Jutut

Nimbus 30 Nova S

05.04.2007

KirjoittajaVenelehti

nimbus30novaS

Ocke Mannerfeltin porraspohja ja 260-hevosvoimainen turbodiesel vauhdittavat Nimbuksen uusimman Novan mukavaan vauhtiin.

Vaikka huippunopeus ei nousekaan kuin 31,7 solmuun, on 26-28 solmun matkanopeus miellyttävä tapa taittaa vaikka pitempikin taival. Etenkin kun veneen melutaso pysyy kaikilla nopeuksilla kaukana alle 80 desibelin. Jopa tällaiselle veneelle 78 dB(A):n huippumelu on vähän.

Aallokossa 30 Nova S on huoleton ajettava. Kokeilimme venettä sekä reilussa aallokossa että tyynessä. Jo paino tekee 30 Novasta tukevan ajettavan. Se ei loiki, vaan syöksyy päin aaltoja, jolloin vesi lentää, mutta kauas veneestä.

Nimbus 30 Novassa toispuoleinen sivukansi on hyvä ominaisuus. Sen ainoa haitta on oikeastaan, että sivuttain vene on lähes pakko kiinnittää laituriin oikealle kyljelle. Ohjaamo on nostettu erilliseksi saarekkeeksi veneen avotilasta. Ohjaamo ansaitsee suuren kiitoksen. Avotila perässä on avara.

Ohjaamon alla on melko vaatimaton makuutila, jossa etenkin jaloille on ahdasta, mutta jonka etuosassa on kohtuukorkuinen pukeutumistila. Pääkajuutassa on V-vuode, josta syntyy vähällä vaivalla tilava parisänky.

Nimbus 30 Nova S ei ole halpa vene, ei edes edullinen. Helsingin näyttelyssä Näyttelyn moottoriveneeksi valittu uutuus on kuitenkin persoonallinen ja laadukas vene, jolla pitkäkin matka taittuu mukavasti.

Tekniset tiedot

Pituus 9,20 m
Leveys 3,10 m
Syväys 1,00 m
Paino 4 200 kg
Suositeltu moottoriteho 260-350 hv
Koeajomoottori Volvo Penta D4-260
Kantavuus 8 henkeä/1 383 kg
CE-luokitus B (avomeri)
Hinta alk. 167 500 euroa
Suunnittelija Ocke Mannerfelt ja Nimbus
Valmistaja Nimbus AB, Västra Frölunda, Ruotsi
www.nimbus.se
Myynti Oy Telva Ab, Särkiniementie 18, Helsinki
www.telva.fi

Teksti: Ari Inkinen
Kuva: Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 4/2007 jutusta
X