Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Mercuryltä mullistava moottorijätti, jonka 600 hevosvoimaa ovat sivuseikka

Mercury julkisti sopivasti Helsingin virtuaalivenemessujen alla perämoottorin, jossa on oikeasti vallankumouksellisia ominaisuuksia: kaksinopeuksinen automaattivaihteisto ja kääntyvä vaihteistokotelo

12.02.2021

Kirjoittajaismo virta

Kuvaajavalmistaja

Mercury Verado V12 on käyttövalmiina eli nesteineen yli 600 kiloa painava jättiläinen, joka teholukemallaankin nousee suurten perämoottorimerkkien ”kenellä on isoin” -kisassa selvästi  paalupaikalle.

Amerikkalainen pienvalmistaja Seven Marine on kyllä tehnyt 627 -hevosvoimaisen, mutta sitä ei oikein voi verrata ison valmistajan 600 -hevosvoimaiseen uutuuteen. Mahti-Mercuryyn ei itse asiassa voi oikein verrata mitään muutakaan perämoottoria. Jättitehojen lisäksi Mercury esitteli uudessa Veradossaan ominaisuuksia, joita muukin kuin merkin myyntimies voi pitää vallankumouksellisina.

Ensinnäkin moottorissa on ensimmäisen kerran tarjolla kaksinopeuksinen automaattivaihteisto. Se tarjoaa todella tuntuvan ja korvin kuultavan edun käyttäjälle. Näin uskaltaa väittää, vaikka moottoria ei ole päässytkään vielä kuuntelemaan.

Pienemmällä vaihteella saa veneen nopeasti ja tehokkaasti vauhtiin. Ja kun vene sitten liukuu, isommalla vaihteella se kulkee pienillä kierroksilla eli hyvin vähäisellä melulla.

Alkuviikolla uutta moottoria medialle virtuaalitapahtumassa esitelleet Mercury Marinen ja Brunswickin johtajat hehkuttivat moottorin hiljaisuutta.

”Tällä ajaessa ei vieressä istuvalle todellakaan tarvitse huutaa. Keskustelu käy normaalillla puheäänellä”, vakuutti Mercury Marinen toimitusjohtaja Christopher Drees.

Vaihteiston yksi ansio on myös se, että se mahdollistaa polttoaineen säästön.  Koeajot sitten kertovat, miten merkittävän.

Kääntyy pienessä tilassa

Eikä tässä vielä kaikki. Uutuudessa on toinenkin ainutlaatuinen hienous: kääntyvä vaihteistokotelo. Kun moottoria siis kääntää, moottorikoppa ja yläosa pysyvät paikallaan, mutta vaihteistokotelo veden alla kääntyy.

Tästäkin seuraa paljon etuja veneen käsiteltävyyteen, vakuuttivat Mercuryn johtajat. Esimerkiksi suurin kääntökulma on tässä rakenteessa selvästi suurempi kuin perinteisessä, jossa moottorin koppa ja muut rakenteet rajoittavat kulmaa.

Rakenne myös helpottaa usean moottorin asennusta samaan peräpeiliin. Amerikassa moni on sitä mieltä, että eihän yksi 600-heppainen riitä mihinkään…

Molemmat uudet ominaisuudet ovat sellaisia, että niistä olisi iloa myös suomalaisittain yleisemmissä kokoluokissa. Voi kuitenkin olla, että pienempiin moottoreihin kaiken uuden tekniikan sovittaminen käy liian kalliiksi.

Miksi sitten moottorivalmistajat tuovat aina vaan tarjolle entistä valtavampia perämoottoreita?

Koska asiakkaat haluavat perämoottoreita aina vaan suurempiin veneisiin, kuului vastaus. Perämoottori on venesuunnittelijoille helppo tapaus ja säästää esimerkiksi tilaa veneen sisällä.

Mercuryn uutuuksien pitäisi olla Euroopassa kesällä. Etelä-Euroopan jälkeen pitäisi tulla Skandinavian vuoro. Koeajot tulevat olemaan roimasti mielenkiintoisempia kuin aiempien jättimoottoreiden koeajot, koska näissä on todella paljon muutakin uutta kuin entistä suurempi teho.

X