Tilaa
Merimiestaidot ja turvallisuus

Onnettomuusanalyysi: Kun kolme astetta ei riitä

Hilkka ja Kalle Jäämeri olivat purjehtimassa myötätuuleen Hiittisten saaristosta kohti Utötä. He seurasivat ison moottoriveneen lähestymistä takaapäin, kunnes tajusivat sen törmäävän heihin. Mitä oikein tapahtui?

20.09.2019

KirjoittajaJukka-Pella Lumilahti

KuvaajaRajavartiolaitos

Hilkka ja Kalle Jäämeri olivat lähteneet pääkaupunkiseudulta kesäloman viettoon kesäkuussa 2009. Lauantaina 29.6. he irrottivat Sunwind 311 purjeveneensä köydet Kasnäsin satamasta aamupäivällä.

Sää oli mitä parhain, ja he pääsivät purjehtimaan noin kuusi metriä sekunnissa puhaltaneeseen myötätuuleen. Hilkka ja Kalle olivat tottuneita purjehtijoita, kokemusta heillä oli takanaan yli kaksikymmentä vuotta. Kesän lämpö alkoi vihdoin tuntua, joten Hilkka ja Kalle purjehtivat uikkareissa.

Kasnäsin-Hiittisten saaristosta päästyään Kalle käänsi Sunwindin keulan kohti länttä. Samalla purjeet asetettiin virsikirjaan. Hilkka istui sitloodan etureunassa, nojaten hytin takaosaan, kasvot taaksepäin. Kalle puolestaan ohjasi venettä veneen peräsimestä.

Purjevene lähti Kasnäsistä ja saapui alueelle koillisesta. Princess puolestaan tuli idästä Hiittisten saariston kautta.

Kohti Saaristomerta

Christian Smed käynnisti vajaan 22-metrisen Princess 20 M -moottoriveneen kaksi MAN:in yli tuhannen hevosvoiman dieselmoottoria Porvoon Emäsalossa samana aamuna. Hän toimi Arabiemiraatteihin rekisteröidyn veneen palkattuna päällikkönä. Princess oli ollut vuokrauskäytössä Dubaissa. Aiemmin kesällä se oli laivattu Ruotsiin ja sieltä vene oli ajettu Suomeen.

Christianin tehtävänä oli ajaa vene Suomenlahdelta Saaristomerelle. Vaikka hänellä oli kolmen vuoden kokemus ja 7 000–8 000 mpk kokemus vastaavista veneistä, tuleva matka jännitti häntä hieman. Ulkomaalaisena hänen kokemuksensa Suomen saaristosta olivat hyvin vajavaisia, taitoja oli kertynyt saaristosta alle kymmenen tunnin verran. Christianin lisäksi kyydissä oli veneen omistajiin kuuluneen miehen vaimo, kolme lasta, lastenhoitaja ja kokki.

Koska keli oli hieno, päätti Christian suunnata Emäsalosta ensin avomerelle ja sieltä Hangon ja Hiittisten saariston kautta Saaristomerelle. Avomerellä Princessin matkanopeus oli 24–25 solmua. Saaristossa Christianin sen sijaan oli pakko hidastaa vauhti 12–13 solmuun, sillä häntä jännitti saariston karikot ja väylän kapeus.

Tähystystä

Hilkka havaitsi jo kaukaa takaa tulevan ison moottoriveneen. Hilkka kertoi havainnostaan Kallelle. He olettivat väistämisvelvollisuuksien mukaisesti moottoriveneen väistävän heitä, joten he päättivät seurata tilannetta ja pitivät suuntansa ennallaan. Christian oli samaan aikaan helpottunut. Ahdas saaristo-osuus oli kunnialla takana ja edessä oli pelkästään isoja ja aavoja selkiä. Hän nosti veneen nopeuden jälleen matkavauhtiin ja rentoutui.

Christian havaitsi edessään kulkeneen purjeveneen ja käänsi autopilotista kolme astetta oikealle. Tällä suunnanmuutoksella Christian arveli purjeveneen olevan keulasta noin 50-100 metriä vasemmalla puolella. Koska väistö oli tehty, Christian kääntyi katsomaan vasemman olkapäänsä takana ollutta kokkia ja jatkoi keskustelua hänen kanssaan.

Tuleeko se päälle?

Hilkka ja Kalle seurasivat huolestuneena lähestyvää moottorivenettä, sillä se näytti tulevan suoraan heidän päällensä. Molemmat yrittivät herättää veneen kuljettajan huomion huitomalla käsiä. Kalle käänsi viime hetkellä Sunwindin peräsintä vasemmalle, mutta virsikirjasta johtuen vene ei suostunut kääntymään.

Kun törmäys näytti selvältä, Hilkka ja Kalle hyppäsivät mereen Sunwindin vasemmalle puolelle. Kummallakaan ei ollut pelastusliivejä yllä, joten he pyrkivät sukeltamaan niin syvälle ja kauas kuin mahdollista. Veden alla he kuulivat voimakkaan kolahduksen, kun moottorivene osui heidän veneeseensä. Pinnalle päästyään Hilkka ja Kalle näkivät veneensä kelluvan lähistöllä ilman mastoa, mutta moottorivene vain jatkoi matkaa. Hetken päästä vene onneksi pysähtyi 200–300 metrin päähän.

Törmäys yllätti Princessissä olleet. Yläohjaamossa kesäpäivästä nauttimassa ollut veneen omistajan vaimo luuli heidän törmänneen kiveen, mutta totuus paljastui, kun hän pääsi sisälle ohjaamoon.

Christian lamaantui hetkeksi törmäyksessä, eikä heti tiennyt mitä tehdä. Hetken päästä hän pysäytti Princessin ja meni keulaan tarkastamaan veneeseen tulleita vaurioita. Tämän jälkeen hän lähti peruuttamaan Princessiä kohti vedessä olevia ihmisiä.

Vedessä ollut Hilkka pääsi kiipeämään uimatasolle tulleen Christianin ja toisen miehen avustuksella noin kymmenen minuutin kuluttua törmäyksestä. Kalle sen sijaan ei päässyt veneeseen, sillä veneen uimataso oli liian korkealla. Hilkka pyysi heittämään miehelleen köyden, mutta lopulta Kalle sai uimatasolla olleet uimaportaat veteen. Noin 15 minuutin vedessä olon jälkeen Kalle pääsi ylös vedestä. Uimaportaiden laskemista vaikeutti uimatasolla ollut kumivene.

Keskellä oleva Princess törmäsi myötätuuleen purjehtineen Sunwindin perään ja purjeveneessä olleet kaksi henkilöä pelastautuivat hyppäämällä mereen.

Mistä apua?

Hilkalla ja Kallella ei ollut mitään mahdollisuuksia tehdä hätäilmoitusta. He eivät myöskään puhuneet samaa kieltä Christianin kanssa. Myöskään Princessiltä ei tehty hätäilmoitusta, vaan sieltä soitettiin lähistöllä olleelle veneen omistajalle. Sen sijaan tapauksen nähnyt moottoriveneellään liikkeellä ollut Ville Saarimaa soitti hätänumeroon 112. Puhelu yhdistyi Turun hätäkeskukseen, mutta onnettomuuspaikan sijainnin selvityksessä oli vaikeuksia.

Hätäkeskus käänsi puhelun Meripelastuskeskukseen, jossa paikka saatiin nopeasti selville Villen ilmoittamista koordinaateista. Paikannusepäselvyyksien vuoksi hätäilmoituksen tekemiseen meni kaikkiaan lähes seitsemän ja puoli minuuttia. Apu oli onneksi lähellä. Villen lisäksi paikalle saapui nopeasti meripelastuskeskuksen hälyttämänä Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopteri ja vartiolaiva, sekä Hiittisten merivartioaseman partiovene.

Sunwind hinattiin takaisin Kasnäsiin, ja sieltä edelleen vapaaehtoisten meripelastajien toimesta Taalintehtaalle, jossa se nostettiin vedestä. Myös Hilkka ja Kalle kuljetettiin Kasnäsiin. Princess puolestaan ajoi Kasnäsiin omilla koneilla.

Hilkka loukkasi onnettomuudessa jalkansa, kun se takertui purjeveneen kaiteeseen. Myös hänen olkapäänsä loukkaantui vedestä noston yhteydessä. Molemmat saivat lisäksi mustelmia veteen hypätessään. Henkisesti onnettomuus oli molemmille erittäin rankka. Princessissä olleet lapset evakuoitiin paikalle tulleen omistajan veneellä.

Princess törmäsi purjeveneen uimaportaisiin, josta se nousi osittain veneen päälle, kulkien sen yli oikealta puolen. Lisäksi törmäyksessä purjevene alkoi vuotaa potkurin läpiviennistä.

Mikä aiheutti onnettomuuden?

Varustamon turvallisuuskulttuurissa oli selkeitä puutteita. Veneen katsastus oli vanhentunut, sillä olisi saanut liikennöidä ainoastaan Dubain lähistöllä ja lisäksi miehityksestä puuttui kansimies.

Oikeanlainen miehitys olisi myös helpottanut Christianin taakkaa veneen ohjaamisessa, sillä hänen kokemuksensa saaristossa navigoinnista oli erittäin vähäistä. Christian käytti ajaessaan autopilottia, joka ohjaa venettä haluttuun suuntaan. Autopilotti toimi teknisesti kuitenkin oikein, mutta Christianin sille antama suunnanmuutos oli liian vähäinen. Lisäksi väistämisen jälkeen hän keskittyi juttelemaan ohjaamossa olleen kokin kanssa, eikä seurannut väistöliikkeen onnistumista.

Hilkan ja Kallen purjeveneen vauhti oli niin hiljainen, ettei heillä ollut mitään mahdollisuuksia väistämiseen. Myös purjeet estivät kääntöliikkeen toteutumisen myötätuuleen purjehdittaessa.

Henkilöiden nimet on muutettu yksityisyyden suojaamiseksi.

Mitä tästä opittiin?

1. Helpotuksen tunne, joka tulee lähellä kotilaituria tai kun on ohitettu vaikeita/ahtaita paikkoja, aiheuttaa helposti herpaantumisen ja heikentää tarkkaavaisuutta. Tämä puolestaan kasvattaa onnettomuusriskiä.
2. Väistöliikkeiden tulee aina olla selkeät (vähintään 10-15 astetta) ja niihin tulee sisällyttää riittävä turvamarginaali. Kunnollisella väistöliikkeellä myös väistettävä tietää, että se on havaittu.
3. Hätätilanteessa ihminen ei aina toimi rationaalisesti, vaan saattaa lamaantua. Tilanteista selviämistä helpottaa harjoittelu.

Lue myös nämä

X