Tilaa
Merimiestaidot ja turvallisuus

Onnettomuusanalyysi: Heinäkuinen katastrofi – avoveneiden yhteentörmäys

Heinäkuinen viikonloppuyö vuonna 2002 päättyi Raaseporin saaristossa katastrofiin, kun kaksi avovenettä törmäsivät hieman puolenyön jälkeen toisiinsa. Mitä oikein tapahtui?

11.06.2023

KirjoittajaJukka-Pekka Lumilahti

KuvaajaRabbe Wikholm, Jukka-Pekka Lumilahti Kartta Traficom

Timo Salminen käynnisti puolen yön jälkeen Brig Eagle 600 -mallisen veneen Raaseporin saariston Boxissa. Vene oli lähestulkoon uusi RIB, jonka moottorina oli 130 hevosvoimainen Yamaha. Mukana olivat Timon lisäksi Nina Salminen, 11-vuotias Anton ja 7-vuotias Nea.

Timo ajoi venettä ohjauspulpetin takaa Ninan istuessa hänen vieressään. Timolla ja Ninalla ei ollut pelastusliivejä, kun taas heidän takanaan peräpenkillä istuneilla Antonilla ja Nealla sellaiset olivat. Boxista lähdön jälkeen Timo nosti Brigin liukuun ja käänsi keulan sisäsaariston rantaväylää kohti itään.

Alue oli Timolle ja Ninalle tuttua, joten noin 28 solmun matkavauhti tuntui Timosta sopivalta vauhdilta. Noin kello 00.45 Brig ohitti sisäväylällä vesiliikenteenvalvontaa suorittaneen merivartioston partion.

Myös Busterilla liikkeelle

Samoihin aikoihin Brigin lähtiessä matkaan, hieman idempänä Sandnäsuddenin kaupan laiturilta vesille lähtivät Kristian Vaherpää, Iida Suonperä sekä Jari Sarkama. Heillä veneenä oli perinteinen mökkivene Buster RS, jonka perässä oli niin ikään Yamahan perämoottori.

Kristian ajoi Busteria takatuhdolla istuen. Hänen vieressään, käytävän toisella puolen oman tuulilasin takana, istui Kristianin Iida-puoliso.

Jarille ei suojaisaa paikkaa veneessä enää ollut, joten hän istui keulassa. Kristian kiihdytti 60 hevosvoiman teholla Busterin plaaniin ja käänsi keulan kohti länttä.

Hämärä yö

Vaikka oli heinäkuu, yö oli jo hämärä. Brigissä kulkuvaloina valkoisen valon lisäksi oli myös punaiset ja vihreät kulkuvalot. Busterissa tilanne oli huonompi, sillä siinä oli pelkkä valkoinen ympäri näköpiirin näkyvä valo.

Lisäksi veneen valotanko oli normaalia lyhyempi, sillä tankoa oli jouduttu reilusti lyhentämään joskus aiemmin tapahtuneen vahingon vuoksi. Valon näkyvyyttä heikensi myös perämoottorin päällä ollut lasikuituinen koppa.

Brigin kulkiessa väylän oikeaa reunaa Timo ja Nina havaitsivat edessään kolmensadan metrin päässä pimeänä kulkevan veneen. Vene näytti tulevan suoraan kohti, joten Timo käänsi venettä hieman oikealle. Samalla hän pudotti vauhtia noin 25 solmuun.

Kauaa Brigg ei tätä suuntaa pystynyt jatkamaan, sillä väylän eteläpuolella olleesta saaresta tuli pieni niemen kärki lähelle väylää. Kohtaaminen normaaliin vasen-vasen tapaan ei ollut enää mahdollista, joten törmäyksen välttämiseksi Timo käänsi jyrkästi vasempaan kohti väylän keskiosaa.

Brig lähti matkalle Boxista (keltainen nuoli) ja Buster RS Sandnäsuddista (sininen nuoli). Yhteentörmäys tapahtui Växarin pohjoispuolella. Merivartiosto (A) oli paikalla nopeasti, koska he olivat sattumalta suorittamassa vesiliikennevalvontaa Rösundin eteläpuolella.

Törmäys

Kristian ajoi kaupalta lähdettyään suoraviivaisesti väylän etelä-, eli vasenta reunaa. Jyrkän käännöksen johdosta selkä menosuuntaan Busterin keulassa istunut Jari kääntyi vaistomaisesti katsomaan oikean olkapäänsä ylitse.

Kauhukseen hän huomasi vain kymmenen metrin päässä veneen olevan tulossa suoraan heitä päin. Sen jälkeen kaikki tapahtui salamannopeasti.

Jari menetti törmäyksessä hetkellisesti tajuntansa. Kun hän heräsi Busterin lattialta, vene kiersi vastapäivään ympyrää. Kristiania ja Iidaa ei näkynyt missään. Jari kömpi ohjauspulpetin taakse ja pysäytti Busterin vetämällä vaihteen vapaalle.

Havahduttuaan törmäyksestä myös Timo laittoi Brigin moottorin vapaalle. Nina, Anton ja Nea olivat vedessä noin kahdenkymmenen metrin päässä keulasta.

Timo, Nina ja Jari aloittivat välittömästi toiminnan paikalla. Myös merivartioston vene saapui vain parin minuutin kuluttua törmäyksestä paikalle, joten pelastustoimet käynnistyivät erittäin nopeasti. Näistä huolimatta törmäys vaati Antonin, Iidan ja Kristianin hengen.

Miten törmäys tapahtui?

Välitön syy törmäykselle oli se, että Buster kulki väylän vasemmalla puolella, jolloin molemmat veneet olivat väylän eteläpuolella. Väistämismahdollisuutta etelämmäs ei lähellä olleesta saaresta ja sen niemenkärjestä johtuen ollut.

Kun molemmat viime hetkellä väistivät keskemmäs salmea, oli yhteentörmäys väistämätön. Käännöksen johdosta Brigin vauhti ehti merkittävästi hidastua. Törmäys kuitenkin tapahtui Busterin vasemman keulan takaosaan. Sen jälkeen Brig takertui hetkeksi kiinni Busterin vasempaan kylkeen, kunnes liike-energiat olivat loppuneet.

Liian tehokas moottori

Äkillisen törmäyksen ja veneiden matalien laitojen johdosta viisi ihmistä putosi mereen. Kummankaan veneen kuljettaja ei käyttänyt hätäpysäytintä, joten veneet pysähtyivät vasta kun kaasukahvat nostettiin keskiasentoon.

Törmäyksen taustalta löytyi kuitenkin muitakin syitä. Busterin 60 hevosvoiman moottoriteho oli 40 hevosvoiman suositeltua maksimitehoa selvästi enemmän. Tämän johdosta vene kulki kolmen henkilön kuormalla selkeästi kovempaa mitä valmistaja oli suunnitellut.

Myös toinen taustasyy liittyi Busteriin, sillä sen varusteissa pimeällä liikkumiseen oli puutteita. Valkoinen kulkuvalo oli katkaistun valomaston päässä, mutta sen näkymisen eteenpäin estivät perämoottorin yllä oleva koppa, muut veneen rakenteet sekä erityisesti veneen matkustajat. Näin ollen valkoinen valo näkyi hyvin käytännössä ainoastaan taaksepäin.

Kolmas taustatekijä liittyi hämärään, jonka johdosta näkyvyys alueella oli heikentynyt. Vaikka kummassakaan veneessä ei ollut tutkaa, molemmissa veneissä ajettiin samaa matkavauhtia kuin valoisalla.

Keulassa istunut mies yhdessä vanhan tuulilasin kanssa aiheuttivat suuren näkemäesteen ja sumentuneen näkökentän Busterin etusektoriin. Juuri tähän katveeseen ja sumuun vastaantuleva vene hämärässä hävisi. Kuva ei liity tapaukseen.

Näkemäesteet syynä

Molempien veneiden kuljettajat luottivat siihen, että havaitsevat muut vesillä liikkujat kuten päivällä. Brigin havaitessa vastaantulevan pimeän veneen, sen kuljettaja käänsi kurssia oikealle. Vauhtia Brigin kuljettaja ei kuitenkaan oleellisesti hidastanut.

Tähystämistä Busterissa vaikeutti keulassa istunut matkustaja, sekä ikääntynyt tuulilasi. Brigin ja Busterin suunnat ja nopeudet pysyivät toisiinsa nähden samoina, joten Brig kulki todennäköisesti lähes koko matkan Busterin kuljettajalta piilossa. Pleksistä tehty tuulilasi oli ikääntyessään naarmuuntunut ja hieman sumentunut, jolloin tähystäminen sen läpi oli vaikeutunut.

Yksi merkittävimmistä taustasyistä tapahtui kuitenkin jo ennen vesille lähtöä.

Busterin kuljettaja oli nauttinut runsaasti alkoholia ja Brigin kuljettajakin jonkun verran, jolloin heidän reagointi- ja harkintakyvyt olivat heikentyneet. Hämärässä ja kovassa vauhdissa näille molemmille olisi ollut tarvetta.

Henkilöiden nimet on muutettu yksityisyyden suojaamiseksi. Tapauksen veneissä mukana olleet eivät osallistuneet jutun tekemiseen.

Brig törmäsi Busterin vasempaan kylkeen. Buster vaurioitui törmäyksessä pahasti, mutta pysyi kuitenkin pinnalla.

 

 

Lue myös nämä

X