Tilaa
Testit

Pelastuslautat harvinaisessa testissä – Vene-lehti otti mittaa ”viimeisistä turvapaikoista”

Pelastuslautta ei välttämättä pelasta hädän hetkellä. Niihin kipuaminen voi olla jopa mahdotonta, osoitti vertailutestimme. Omaan lauttaan tutustuminen olisi eriarvoisen tärkeää. Muuten monet pelastumisen kannalta elintärkeät yksityiskohdat voivat jäädä huomaamatta.

06.02.2019

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaArto Wiikari/Otavamedia, video Markus Pentikäinen/Otavamedia

Suomen Purjehdus ja Veneilyn katsastussäännöt edellyttävät pelastuslauttaa luokassa 1 (avomeri) ja suosittelevat luokassa 2 (rannikko). Laki ei puhtaasti huvikäytössä olevaan veneeseen sitä vaadi, vaan vasta vaikka vuokra-, koulutus- ja muussa ammattiveneilyssä.

Terve järki on velvoittavampi. Suurimman osan kesää – avomeren reunamilla käytännössä aina – vesi pysyy meillä niin viileänä, että pelastautuminen vain uimalla on erittäin vaikeaa hyväkuntoiselle aikuiselle, saati lapsille ja muuten heikommille.

Ajatusleikki muutaman sadan metrin uimaretkestä vaatteet päällä kymmenasteisessa meressä antaa kuvan tilanteesta. Lisää vielä annos myrskyä, sillä tuskin pahin haveri kauneimmalla kelillä tapahtuu.

Pelastuslautta on kallis ja niiden hintaerot suuria. Ilman lakien suoria vaatimuksia on vaikea nähdä, mistä hyväksynnästä on mielekästä maksaa ja miksi.

Harvoin testattuja

Muun muassa tätä halusimme tutkia vertailussamme. Halusimme tarkastella eri standardeihin hyväksyttyjä, eri hintaisia, eri tavoilla pakattuja lauttoja pienimmässä kokoluokassa. Sen miellämme todennäköisimmäksi valinnaksi tyypilliseen perheveneeseen, joka tavoittelee järkevää perusturvallisuuden tasoa kohtuullisin kustannuksin.

Täyttä otosta markkinoilta emme saaneet mukaan. Osin se johtui siitä, että syksyllä maahantuojia lähestyessämme toimitusaikataulut eivät riittäneet. Lauttoja ei juuri pidetä myymälän hyllyillä odottamassa. Yksi tekijä on myös se, että merkkivalikoiman runsaudessa saattaa olla harhaa, kun useamman brändin takana on yksi ja sama emoyritys. Tämä koskee erityisesti viime vuosina laajentunutta Survitec Groupia, jonka merkkejä ovat Avon, Crewsaver, DSB, Eversafe, RFD ja Zodiac.

Mukaan lähteneellä Ocean Safetyllä ei vielä ole maahantuojaa Suomessa, mutta se etsii sellaista aktiivisesti. Valmistaja on maailmalla tunnettu muun muassa VOR- ja Clipper Race -kisojen hovihankkijana.

Suurista valmistajista Vikingiltä saimme toivomaamme suuremman kuuden hengen lautan, RescYou. Kokeilimme senkin, mutta verrokkina ja näin eri kriteereillä kuin testilautat. Hyvä oli, että kokeilimme, sillä havainnot korostivat yllättävästi yhtä näkökulmaa loppuarvioissa ja tuloksissa.

Seagon mukana olevalla pelastuslautalla on alempi hyväksyntäluokka kuin vertailun muilla lautoilla, ja samalla se on useita satoja euroja edullisempi.

Testiin osallistuneiden lauttojen toimittajat ansaitsevat kiitokset sekä joustavuudestaan että rohkeudestaan. Vastaavia käytännön kokeita tehdään ani harvoin riippumattoman tahon toimesta ja vielä niin, että tulokset julkaistaan. Sekin oli tiedossa, että jotta voittaja löytyy, väistämättä tulee myös häviäjiä.

Silti tiukan paikan tullen mikä tahansa näistä lautoista on taatusti turvallisempi vaihtoehto, kuin sellaisen puuttuminen kokonaan.

Lue testi kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 2/2019

Lue myös nämä

X