Testit

Nimbus C9 – Räyhäkkää tyylikkyyttä

Nimbus lienee pohjoismaiden tunnetuin moottorivenemerkki. Yli 50-vuotiseen historiaan mahtuu monenlaisia malleja. Viime vuonna vesille ennättänyt uusin mallisarja on herättänyt hämmennystä.

05.01.2020

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Kautta pitkän historiansa Nimbus on onnistunut vastaamaan ajan ja veneilijöiden asettamiin haasteisiin. Nimbukset ovat olleet käytännöllisiä kun sellaisia on haluttu, räyhäköitä kun vauhtia on kaivattu ja ylellisiä kun on irtauduttu arjesta.

Ajoimme alkukesällä 2018 malliston W9-veneen. Koeajoraportissa (Vene 7/2018) kiitimme venettä monista hyvistä ominaisuuksista, muun muassa avarista kulkuteistä ja merikelpoisuudesta.

Nimbus C9 on kuitenkin hyvin toisenlainen vene käyttää kuin W9. Runko on molemmissa veneissä sama, mutta esimerkiksi painonjakauma on hieman toisenlainen. Se tekee veneistä erilaiset merenkäynnissä.

Myös veneiden käyttötarkoitus on – ainakin valmistajan mukaan – eri. Weekender on retkivene, kun taas Commuter on ajateltu enemmänkin yhteysveneeksi ympärivuotiseen käyttöön. Tosin C-mallissakin on makuutilat, wc ja pentteri, joten aivan ehdoton jaottelu ei vaikuta olevan.

Nimbus C9:n konsepti on perinteinen walkaround, eli kajuutta on keskellä runkoa ja sen voi kiertää ympäri. Matalasta rungosta johtuen myös partaat ovat kohtuullisen matalat, eikä kaiteita ole nostettu ilmeisesti lähinnä ulkonäkösyistä kovin korkeiksi. Veneessä on kuitenkin riittävästi hyvin sijoitettuja kaiteita, jotta liikkuminen on turvallista.

Ohjaamon puolella on kaksi erillisistuinta, joissa on pituussuuntainen säätö. Ohjaamossa on myös vakiona kattoluukku, joka jatkuu lasisena kattoikkunana lähes peräseinään. Muutenkin valoa tulee suurista ikkunoista runsaasti.

Kajuutta on pitkä ja kapea. Sen kummallakin puolen on kiitettävän iso ja keveästi liikkuva liukuovi. Ovi on niin suuri, että myös peräpenkille meno on helppoa, eikä edellytä minkäänlaista pujottautumista.

Kuljettajan näkyväisyys on erinomainen ja muutenkin ohjaamojärjestelyt ovat kohdillaan.

Lue esittely Vene-lehdestä 12/2019

Nimbus C9

Hinta alk: 157 000 €

Kokonaispituus 9,35 m, leveys 2,95 m, paino 3 170 kg (sis. moottorin), kantavuus 8 henk./1 000 kg, moottoritehoalue 250–350 hv, pa-säiliö 320 l, vesisäiliö 80 l, CE-luokka C.

Koeajoveneen moottori Mercury Verado F300 XL V8, 300 hv, esittelyveneen hinta 161 500 €

Suunnittelu Joacim Gustavsson ja Nimbus Design Team, valmistuttaja Nimbus Boats Sweden AB, valmistaja Model Art SP, Ostróda, valmistusmaa Puola

Vakiovarusteet: mm. Mercury Verado F250 XL DTS V8 -perämoottori, keulapotkuri Sleipner SE40, ZipWake-trimmijärjestelmä, jääkaappi (65 l), kattoluukku, wc, Simrad Go 9” -plotteri, suihku uimatasolla, painevesijärjestelmä, rst-kaiteet, Mercury Verado V8 250 hv, matot, patjat ja tyynyt.

Lisävarusteet: mm. Sundeck-ulkopatjat 1 117 €, tiikkikannet 5 663 €, Flexiteek-kannet 5 165 €, kiinnitysvarusteet 468 €, Webasto AT3900 -lämmitin 3 579 €, lämminvesivaraaja (15 l) 1 081 €, maasähkö-järjestelmä 1 886 €, hakuvalo 1 021 €, vesihiihtokoukku ja vapatelineet 1 167 €, hifi-järjestelmä 1 093 €, Simrad NSS Evo3 16” -plotteri 3 507 €, antifouling-maalaus 1 982 €, Lewmar V700 -ankkurivinssi 3 183 €

Maahantuonti ja myynti Boat World, Helsinki; myynti Bike & Boat World Tampere ja Turku, Bikeworld

X