Vanha totuus on, että mitä pidemmälle veneen syyshuollon ja talvitelakoinnin siirtää, sitä enemmän työn tekijät manaavat sateisia säitä ja kylmettyneitä käsiä.

Vene-lehti keräsi syyshuoltopakettiin niitä perustoimia, joita kuka tahansa veneilijä pystyy itse veneelleen tekemään.

Nosto 
Pohjan pesu 
Telineet 
Pressut 
Kuomut ja patjat 
Elektroniikka

Haastavimmat työt liittyvät koneen huoltoon, mutta kertaalleen perusteellisesti tehty moottorin huolto opettaa tekijälleen samalla erinomaista perustietoa koneesta.

Periaatteessa syyshuolto on oikeastaan pitkälti poikkeusoloissa tehtyä siivousta. Puhtaat ja kuivat pinnat kestävät loppusyksyn, talven ja kevään kostean ankeat olosuhteet huomattavasti paremmin kuin huolettomalla asenteella pressun alle hylätyn veneen materiaalit.

Septitankin syyspuhdistus aloitetaan jo paria viikkoa ennen veneen telakointia, jotta tankkiin mahdollisesti jämähtäneet kokkareet saataisiin liukenemaan pesuveteen.

Useimmiten vene on helpompi tyhjentää ylimääräisistä varusteista laiturissa. Varsinkin raskaiden tavaroiden siirtely onnistuu paremmin, kun kannettava matka on mahdollisimman lyhyt. Myös kantoasennot ovat turvallisia, kun kantajan ei tarvitse keikkua esimerkiksi tikapuilla. Samalla vene kevenee nostoa varten. Näillä kiloilla on tosin merkitystä vain silloin, kun liikutaan nosturikaluston kapasiteetin äärirajoilla.

 

Nosto

Veneitä nostetaan vedestä muun muassa erilaisilla nostureilla, vaunutelakalla ja trukilla. Yhteistä näille on se, että yleensä koneen käyttäjä on alan ammattilainen.

Parhaina sesonkiaikoina nostofirmoilla on jatkuva kiire ja työssä melkoinen syke. Valitettavan usein hoppuinen asenne tarttuu noston yhteydessä myös yksittäiseen veneenomistajaan. Tämä turha kiire aiheuttaa telakointiin ylimääräisen vaaratekijän.

Toki alan ammattilaiset useimmiten tietävät, mitä tekevät, mutta esimerkiksi nostokehikon liinojen luistamisen estäviä, hihnat yhdistäviä yhdysköysiä näkee käytössä todella harvoin. Syksyllä veneiden pohjat ovat levän takia liukkaita ja samoin liinat jo muutaman nostetun veneen jälkeen. Mitä lähemmäksi nostokehikko tulee veneen kantta, sitä pienempi on liinojen luisumisriski.

Kappalemääräisesti laskettuna suurin osa veneistä nousee maihin trailereilla. Trailerin käytössä on ensiarvoisen tärkeää, että vene on kiinnitetty mahdollisimman hyvin paikoilleen ennen lopullista ylösvetoa autolla. Erityistä huomiota pitää kiinnittää siihen, että vene saattaa auton pysähtyessä lähteä liikkumaan myös eteen päin, jos veneen keula ei ylety trailerin etutukeen asti. Mikään ei näytä niin nololta kuin trailerin päältä keskelle parkkipaikkaa pudonnut vene.

Trailerin liikuttelun oppii parhaiten harjoittelemalla. Jos vetoalustaa käyttää vain muutamia kertoja vuodessa, on ratin oikea kääntösuunta aluksi aina hieman hakusessa.

 

Pohjan pesu

Huolellinen pohjan pesu on ehkä yksi hikisimmistä veneen syyshuoltotoimista. Tämä siitäkin huolimatta, että käytössä olisi tehokas painepesuri. Toisaalta pohjan kunto noston jälkeen riippuu paljolti siitä, kuinka hyvin tai huonosti pohja on maalattu antifouling-maalilla edellisenä keväänä.

Pohjan pesua hankaloittaa joskus, ettei makeaa vettä välttämättä aina ole veneen nosto- tai telakointipaikan läheisyydessä. Viime vuosina yhä useampi veneilijä on ostanut veneen pohjan pesun kohtuuhinnalla alan yrittäjältä. He tuovat mukanaan lämmintä pesu- ja huuhteluvettä, ja käyttävät ympäristöystävällisiä mutta tehokkaita pesuaineita. Samoilla laitteilla pestään muun muassa bussikatoksia. Palvelun tarjoajien yhteystietoja löytyy internetin hakukoneiden avulla.

Mahdolliset merirokot tulee poistaa pohjasta mahdollisimman tarkkaan. Jäljelle jääneen pesän kannan saa usein irti vain kevyesti hiomalla.

 

Telineet

Veneiden telakointikelkat ja -pukit ovat oma taiteen lajinsa. Monet kelkkamallit ovat merkkikohtaisia, mutta markkinoilla on myös monia säädettäviä yleiskelkkoja, jotka saa purettaessa pieneen kokoon.

Yleisohje on, että kelkan on oltava oikean kokoinen ja rakenteiltaan riittävän kestävä veneen kokoon nähden. Samalla on muistettava, etteivät kaikki kelkat kestä kuljetuksen aiheuttamia rasituksia, vaikka soveltuvatkin telakointiin.

Kelkan tukien on oltava niin laajoja, ettei pisterasituksia pääse syntymään. Myös kelkan alle tulee järjestää tuenta, jotta roudan aiheuttama maapohjan liikkuminen ei kaada kelkkaa. Veneen sivutuennan on kestettävä liikkuminen veneen kannalla sekä veneen pressuun kohdistuvan tuulen voima. Myös talven aikana pressun päälle mahdollisesti kertyvä lumi lisää painoa.

Sisäkoneella varustetut veneet tuetaan kölistä moottorin alueelta riittävän laajalta alueelta. Sisäperäkoneilla tärkeä tuennan painopiste on moottorituennan alla.

Vakuutusyhtiöiden mukaan maasta asennetut parrut parraslistaan ovat telakoinnissa kiellettyjä.

Pienet veneet käännetään yleensä pukkien varaan ylösalaisin. Kannatuspukin ja partaan väliin asennetaan lauta tai levy, joka laajentaa rasituspintaa. Tämä on tärkeää siksi, että lujitemuoviveneen kansirakenteet ovat yleensä materiaaleiltaan ohuempia kuin pohjat. Veneen ja lumen paino saattaa ilman lautaa murtaa veneen reunan pisterasituksen kohdalta.

 

Pressut

Erilaisia talvisäilytyspressuja tarjoavien yritysten kirjo on melkoinen. Lähtökohta on, että peitteen, sitä varten rakennetun tukirakennelman ja pressun kiinnitysnarujen on kestettävä lumen ja jään paino sekä tuulen voima. Peitteeseen ei saisi syntyä taskuja, joihin kertyvä vesi ja jää aiheuttavat ylimääräistä rasitusta. Siksi esimerkiksi veneen kaiteet olisi hyvä irrottaa talven ajaksi. Muista myös, että peitteen köydet löystyvät talven kuluessa. Peitemateriaalit ovat yleensä muovia. Ne saattavat vahingoittaa veneen gelcoat-pintaa, jos peite pääsee pitkään hankaamaan lujitemuoviveneen kylkiä.

Pressun alle jäävään veneeseen pitää järjestää hyvä ilmanvaihto. Kaappien ovet jätetään auki ja lattialevyt nostetaan paikoiltaan.

Puuveneiden on ehdittävä kuivumaan ennen kuin pakkanen pääsee jäädyttämään erilaisiin rakoihin ja puun solurakenteeseen jääneen veden.

Veneen oma kuomu ei sovellu talvipeitteeksi. Moottoriveneen tuulilasi ei yleensä kestä venepeitteen kannattimena.

 

Kuomut ja patjat

Veneiden kuomut ja patjat sekä tietysti kaikki muutkin kangaspinnat ovat herkkiä homehtumaan, jos niistä ei pidetä huolta. Lähtökohta on, että puhtaat ja kuivat kankaat eivät homehdu. Veneet ovat yleisesti ottaen kankaille lähestulkoon kamala ympäristö, sillä jatkuvaan ympäröivään kosteuteen on usein yhdistetty täysin riittämätön sisätilojen tuuletus. Samalla homeitiöt saavat parhaan mahdollisen kasvualustan, ja huonosti huolletut patjat saattavat keväällä yllättää omistajansa kuvottavan haisevalla tervehdyksellä.

Taistelussa hometta vastaan on yksi erinomainen keino: vene kannattaa eristää hyvin. Tällöin kuumuus pysyy helteillä ulkona, eikä kylmä ilma pääse sisätiloihin huonossa säässä. Asuttavissa veneissä voi olla esimerkiksi kaksinkertaiset ikkunat, mutta niitä näkee kovin harvoin.

Aivan yhtä tärkeää on hyvän tuuletuksen järjestäminen. Jos vene pakataan ilmatiiviiseen kuoreen talven ajaksi, eikä tuuletuksesta huolehdita, saa home hyvän tilaisuuden kasvaa rauhassa. Tuuletusta voi yrittää tehostaa pressuihin myytävillä tuuletusventtiileillä.

Veneen kangaspintojen puhtauteen ja hyvään tuuletukseen kannattaa panostaa jo veneilykauden aikana. Erilaisia tehopesuaineita sekä homeenpoistajia on monella valmistajalla. Niitä voi kysellä venetarvikeliikkeistä. Sen sijaan homeen syntyä ennakkoon estäviä aineita – ainakaan käytännössä hyvin toimivia – ei markkinoilla ole.

Pestyt ja kuivatut patjat sekä kuomut olisi syytä säilyttää kuivassa varastossa, jossa on hyvä ilmanvaihto. Tämä ei ole aina mahdollista. Jos patjat jätetään talven ajaksi veneeseen, kannattaa ainakin yrittää asettaa ne paikkoihin, joissa mahdollisimman pieni määrä kangasta on kosketuksissa jonkin muun materiaalin kanssa. Jos kuomut viikataan kasaan, paketista voi yrittää tehdä mahdollisimman väljän.

Sisätilojen puuosiin levinnyt home on ongelmallinen, koska homeenpoistoon tarkoitettu spray ei poista hometta puun syistä. Homehtuneet puuosat pitää pestä kullekin puulajille erikseen tehdyllä pesuaineella.

Markkinoille on viime vuosina tullut erilaisia kosteudenpoistajia, joista on saatu veneissä hyviä kokemuksia. Niitä kannatta käyttää ainakin syksyllä ja keväällä veneen ollessa telakalla.

 

Elektroniikka

Erilaisen elektroniikan ja sähköllä toimivien varusteiden määrä on lisääntynyt veneissä viime vuosina huimaa vauhtia. Suurin osa veneilykäyttöön valmistetuista tuotteista on suunniteltu kestämään ympäröivää kosteutta – ja myös talven pakkasia.

Useimmat laitevalmistajat eivät anna mitään erityisiä suosituksia esimerkiksi kiinteästi asennettujen karttaplottereiden talvisäilytykseen. Toisaalta, jos arvokasta laitteistoa haluaa kohdella erityisen hyvin, kannattaa kaikki edes kohtalaisen helposti irrotettavissa oleva elektroniikka säilyttää kotona. Samalla varmistuu, ettei kojeita varasteta veneestä talven aikana.

Erityisen koville talvisäilytys pistää laitteistojen erilaiset liittimet, joiden hapettumista kannattaa yrittää estää suoja-aineilla.

Vene 9/06 Syyshuolto (pdf)
Tarvitset tiedoston lukemiseen Adobe Reader -ohjelman, joka on ladattavissa ilmaiseksi Adoben sivustolla.

Juttu kuuluu tekijänoikeuslainsäädännön piiriin. Aineiston luvaton käyttö ja julkaisu on kielletty.