Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Nopea alkumatka

Volvo Ocean Race -veneet ovat neljännen osuuden alkumatkan purjehtineet reippaassa myötätuulessa. Mutta nyt tuuli on kääntymässä vastaisemmaksi.

04.01.2018

TekstiKari Wilén

Miehistönvaihdokset Melbournessa olivat loppujen lopuksi varsin massiiviset, koska peräti 19 uutta purjehtijaa astui veneisiin.

Rannalle jätettiin 18 purjehtijaa, koska hongkongilainen Scallywag otti kannelle vielä yhden naisen, Libby Greenhalghin.

Merkittävin viime tingan muutoksista oli se, että Vestasin kippari Charlie Enright joutui perheessä ilmenneen sairaustapauksen takia jäämään pois ja ohjakset otti hänen varakipparinsa Mark Towill.

Ainoa vene, joka jatkaa täsmälleen samalla miehistöllä on kisaa johtava MAPFRE.

Turn the Tide on Plastic -veneen kannella nähtiin ennen starttia merenneito, joka vilvoitteli pyrstöään sivukannella istuen.
Kuva Brian Carlin/Volvo Ocean Race

Startti Melbournesta oli tasainen ja veneet kiersivät Port Phillipin lahdella kaksi rannan läheisyyteen asetettua kääntömerkkiä ennen kuin painuivat lahden kapean suuaukon kautta valtamerelle.

MAPFRE otti hyvän startin, pääsi heti linjalta heittämään paapuurin halssille ja näytti luovilla nopealta.

Sitä vastoin Dongfeng nähtävästi otti varaslähdön linjan alapäästä, koska kiersi starttipoijun uudestaan.

Etelän puoleinen tuuli yltyi startin jälkeen ja lähempänä rantaa purjehtinut Vestas ohitti MAPFREn ja Brunelin juuri ennen kääntömerkkiä Morningtonin ulkopuolella. Salmessa oli vaikea aallokko – jyrkkä ja lyhyt – koska voimakas etelätuuli puhalsi vasten vuorovesivirtaa. Vestas johti porukkaa Bassin salmeen, mutta yöllä MAPFRE painui ohi.

Australian kaakkoiskärjen eli Cape Howen kohdalla veneet jiippailivat aivan rannikon tuntumassa, koska mantereen itäpuolella merivirta on etelään eli vastainen. Kohta kuitenkin johdossa oleva Dongfeng suuntasi ulos rannikolta ja sitä seurasivat AkzoNobel ja Turn the Tide on Plastic.

Ennusteiden mukaan idässä voimistuvan matalapaineen pitäisi antaa myötäisiä tuulia kilpailijoille, ennen kuin he joutuvat keveimpiin tuuliin Korallimerellä. Sen jälkeen Salomonsaaret on jätettävä vasemmalle, kuten myös Filippiinit.

Päiväntasaajan keveät tuulet, riutat ja matalat korallisaaret muodostavat kovan haasteen navigaattoreille.

Maalissa Hongkongissa VOR-veneiden lasketaan olevan tammikuun 20. tai 21. päivän paikkeilla.

(katso tilanne)

Lue myös nämä