Mainos

MERCURY – aina ajan hermolla

03.02.2021

KirjoittajaKaupallinen yhteistyö : MercuryMarine

Carl Kiekhaefer oli vastavalmistunut yhdysvaltalainen insinööri, jota innoittivat perämoottorit. Vuonna 1940 ne eivät enää olleet uusi asia, mutta nuori keksijä näki niissä paljon kehitettävää. Hän otti moottoreissaan käyttöön muun muassa kestävän, kumisen vesipumpun siipipyörän, virtaviivaisen, pystyakselia suojaavan alakotelon sekä pakokaasut veteen johtavan pakojärjestelmän. Samalla hän tuli muuttaneeksi venemoottorien tulevaisuuden.

Vielä saman vuoden New Yorkin venenäyt-telyssä Carl Kiekhaefer myi yli 16 000 perämoottoria. Hän nimesi moottorinsa roomalaisten kaupankäynnin ja sanansaattajien jumalan mukaan – Mercury.

Yli 80 vuotta myöhemmin Mercury on edelleen alan edelläkävijä. Samalla kun ennakkoluuloton kehitystyö on tuonut perämoottoreihin uusia, innovatiivisia ominai-suuksia, niistä on tullut järkevä vaihtoehto entistä isompiin veneisiin. Se puolestaan on antanut venesuunnittelijoille aiempaa vapaammat kädet hyödyntää veneiden koko tilapotentiaali.

Hyvä esimerkki innovatiivisesta kehityksestä ovat Mercury 3.4L V-6 ja 4.6L V-8 DTS -moottorit, jotka sisältävät monia veneilijää hyödyttäviä ominaisuuksia.

ASC (Adaptive Speed Control) eli V-6 ja V-8 -moottorien vakiona oleva automaattinen kierrosluvun hallinta säilyttää asetetut kierrokset vakiona moottorin kuormituksesta riippumatta esimerkiksi tiukassa kaarreajossa tai vesiurheilussa, jolloin kuormituksen kasvaessa kierrokset tavallisesti laskevat, mutta ei ASC:llä varustetuissa moottoreissa.

ARO (Advanced Range Optimization) laihaseostekniikka, eli taloudellisuuden optimointi automatiikka säätelee moottorin polttoaineen saantia parantaen taloudellisuutta jopa 10 prosenttia.

Helppoa ja miellyttävää veneilyä kaipaaville V-6- ja V-8-moottorien hiljainen käyntiääni, edullinen teho/painosuhde ja huollon helppous tuovat uudenlaisia veneilykokemuksia, samoin kuin jo V-8-moottorista tuttu Joystick-ohjaus, joka on nyt saatavana myös V-6-moottoriin. Se tekee etenkin satamamanöövereistä entistä helpompia.

Vauhdinnälkäisille V-8-moottorisarjan huipulle on esitelty 450R, Mercuryn historian sekä alan tehokkain sarjavalmisteinen perämoottori. Mercuryn Racing-sarjan moottorissa on 2,4 litran vesijäähdyt-teinen mekaaninen ahdin, joka viivyttelemättä tuottaa huipputehon kaasua painettaessa.

Mercuryn V-6- ja V-8-moottorit ovat myös keränneet mainetta ja kunniaa linjoillaan. 2018 Mercuryn V-6-moottori voitti Miamin kansainvälisen venenäyttelyn NMMA-innovaatiopalkinnon ja seuraavana vuonna vuorossa oli saksalainen iF Design -palkinto Tuote-sarjassa. Viime vuoden huhtikuussa Mercuryn V-6- ja V-8-moottorit saivat maailman ehkä arvostetuimman designpalkinnon, Red Dot Design Awardin.

HELPOMPAA VENEILYÄ

Tänä päivänä moottori ei enää ole erillinen osa venekokonaisuutta. Yksi tapa liittää se veneen digitaaliseen ympäristöön on VesselView Mobile. App Store ja Google Play -sovelluskaupoista saatavalla appilla moottorin data siirtyy puhelimelle tai tabletille. Sen kautta on helppo seurata moottorin käyttötunteja ja huollon tarvetta. Appi myös kertoo, jos moottorissa on käyntihäiriöitä ja mistä ne johtuvat.

VesselView Mobile -sovelluksen karttaominaisuuden avulla löydät kiinnostavia käyntikohteita, satamia ja ravintoloita. Muistilistan avulla voit varmistaa, että kaikki matkalla tarvitsemasi tulee mukaan.

VesselView Mobile on vakiovaruste kaikissa 80-hevosvoimaisissa ja sitä suuremmissa Mercury-moottoreissa, ja yhteysmoduulin voi asentaa myös 40 ja suurempiin, vuoden 2002 jälkeen valmistettuihin SmartCraft-yhteensopiviin perämoottoreihin (tietyin rajoituksin).

1st Mate -turvallisuusjärjestelmä on myös appin kautta toimiva moottoriin liitettävä lisävaruste. Veneen kuljettajan ranteessa kellon lailla pidettävä laite on yhdistetty moottorijärjestelmään siten, että kuljettajan etääntyessä veneestä vaikka pudotessaan veteen järjestelmä sammuttaa moottorin. Rannekkeita voidaan liittää samaan järjestelmään kuljettajan lisäksi seitsemälle matkustajalle ja samalla laite toimii myös varkaudenestolaitteena.

Active Trim on veneilyä merkittävästi helpottava ominaisuus, joka on nyt vakiona kaikissa 175–450 he-vosvoiman Mercury DTS -moottoreissa. Active Trimin ansiosta moottorin trimmaaminen jää kokonaan pois, sillä automatiikka huolehtii joka tilanteessa moottorin oikeasta trimmikulmasta. Se vaikuttaa merkittävästi niin ajomukavuuteen kuin taloudellisuuteenkin.

 

OLETKO AJATELLUT
MOOTTORIN VAIHTOA?

Mercury Marinen repower-kampanja tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia päivittää veneesi moottori uuteen, hiljaiseen, tehokkaaseen ja taloudelliseen Mercury-perämoottoriin.
Lisätietoja kampanjasta löydät osoitteesta MercuryMarine.com/uusi-elama-veneellesi/

 

X