Testit

Nimbus W9: Uuden ajan esiinmarssi

Nimbus on kuulunut skandinaaviseen matkaveneilyyn vuodesta 1969. Lähes viiden vuosikymmenen aikana malleja on ollut kymmeniä, mutta käytännössä aina malliston perusta ovat olleet matkaveneet. Tänä päivänäkin Nimbuksen ydin on akselivetoinen Coupé-mallisto, mutta miten kauan?

04.07.2018

TekstiAri inkinen

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Nyt käsissä on se, mikä Nimbuksen mukaan on tulevaisuus. Edellinen vauhdikas mallisarja Nova R oli aikansa elänyt ja sai mennä. Vuodesta 2003 valmistettu sarja oli suunniteltu oman aikansa trendeihin, ja uutta siinä oli ns. porraspohja, jossa kaksi poikittaista porrasta pienensi veden vastusta ja teki veneestä ehkä hieman nopeamman ja taloudellisemman.

Vastaavat portaat on myös viime tammikuussa ensiesittelynsä saaneen Nimbuksen uuden malliston pohjassa. Yhteistä nimeä mallistolla ei ole, vaan se jakaantuu kolmeen venetyyppiin: Weekender, Tender ja Commuter.

Ensimmäiset koeajot on jo tehty, missäpä muualla kuin Ruotsissa, mutta Vene-lehti sai tilaisuuden ajaa Suomessa helmikuun venenäyttelyssä esitellyn W9-mallin (Weekender) toukokuun lopulla Airistolla.

W9:n ajotuntumassa ei olekaan mitään moitittavaa. Suhteellisen tyynessä se kulki kuin kiskoilla. Äärimmäisen tiukat S-mutkat eivät saaneet venettä käyttäytymään yllättävästi, eikä CE-direktiivin käännöskokeen liioittelukaan aiheuttanut hämminkiä, vaan vene kääntyi johdonmukaisesti.

Helppo kuljettava

Nimbus W9 on vene, jossa on kulkuteiltään helppo vene. Merkittävin tähän vaikuttava tekijä on epäsymmetrisesti paapuuriin sijoitettu ohjaamo, mikä jättää styyrpuuriin reilun kulkutien. Toki paapuurissakin voi kulkea, mutta perinteisempään sivukansityyliin. Kansi on 125 mm leveä.

Pentterimoduli on sijoitettu istuimien viereen pitkittäin paapuuriin. Vakiona on allas ja tyhjiä kaappeja, lisävarusteena saa joko kaasulieden tai sähkögrillin, joka edellyttää myös maasähkövarustusta. Jääkaappi lienee kuitenkin vakiovaruste, koska sitä ei lisävarustelistalta löydy.

Avotilan peräosassa on L-sohva, jonka keskellä on taitettava pöytä. Kuljettajan istuimeen on myös integroitu perään avautuva yhden hengen sohvanpätkä, joten kaikkiaan avotilassa on istuimia kuudelle.

Uusi Nimbus jatkaa merkin hyviä perinteitä. Vene on vahvasti rakennettu, yksityiskohdat ovat ajateltuja ja konsepti on toimiva.

Koko testi luettavissa Vene-lehden tilaajille digilehdessä 7/2018.

Lue myös nämä