Koepurjehdus

Arkistovideo: Maxus 28 – Matkapurjehduksen minimikoko

27.08.2019

KirjoittajaKari Wilen

KuvaajaTimo Utter

Testi aloitettiin punnitsemalla Maxus 28 Helsingin Uivan näyttelyn jälkeen. Vene oli näyttelyä varten tyhjennetty ylimääräisistä tavaroista ja painoi juuri sen, minkä esite lupasi. Maxus on uppouma/pituusosamäärällä 174 keskiraskas matkapursi.

Koepurjehditussa Maxus 28:ssa on taaksepäin kääntyvä taittoköli, mutta veneen saa myös kiintoköliversiona.

Veneessä oli lisävarusteena 14 hv Nanni sisämoottori, josta joutuu maksamaan 13 500 euroa. Maxus 28:ssa oli näin pienessä veneessä harvinainen suora potkuriakseli, mutta 1 550 eurolla siihen saa vaihdettua S-vetolaitteen. Veneessä oli kiinteä kaksilapainen potkuri, josta testiavustajamme ei ollenkaan pitänyt, sillä se jarruttaa liikaa purjehdittaessa.

Moottorilla totesimme melun kohtalaiseksi jo matkanopeudella. Täydellä kaasulla se ylitti peräkajuutassa 80 dB(A):n rajan. Moottoritila vie myös osan perävuoteen leveydestä. Toinen vaihtoehto on tyytyminen perämoottoriin. Moottoriajo tosin ei silloin ole yhtä helppoa, tuskin hiljaisempaakaan.

Testipäivän sää oli kaunis, mutta tuuli pysytteli heikkona. Parhaimmillaan se oli 4-5 m/s, jolloin Maxus 28 kulki sivutuulessa noin neljän solmun nopeudella. Luovilla vauhti oli hieman vaatimattomampaa: kiinteän potkurin jarruttava vaikutus onkin suurimmillaan juuri heikossa tuulessa.

Peräpeilille ripustetun peräsimen lapa on käännettävissä ylös. Lavan tasapainottava pinta on pieni ja ohjaus tuntuikin hieman raskaalta. Vene oli myös luovikärkäs jo näin heikossa tuulessa. Saattaa siis olla, että perämiehelle on tiedossa työtä kovassa kelissä.

Veneen vakavuus tuntui aivan tavanomaiselta. Satamassa se kääntyi helposti ja vikkelästi. Kun kävelimme kannella veneen ollessa laiturissa, lonksui nostoköli laatikossaan, mutta kolina loppui purjehtiessa, kun evään syntyi sivuttaista nostovoimaa.

Taittokölin suurimmaksi eduksi jäänee se, että karilleajossa vauriot jäävät varmasti pieniksi, mutta hyvin suunniteltu kiintoköli on purjehdusominaisuuksien kannalta yleensä parempi ratkaisu.

Istuinkaukalo on takaa avoin, mutta sen saa osaksi suljettua irrallisella poikkipenkillä. Peräkaiteissa on kätevät alas käännettävät istuintasot ja avotilan penkeille mahtuu neljä henkeä molemmille puolille.

Keulaan pääsee vaivatta, koska rustit ovat kannen sisäreunassa. Kattokaiteet voisivat tosin olla pidempiä ja varvaslistatkin ovat turhan matalat. Keulakaide ja astinlauta saivat kehuja; tästä veneestä on helppo hypätä rantakalliolle.

Säilytystilaa on reilusti avotilan laatikossa styyrpuurin puolella. Myös keulassa on tilava säilytyslaatikko kiinnitysvarusteita varten.

Maxus 28:ssa on siististi tehty puolalainen takila. Testiveneen heloitus, plokit ja vinssit, ovat Lewmarin valmistamia.

Asuttava

Maxus 28:ssa on hyvät tilat nelihenkiselle perheelle.

Salongissa kölilaatikon päällä on suuri klaffipöytä, jonka ääreen mahtuu 6-7 ruokailijaa. Sohvien selkänojat ovat turhan pystyt ja istuimet keulan puoleisesta päästä kapeat. Selkänojien takana on säilytystilaa ja sohvien alla siistit säilytyslaatikot.

Pentterissä sisäänkäynnin vieressä on vakiona kiinteä keitin sekä kylmiö, johon saa koneiston lisävarusteena. Työtasoja ei juuri ole, mutta salongin pöytä on aivan vieressä.

Wc on riittävän tilava, vaikka siinä ei ole täyttä seisomakorkeutta.

Asiallista tekoa

Puolassa purjeveneet valmistetaan yleensä perinteisesti käsin laminoimalla. Näin myös Maxus 28. Runko on umpilaminaattia ja kansi kerrosrakennetta, jossa ytimenä on Airex-vaahtomuovilevy.

Runko on sisältä tuettu laajalla lujitemuovimodulilla. Moduli yltää sohvien istuimien tasolle. Myös katossa on siisti sisämoduli ja runkorakennetta jäykistävät vielä laitoihin kiinni laminoidut salongin sivuhyllyt.

Rustien vetotangot ovat alapäistään kiinni sisämodulissa. Moduli muodostaa myös pohjapalkiston, joka näyttää tarpeeksi tukevalta nostoköliveneeseen.

Lujitemuovityö on tehty huolella ja viimeistely on hyvää.  Myös puuosien viimeistely on hyvätasoista ja materiaalivahvuudet riittäviä.

Maxus 28:n lähtöhinta on edullinen ja siihen sisältyy rahti Suomeen. Ostaja saa kuitenkin varautua avaamaan kukkaroaan uudelleen, kun veneeseen hankitaan moottori, kylmäkoneisto, pumppuvessa ja muuta tavaraa, jota perhe kesälomareissulla tarvitsee – tai ainakin arvostaa.

Lue koepurjehdus Vene-lehdestä 6/2011.

Tekniset tiedot

 

Pituus 8,50 m
Vesilinja 8,08 m
Leveys 2,95 m
Syväys 0,45-1,50 m
Uppouma 3 000 kg
Painolasti 800 kg
Isopurje 23,0 m&³2;
Fokka 15,0 m&³2;
Spinaakkeri 53,5 m&³2;
Maston korkeus 12,0 m
Apumoottori perä- tai sisämoottori
CE-luokitus B (avomeri)
Hinta vakiovarustein 44 900 euroa
Suunnittelija Jacek Daszkiewicz
Valmistaja Northman Shipyard, Puola
X