Tilaa
Jutut

Merimyyrän messistä huhtikuussa 2009

28.04.2009

KirjoittajaVenelehti

Huhtikuu
Virgin Gorda – St. Martin AtlanttiBermuda

___________________________________________________________________________________
Katso Merimyyrien reitti kartalta.
___________________________________________________________________________________

Torstai 30.4. kohti Bermudaa

Koko yön on Volvo pelittänyt ja akselin tiiviste tihkunut merivettä pilssiin. Saahan siitä kivan uuden harrastuksen, kun pumppaa sitä tyhjäksi kolmen tunnin välein.

Messsipoika pääsee petiin klo 5.20 ja Eva jatkaa vapun valmisteluja.

Vihdoin Bermudan saari kohoaa merestä ja sisäänajopoijulla laskemme avittamassa olleet purjeet alas. Ajamme sisään St. Georgen laguuniin ja ihastelemme taloja sekä vilkuttavia ihmisiä. Kiva tulla, hyvä fiilinki. Tullissa odottaa toinen yllätys! Paikallinen tumma tyttö toivottaa tervetulleiksi ja alkaa täyttää papereita. Meidän ei siis tarvitse juosta luukulta toiselle. No, ei tietenkään, kyllähän hän osaa täyttää samalla kaikki paperit. Saamme myös samasta paikasta turistioppaat ja kartat. Myös ajo-ohjeen Captain Smoken satamaan, jonne meille on jo varattu paikka, mikäli se meille sopii.

Viimeiset kierrokset koneesta ja limaköysi eteen, perä laituriin. Perillä satamassa klo 14.30. Siirrettiin myös kelloja tunti eteenpäin.

MerimyyräX Bermudalla

Koko matka siis kesti 7 vuorokautta ja matkaa taittui 857 mpk. Pärjättiin ihmeen hyvin kaksistaan!

Keskiviikko 29.4. matkalla Bermudalle (jäljellä aamulla 120 mpk) 31°04.6 P, 63°35.9 L

Yöllä päästiin ajamaan purjeilla, mutta puolilta päivin jälleen koneella, kun nopeus tippuu alle kolmen solmua. Eva istuu laatikossa ja lukee, välillä nostaa katseen sekä havainnoi ympäristöä. Uusi havainto: – Kuuluuko styyran puoleisen barduunan kiinnikkeen olla tolleen vinossa? – Ei kuulu!

Barduuna on kahdella 8 mm pultilla veneessä kiinni laipiossa. Toinen pultti on poikki ja toinen helissyt auki. Kaikki kamat takalaatikoista ulos ja kannelle. Tarkistetaan, voidaanko korjata jotenkin. Ei voida, pitää hitsata. Just’ ne kamat jäi kotiin, harmi. Siirretään barduuna takaknaapille ja takastaagi sivulle. Vauhtia on taasen neljä solmua ja matka taittuu koneella.

Tyyni meri

Meri on meidän mittapuumme mukaan tyyni. Luetaan kirjoja ja annetaan hra Robetsonin ohjata venettä kohti Bermudaa!

28.-30.4 matkalla Bermudalle (jäljellä 190 mpk) 29°13,7 P, 63°32,5 L

Sää kylmenee, yöllä kahden paikkeilla n.+ 16°C. Aamuyöllä parit laivat kulkee samaan suuntaan kuin me. Innostumme näyttämään valoja heille. Viideltä vahdinvaihto, ja konetta peliin.

Tuuli tyyntyy ja kaikki reivit on avattu sekä vaihdettu light-purje eteen. Vauhti mahtavat 4,9 kn.

Messipoika menisi mielellään nukkumaan, mutta Volvo pitää taas uutta ihmeellistä naputtavaa ääntä. Tutkitaan sitä ja löydetäänkin vika aamunokosten jälkeen paremmissa sielun voimissa. Kun pari yötä sitten tuuli voimallisesti, Volvo ilmeisesti hypähti kiinnikkeissään sillä seurauksella, että paaran puoleinen etummainen moottorin kiinnike on poikki. Perkules!

Hihnalla korjasimme sen!

Messipoika siis taasen hommiin ja tutkinnan jälkeen päädytään purukumin sijasta liinahoitoon. Sidotaan ko. kohta liinalla alempiin pultteihin ja estetään näin moottoria hyppimästä, ehkä!

Evan mielestä on koko aamun on tullut vastaan tyhjiä vesipulloja. Mutta sekin on harha. Ne ovat meduusoja, joilla on veden päällä ilmatasku ja sen alla roikkuvat vesijuuret. Kelluvat kivasti ja aurinko värjää niiden ilmakuplaa.

Syödään piffit ja juodaan vedet päälle. Kapteeni on sulkenut niin viinakaapin kuin mutkakaapinkin ja näin tuli tästäkin ylityksestä kuiva reissu.

Tuuli tyyntyy edelleen ja vauhti tippuu, kone vetää hiljaa naputtaen. Eva unten maille klo 21.16 ja messipoika kuunsirppiä katsomaan ja unelmoimaan veneestä, joka on ihan ehyt.

Maanantai 27.4. Atlantilla 26°59,70 P, 63°32,70 L

Tervehdys Merimyyräx’n messistä: matkaa jäljellä 322 mpk Bermudalle. Alkumatka oli kovasti tuulinen, kaideverkot pyydystivät kaloja seka levää. Eva kokkaa ja hoitaa päivävuorot ja messipoika yöt. Ruoka on ollut kylmäpitoista, kallistuskulmat kahdesta kolmeenkymppiin. Vene kestää hyvin, mutta on kostea.

Perjantai 24.4. St. Martin

St. Martinilla laiturissa lähtöä odottamassa

Vihdoin koitti se päivä, kun silta aukeaa ja kotimatka alkaa. Tänään klo 14.30 lähtö. mukana Eva ja Klaus. Suunta pohjoiseen 10 päivää ja sitten lepoa Bermudalla, josta suunta itään Azoreille.

Meritähti-vene lähtee peräämme sunnuntaina, mutta menee suoraan Azoreille, kuten myös Xia. joka starttaa seuraavana perjantaina. Tenareze tulee viikon perässä ja Pauliina jää tänne, kuten myös Karibia.

14.-22.4. St.Martin, Marigot Lagoon, Marine de Royale, laiturissa!

Nyt on alkanut hidas veneen varustelukierre. Aina löytyy jotain uutta ja hienoa, mitä pitää ostaa. Mutta korjataan vanhat ensin.

Dieselkorjaaja kävi ja meni, kone toimii, mutta heitti öljyt pihalle yhdestä suuttimesta, äijä takaisin. Taas maksaa!

Tilasin uudet akut (2 kpl) esitteen mittojen mukaan. Raahattiin akut veneelle, mutta eivät mahtuneet laatikkoon. Esitteessä 30 mm pituusheitto mitoissa, sääli. Taasen raahattiin akkuja takasin kauppaan ja taistoon, että saadaan fyrkat takaisin. Vuokrattiin auto ja haettiin akut Hollannin puolelta, halvalla + auton vuokra.

Vaihdettiin veneeen purjeet siten, että eteen fokka ja parempi isopurje, se jossa on kolme reiviä.

Pestiin vene päältä ja sisältä sekä ruiskutettiin paikallista tuholaismyrkkyä.

Kaasua, kaasua, nyt sitä on! Vihdoin tulee Guadeloupesta kaasua myös tänne ja saimme pullot täyteen. Vene alkaa olla lähtökunnossa vain vielä mietityttää sää, milloin mennään.

Olemme myös seurustelleet ahkerasti ja koettaneet avittaa muita lähtijöitä. Messipoika on käynyt kaikissa paikalla olevissa suomalaisveneissä mastokeikalla. On tarkistettu sokat ja ruuvit sekä antennien pidikkeet sekä tähystelty yläilmoista tulevaan matkan suuntaan. Mastojaan antoivat tutkittavaksi mm. Xia, Meritähti. Karibia ja Merimyyräx. Tenarezen mastoon ei päästy, koska vene on vielä matkalla tänne. Ainoa vika löytyi omasta mastosta. Etustaagin sokka oli puoliksi hävinnyt. Uusittiin ja se siitä.

Eva on tehnyt ruokalistaa kahdelle kuukadeksi. Niitäkin hankintoja sitten kannettiin kädet vääränä. Painoa tuli ehkä lisää parit sadat kilot. Vettä pulloissa 100 l ja tankkiin yht. 200 l. Dieseliä 200 l. Nyt yritetään vielä hankkia mukaan se koko matkan kestävä hyvä ja reipas mieli.

Lähettelemme pieniä tekstejä matkalta muutaman päivän välein. Ensin suuntaamme pohjoiseen ja jos joku saari tulee eteen, niin huilaamme siellä parit päivät. Jos ei tule, niin käännymme itään ja etsimme saariryhmää lähempänä Eurooppaa.

Illalla Xian, Meritähden ja Karibian kipparit miehistöinen istuivat illalla Merimyyräxin sittlåårassa, ahdasta oli mutta mukavaa.

Lyhyt yhteenveto Karibiasta:
Tulihan käytyä ja nähtyä. Aurinkoa, kirkasta vettä, hienoa luontoa, jota paikalliset pilaavat surutta. Saarten väliset kulttuuri- ja ekonomiset erot ovat valtavat. Seilaamiseen ja lomailuun meidän mielestä parhaat paikat ovat pohjoisessa, mm. Enkku-Virgin Islands. Voidaan asettaa samalle viivalle kuin Välimeri ja siellä Kreikka ja Turkki sekä Italian ympäristöt. Jos joskus tullaan uudelleen, niin sitten tutkitaan se Kuuban puoli ja ympäristö. Nyt hyvästi Karibia!

3.-13.4. St. Martin – St. Maarten

Klasu ja Ranskan lippu

3.4. Suihkun kautta nettiin ja shoppailemaan. Anu ostaa tuliaiset ja messipoika suuntaa kohti urheiluliikettä. – Teiltä ostamani snorkkelin putki on rikki, saanko uuden? Pitkän ja ranskankielisen keskustelun jälkeen sain uuden, mutta eipä toivotettu tervetulleeksi uudelleen. Ostettiin kassikaupalla ruokaa ja hoidettiin myös pyykinpesu.

Pyykinpesu

Illalla tapasimme Anun kaverit, jotka tunsivat toiset kaverit, jotka lähettivät Anulle terkkuja. Viidakkopuhelin toimii edelleen veneiden kesken. Terveiset tulivat etelästä, jossa kaverimme oli ollut purkkailemassa pitkin Brassien rannikkoa.

4.4. Aamun ankkurishow: Merimyyräx liukunut keskelle väylää! Koneet käyntiin ja muta-ankkurit ylös. Uudelleen ankkurointia, ei pidä. Kello käy, Anun pitää lähteä kentälle ja Eva vie rantaan. Messipoika ankkuroi uudelleen ja uudelleen…. Ei pidä, nostetaan kamat kannelle savisina. Vaihdetaan paikkaa ja lasketaan taas alas, pitääkö? Pitää!

Eva tulee takasin rannasta (onneksi) ja löytää Merimyyräx’n uudesta paikasta. Viedään varmuudeksi toinenkin ankkuri ja jätetään sen köysi rennoksi.

Lounaalta rantaan ja rautakauppaan, maaliostoksille.Tarkoitus on puhdistaa kaasupullo ruosteesta ja maalata se uudelleen siniseksi. Kaikki, mikä voi, ruostuu.

Ruostekamoja

...ja ruostekamoja

Käytiin myös parturireissulla: Klasun hopeahapset jäivät saksien alle 10 eurolla ja Evan 25:llä. Tässä näkyy myös tasa-arvo, olisin mielellään maksanut lisää.

Iltapäivällä bongattiin Xia:n Nalle ja Jorma. Syötiin rannassa pizzat ja bisset. Anottiin heiltä turvapaikkaa. Kun Merimyyräx lähtee Hollannin puolelle, olemme asunnotta. Turvapaikkakäsittelyn jälkeen saimme tiedon. Turvapaikka myönnetty peräkajuutassa, vessankäyttöoikeudella. Kiitos!

Kotimatkalla vedettiin ruotsalaisvenettä spinnun fallista kumolleen, olivat mudassa kiinni. Lähti irti ja kiitosten saattelemana ajoimme veneelle.

5.4. Aamulla kumiveneellä sillan alta merelle, jossa s/y Xia on ankkurissa. Siellä puhtaassa vedessä aamu-uinti ja loistoaamiainen. Aamupäivällä kuntoilua ja kiipeäminen läheiselle linnakkeelle, josta huimat näköalat alas satamaan ja muutenkin kaupunkiin.

Satama

Kaupunki

6.4. Aamiainen Xia:lla ja paluumatkalla pohjamaalit kaupasta, sillan kupeelta. Tarkistussoitto Hollannin puolelle. Nostoaika on edelleen klo 8.30.

Ulostullaus ja matkaan lahden sisällä kohti etelää klo 13.30. Simpson Bayn sillan luona klo 14.00 ja kiinnitys paikalliseen poijuun. Silta aukeaa klo 16.30 ja Merimyyräx rynnistää ekana pihalle solmun vahdilla. Siitä edelleen kohti Philipsburgia genuan vetämänä kolmea solmua ja matkaa n. 3 mailia.

Kuudelta ankkuri veteen ja ilta veneellä telakan vieressä. Mahtavat swellit ja tuuli itä 7 m/s. Ankkurointiin kahdesti ennen kuin pitää.

7.4. Nostopäivä. Nostopaikalla klo 8.00 ja vene nousee vasta 15.00! Värillisten kellot käy Karibian aikaa, älä hoppuile. Messipoika vähän kuumana ja kuumissaan. Lämmintä n. 35-40 astetta ja nostolaituriin ei tuule! Eva auttaa ja tarjoilee kylmää juotavaa.

Vihdoin vene nousee ja pestään sekä pukitetaan. Eva lähtee tulliin ja kirjaa meidät sisälle Hollantiin.

Illalla ennen kotiinlähtöä tavattiin suomalaisperhe, venekorjaajamestari Ville (Larun telakalta) ja hänen Anu-vaimonsa sekä söpöt likkalapset. Höpinöiden jälkeen paikallislinjuriin ja kohti Ranskaa! Marigot Bayn satamassa ulos ja lampsien kohti Xiaa, joka on siirtynyt laituriin. Siellä odotti lämmin suihku ja kylmä juoma.

8.4. Kuudelta ylös ja seiskalta aamiainen. Bussiin ja matkaan kohti Hollantia, jossa satamassa klo 8.15. Vaikka vähän myöhästyttiin, emme saaneet huomautusta. Kannen pesu ja kylkien vahaus alkaa. Sitten henkilökunta alkaa raapia pohjaa. Sitä emme saa tehdä, sillä se on heidän leipäpuunsa, kuten myös maalaus. Kerron heille, että aikataulu ei siitä muutu. Vene menee veteen huomenna klo 15.00. Koko päivä hommaillaan ja tapellaan Volvon kavereiden kanssa. Varaosia ei ole, koska he eivät tilanneet niitä silloin kuukausi sitten, vaan vasta tällä viikolla!

Illalla takasin Ranskaan ja safkakaupan kautta Xia:lle. Eva vääntää ruoat ja Jorma tarjoaa juomat läheisessä viininmaistajaisillassa. Klasu nukkuu yönsä kannella, jotta saadaan yöpymiskustannuksia halvemmaksi. Onneksi ei satanut!

9.4. Kiirastorstai. Työläisten kanssa bussilla maasta toiseen ja Hollannin satamassa klo 8.00. Saadaan kyljet vahattua ja kasataan moottoria, joka oli purettuna valmiiksi huoltoukoille. Akseli paikoilleen ja uusi sinkki kiinni. Akselin kumilaakeria ei uusittu, paikallisella Volvo-huoltamolla ei ollut, hienoa. Tungin sitten vanhan täyteen vaseliinia. Odottelemme, milloin vuoto siitä alkaa.

Vene kunnossa ja lasketaan veteen klo 15.30. Jos venettä ei olisi saatu veteen, olisi seuraava laskuaika ollut tiistaina 14.4.

Eva käy tullissa ja tullaa meidät ulos Hollannista. Messipoika peruuttelee veneen taksiveneen kylkeen ja käy siihen sitten asumaan yöksi.

Veneessä on aina omat äänet, jotka kuuluvat asiaan ja sitten ne äänet, jotka eivät. Messipoika herää yöllä. Nyt jokin mättää, mutta mikä. Kannelle ja tarkistus, kaikki ok. Kierros alhaalla, Evakin herää, missä vika? Jääkaapin kompura ei käy! Sinne Evan ostamat pääsiäisruuat nyt sitten sulavat. Messipoika kääntelee ruuvaria ja mittailee sähkön tuloa, ei toimi ei!

Shortsit jalkaan ja yön selkään kuin noidat konsanaan. Kaikki paikat on kiinni, onhan pitkäperjantain aamuyö. Casinolta pellolle ja vasta nuorisodiscosta apu löytyy. Ostan jääsäkin viidellä eurolla. Säkki jäälokeroon ja unta palloon. Aamulla jatketaan ongelman parissa!

10.-11.4. pitkäperjantai ja lankalauantai vietetään Ranskan puolella. St. Martin, Ile de Tintamarre (18°06.93 P, 62°59.36 L)

Lähtö Hollannista klo 8.20 ja edessä 10 mpk kryssi. Tuulee idästä 10-12 m/s. Etukannen luukku jäi raolleen kumiveneen alla, siitä siis vedet sisään ja keulapiikki märäksi. Evan crocit tulivat puolikkaiksi, koska aalto vei niistä toisen, onneksi vasemman jalan, heh heh.

Klo 10.30 Tintamarren lahdella ja ankkurissa parit kilpikonnat toivottivat tervetulleiksi ja Xia tuli puolilta päivin viereemme. Uimme ja tutkimme saarta. Hieno luonnonsuojelualue. Rannalla on helppo olla, mutta saari on kuin pystyyn kuivunut vanha viidakko. Saarelta löytyy myös savannia sekä kiviaidattu tila.

Savanni

Savanni

Keskelle saarta on tippunut lentokone ja sen moottorit ovat hujan hajan.

Lentokone

Lentokone

Toisella puolella on mahtavat kalliot, joille on myös haaksirikkoutunut vene. Aallot lyövät väsymättömästi kohti rantaa ja syövät kalliota.

Rantakallioita.

Vietellään lomaa ja seurustellaan, käydään vieraissa puolin ja toisin. Mukavaa aikaa!

12.-13.4. Pääsiäissunnutaina aamusta uintia kilpikonnien kanssa, Nalle Xiasta sai jopa kuvattua oman konnansa veden alta. Messipoika hioo ja maalaa rannalla myös toisen kaasupullon siniseksi.

Kaasupullo

Ankkuri ylös ja kohti St. Martin Baie de Grand Casen lahtea, jossa vietämme loppupääsiäisen. Lähtö pelkällä genualla myötätuulessa, matkaa n. 5 mpk. Perillä lahdessa on jo Xia, joka on varannut meille paikan vierestään. Ankkuri veteen ja uimaan. Illan tullen kumiveneellä läheiseen rantaan kavereiden kanssa ja yöllä takaisin.

Seuraavana aamuna sukeltamaan läheiselle kalliosaarelle ja loppupäivä lököilyä. Eva on aloittanut joululiina nro 2:n ompelutyöt.

1.-2.4. Virgin Gorda – St. Martin

Lähtö tulliin klo 08.30 Virgin Gordasta tullissa Spanish Town 10.30 Vettä ja löpöä tankkiin sekä lounasta.
Maailman epäystävällisin tulli ja immigration!

Lähtö klo 12.00 kohti St. Martinia, jonne matkaa 75 mailia. Vastaan panivat vastatuuli, vasta-aallokko ja vastavirta. Perskules! Koko päivä purkkailtiin ja illan tullen safkan jälkeen vielä purkkailtiin. Eva meni nukkumaan ja Anun kanssa purkkailtiin. Anu meni nukkumaan ja taasen purkkailtiin.

Eva ja Anu

Veneitä tulee ja menee. Rahtilaivoja ja hinausproomuja sekä valoja yössä. Taasen purkkailtiin. Eva nousee ja messipoika jatkaa purkkailua, silmä rupsii kiinni ja auki messipojan naamavärkissä.

Matka ei etene! Langat vetää ja kokka kohisee, mittarissa mahtavat 3 solmua. Vihdoin messipoika pääsee unille kello 6.00. Anu siirtyy ruoriin ja Eva tekee aamiaista! Messipoikakin nousee syömään ja yllätys: saari onkin jo edessä. Enää 3 tunnin lähestymiskryssi! Aurinko paistaa ja lämpö korventaa ihoa.

Vihdoin purjeet alas klo 14.00 ja kohti St. Martinin nostosiltaa, joka aukeaa klo 14.30. Ehdimme sillan alta ja pääsimme laguuniin. Matkaan meni aikaa yht. 25.5 h ja meripeninkulmia kertyi 83. Mennessä käytimme aikaa n. 14 h. Kannattaa siis katsoa minne menee ja mikä on virran ja aallokon suunta.

Satamassa normaalit tullit ja maksut. Ankkurissa parit harjottelut että saatiin se pitämään savivellissä. Vanhempi svenssonipariskunta tuli juttelemaan, samoin Swanin Jukka. Illalla syötiin satamassa ja elettiin herroiksi. Tenarezen Teemulta viesti, että ovat Dominikaanisessa tasavallassa. Xia on lähistöllä Ruotsissa ja Meritähti tulossa tännepäin. Pauliinasta ei tietoja.

Katso Merimyyrien reitti kartalta.

alkuun

 


 

Merimyyrien reitti kartalla

Näytä suurempi kartta

Lue myös nämä

X