanikko on kirjannut ylös. Asiakas todella tietää, mistä huollon hinta muodostuu.

Huoltoon jättö sujui pääsääntöisesti hyvin. Osa liikkeistä kävi läpi myös huollon sisällön melko tarkkaan samalla kun laski kustannusarviota. Erityisen hyvin tässä kunnostautui Touri Marine, jonka asiakaspalvelija kertoili huoltokohteista samalla kun katsoi omista luetteloistaan öljymääriä ja varaosatarpeita. Lopuksi hän ilmoitti kysymättä kustannusarvion, joka pitikin lopulta hyvin paikkansa.

Venehuollot.fi:stä olimme pyytäneet huoltoajan mahdollisimman pian vuodenvaihteen jälkeen. Se sattui vuoden ensimmäiselle arkipäivälle eli torstaille 2. tammikuuta. Tämä huoltoaika oli huono valinta, sillä asiakaspalvelija saapui paikalle vasta puoli tuntia verkkosivuilla olleen aukeamisajankohdan jälkeen. Toinen yllätys oli se, että venettä ei otettu työn alle samalla viikolla vaan vasta loppiaisen jälkeen tiistaina, joten se oli korjaamolla yhteensä kuusi päivää.

Harvahan sitä venettään talvella tarvitsee, mutta esimerkiksi meillä trailerin vetoauto oli lainassa, joten se piti lainata uudestaan seuraavalle viikolle. Aikataulusekaannus johtui joulunpyhistä, sillä huoltoliikkeen väki oli sopinut pitävänsä joululomia tammikuun toiselle viikolle, joten ketään ei ollut oikeasti töissä 2. tammikuuta. Asiakaspalvelija saapui vain ottamaan moottoriamme vastaan.

Asiakaspalvelija oli kyllä erittäin ystävällinen ja avulias, ja hänen moottoristaan havaitsemat puutteet ja viat korvasivat informaation muodossa sen mielipahan, joka moottoria viedessä syntyi.

Aikataulu ja hinta

Moottorit noudimme, kun niiden piti arvion mukaan olla valmiina tai valmistumisesta ilmoitettiin. Maksoimme laskun ja kuuntelimme, mitä asiakaspalvelijat meille kertoivat.

Joissain huolloissa informaatiota saatiin paljon ja joissain hyvin niukasti. Usein meille todettiin vain, että nyt sillä voi taas yhden kauden ajaa.

Aikataulun ja kustannusarvion pitävyyden lisäksi arvosteltavia kohtia olivat laskun läpikäynti ja huoltoselosteen täyttö. Nämä molemmat tähtäsivät siihen, että asiakas saa tietää, mitä hänen moottorilleen on tehty ja mistä hän itse asiassa maksaa parhaimmillaan yli 400 euroa. Maksaminen ei harmita niin paljon, kun tietää, mistä summa muodostuu.

Selkeä kustannusylitys tuli vain E3-Marinilla ja siihen oli pätevä syy. Liike oli ensimmäinen, joka huolsi Yamahaamme, ja se havaitsi termostaatin olevan vaihtokunnossa – ja vaihtoi sen. Liike ei kuitenkaan kysynyt lupaa vaihtoon, ei moottoria huoltoon viedessä, eikä liikkeestä otettu huollon aikana yhteyttä.

Ylitys ei kuitenkaan ollut Venealan Keskusliitto Finnboatin määrittelemää 200 euroa suurempi summa, joten vähensimme siitä vain yhden pisteen.

Muilla liikkeillä mahdollinen ylitys jäi alle 15 prosentin, joten arvostelusta tuli täydet pisteet. Aikataulut pitivät kaikilla hyvin, joskin Venehuollot.fi:n vapaaviikko vei yhden pisteen.

Laskun läpikäynnissä kunnostautui Touri Marine. Lasku käytiin läpi kohta kohdalta ja lopuksi kerrottiin, että kustannusarvio ylittyi vain niiden kahden rosteriruuvin osalta, joilla puuttuva sinkki oli laitettu paikalleen.

Myös E3-Marin ja Venehuollot.fi kävivät laskun jollain tasolla läpi, mutta eivät yhtä täsmällisesti. Venehuollot.fin asiakaspalvelija kertoi siinä sivussa monenlaisia havaitsemiaan asioita, mutta kun niitä ei ollut kirjoitettu mihinkään ylös, olisivat ne jääneet tavalliselle asiakkaalle muistin varaan ja todennäköisesti melko pian unohtuneet.

Marengon asiakaspalvelija olisi halunnut lähettää laskun postissa, mutta kun halusimme maksaa heti, onnistui sekin. Maksutilanteessa laskua ei mitenkään kommentoitu; sanottiin vain loppusumma, ja meille jäi täysin epäselväksi, mistä melko korkea hinta muodostuu. Marengosta otettiin kyllä kesken huollon yhteyttä ja kerrottiin, että pakosarjassa on vesivuoto, mutta silloinkaan itse huoltoa ei läpikäyty mitenkään.

Parhaiten huoltotyön sisältö selvisi E3-Marinin osalta, sillä se oli ainoa korjaamo, joka antoi mukaan huoltoselosteen. Siinä mekaanikko rastittaa kaavakkeeseen tekemänsä huoltotoimenpiteet ja havaitsemansa viat.

Huoltoselosteen taulukosta asiakas näkee todella hyvin, mitä kaikkea on tehty ja mitkä mahdollisesti alkavat viat vaativat jatkossa huomiota. Ja kun paljon on tehty, niin ymmärrettävästi sitä hintaakin muodostuu mutta sen myös maksaa mielellään.

 

Huoltotyön laatu

Palvelua oli siis monenlaista, mutta miten itse vikojen havaitseminen onnistui?

Kukaan ei huomannut vääränlaisia sytytystulppia eikä tukkeutunutta rasvanippaa. Nippojen rasvauksen kaikki liikkeet olivat kyllä tehneet, mutta jostain syystä se, että yhteen nipoista ei mene rasvaa, ei aiheuttanut toimenpiteitä. Ehkä rasvaprässin ja itse nipan välistä pääsi vuotamaan hieman rasvaa ulos, joten rasvaprässin käyttäjä ei huomannut tukosta – pyyhkäisi vain ylimääräisen rasvan pois ja oli tyytyväinen.

Peräöljyn vaihdon olivat tehneet kaikki, mutta itse öljyn väristä meille ei huomauttanut kukaan. Olikohan syynä se, että moottoreidemme ollessa melko iäkkäitä, ei meidän uskottu satsaavan tiivisteiden vaihtoon?

Vesipitoisuuden määrittäminen värin mukaan on tietenkin melko vaikeaa, sillä itse öljyn värit vaihtelevat ja veden vaikutus väriin riippuu myös öljyn väristä. Meidän tapauksessamme vesipitoinen öljy oli kuitenkin juuri sen varoitellun maitokahvin väristä, joten olisi luullut edes jonkun tarttuvan syöttiin ja yrittävän hankkia lisämyyntiä.

Myöskään potkurista ei lisämyyntiä halunnut kukaan muu kuin Venehuollot.fi. Siellä potkurin kolhut ja vaihtokunto oli noteerattu, ja kun huollon valmistumisesta soitettiin, samalla varmistettiin, oliko potkurin vaihdosta sovittu mitään. Kerroimme, että emme juuri nyt halua vaihtaa sitä, mutta kiitimme asian huomaamisesta.

Potkurin kolhut havaittiin varmasti muuallakin, mutta ehkä muissa huolloissa oletettiin, ettei niillä ole vaikutusta moottorin toimintaan eikä asiakas siten halua vaihdattaa potkuria. Tätä puoltaa se, että joissain paikoissa oli jopa akseli rasvattu ja sokka vaihdettu, mutta itse potkurista ei mainittu sanaakaan.

Moottoriöljyn ja suodattimen olivat vaihtaneet kaikki. Myös sinkin olivat huomanneet Marengoa lukuun ottamatta kaikki. Käytimme Marengossa Evinruden moottoria, jonka sinkinpuute oli huomattavasti hankalampi havaita kuin Yamahassa. Silti Venehuollot.fi oli huomannut sen ja asentanut uuden, joskin huomattavasti oikeanmallista pienemmän sinkin.

Täydellistä huoltotyötä ja palvelua emme yhdessäkään korjaamossa saaneet, mutta vain sytytystulpat olivat jääneet kaikilta täysin huomioimatta.

Eri korjaamoiden suoritusten yhdistelmällä olisi saatu täydestä 24 pisteestä peräti 20. Nyt tasapisteille päätynyt kärkikolmikkokin jäi vain 16 pisteeseen.

Ensi numerossa selviää, pärjäsivätkö Yamahan ja Evinruden merkkihuollot paremmin.


Loppuarvostelu

E3-Marin, Porvoo

Yhteystiedot: Ratsumestarinkatu 6, Porvoo; E3-Marin
Testimoottori: Yamaha
Hinta: 362 € (huollon osuus 291 €)

E3-Marin ei huomannut vääränmallisia sytytystulppia eikä potkurin kolhuja noteerattu. Myöskään rasvanippaa ei ollut vaihdettu eikä vedestä peräöljyssä mainittu asiakkaalle. Sen sijaan sinkkianodi oli laitettu paikalleen.

Liike on suuri, jossa asiakaspalvelija tuli kuitenkin välittömästi palvelemaan. Liike on myös ainoa, jossa käytetään autokorjaamoista tuttua huoltoselostetta, johon mekaanikko rastittaa tekemänsä työt sekä kirjoittaa huomiot ja joka annetaan lopuksi asiakkaalle mukaan. Tästä suuri kiitos korjaamolle. Käytännön toivoisi yleistyvän kaikkiin perämoottorihuoltoihin. Huonona asiakaskokemuksena oli kustannusarvion reilu ylittyminen siitä syystä, että termostaatti oli vaihdettu kysymättä asiakkaalta. Luvan kysyminen lisätöihin olisi ollut kätevää jo moottoria huoltoon viedessä tai sitten olisi soitettu asiakkaalle kesken huollon.

Kiitämme
+ Huoltoselosteen täyttöä
+ Uuden sinkkianodin asentamista
Moitimme
– Ylittynyttä kustannusarviota
– Potkurin kolhuja ei noteerattu, vaikka sokka vaihdettiin

Pisteet 16/24


Venehuollot.fi, Helsinki

Yhteystiedot: Sotungintie 449, Helsinki; Venehuollot.fi
Testimoottori: Evinrude
Hinta: 260,20 €

Venehuolloissa huomattiin sinkkianodin puuttuminen ja sen paikalle laitettiin hieman oikean mallista pienempi anodi. Myös potkurin kolhut oli noteerattu, ja niistä huomautettiin samalla, kun meille soitettiin huollon valmistumisesta. Sen sijaan vettä peräöljyssä ei noteerattu mitenkään. Myös tukkeutunut nippa ja vääränmalliset tulpat jäivät huomaamatta.

Huoltoprosessi sattui joululoman aikoihin, ja se aiheutti ihmetystä aikataulussa. Olimme soittaneet ennen joulua varaten ajan heti vuoden ensimmäiseksi arkipäiväksi. Moottori otettiin vastaan, mutta kerrottiin, että sitä huolletaan vasta seuraavalla viikolla, kun lomat päättyvät. Balsamia haavoille oli moottoria noudettaessa saatu suullinen informaatio moottorin kunnosta ja siitä, mitä sille kannattaisi jatkossa tehdä. Kun nämä huomiot olisi vielä kirjoitettu ylös, ne muistaisi pidempään.

Kiitämme
+ Potkurin kolhut noteerattiin
+ Suullinen informaatio moottoria noudettaessa
Moitimme
– Aikataulua

Pisteet 16/24


Touri Marine, Espoo

Yhteystiedot: Hyttimestarintie 6, Espoo; Tourimarine
Testimoottori: Yamaha
Hinta: 253,80 €

Touri Marine huomasi sinkkianodin puuttumisen, mutta heillä ei ollut hyllyssä vastaavaa uutta. Onneksi heillä oli tallessa toisesta moottorista irrotettu vähän käytetty anodi, jonka he asensivat moottoriimme veloituksetta. Ainoastaan kiinnitysruuvit veloitettiin. Vääränmallisia sytytystulppia ja tukkeutunutta rasvanippaa ei huomattu. Myöskään kolhiintuneesta potkurista ja peräöljyn vedestä ei mainittu.

Palvelussa huomio kiinnittyi erittäin tarkkaan hinta-arvioon, jonka asiakaspalvelija laski kertoen samalla meille, mistä hinta muodostuu. Lopullinen hinta poikkesi siitä ainoastaan kahden rosteriruuvin hinnan verran eli kolme euroa. Moottoria huoltoon jätettäessä meille annettiin mukaan kopio työtilauksesta, josta näki hinnoittelun. Jos mukaan olisi vielä saanut täytetyn huoltoselosteen, olisi asiakaskokemus ollut täydellinen.

Kiitämme
+ Käytetyn sinkin asennus veloituksetta
+ Erittäin tarkka kustannusarvio
Moitimme
– Potkurin kolhuja ei noteerattu
– Vääriä sytytystulppia ei huomattu

Pisteet 16/24


Marengo, Inkoo

Yhteystiedot: Bergkullantie 44, Inkoo; Marengo
Testimoottori: Evinrude
Hinta: 421,00 €

Marengossa havaittiin pakosarjan vesivuoto, ja siitä soitettiin kesken huollon. Vuotopaikka myös näytettiin moottoria huollosta haettaessa. Testivioista jäi kovin moni huomioimatta, joten huollon pisteet jäivät vähiin.

Marengo oli niitä harvoja huoltoja, jossa pyydettiin allekirjoitus työmääräykseen. Se on hyvä tapa, jolla vältetään kiistat siitä, mitä oli sovittu tehtäväksi. Työmääräys jäi asiakkaalle muistinvaraiseksi, sillä siitä ei annettu kopiota eikä mukaan saanut huoltoselostetta. Kun laskun antama informaatiokin oli melko niukka, jäi epäselväksi, mitä kalliiseen huoltoon oikein kuului. Aluksi lasku haluttiin lähettää postissa, mutta kun halusimme maksaa heti, sekin kyllä onnistui. Laskua ei käyty maksettaessakaan läpi, joten huollon sisältö jäi tekstin ”kausihuolto” sisältämän informaation varaan.

Kiitämme
+ Pakosarjan vesivuoto havaittiin
+ Aikataulu piti
Moitimme
– Epätietoisuus huollon sisällöstä
– Paljon vikoja jäi havaitsematta

Pisteet 12/24

Tilaajat voivat lukea huoltovertailun 2. osan täältä.

Lue myös nämä

X