Tilaa
Jutut

Master 651

23.11.2006

KirjoittajaVenelehti

master651
on vähemmän työvene kuin Masterin aiemmat mallit, mutta enemmän kuin kotimaiset valtamerkit. Pyrkimys on selkeästi ollut esiintyä huviveneenä.

Liikkeellä Master 651 on parhaimmillaan. Veneen ulkoisesta olemuksesta voi olla mitä mieltä tahansa, mutta ajo-ominaisuuksissa kovassa kelissä ei pitäisi kenelläkään olla moittimista. Koeajopäivän aallokko Helsingin ulkopuolella oli parhaimmillaan parimetristä, mikä useimmille tämän kokoluokan veneille on liikaa vauhdikkaaseen ajoon. Ei Masterille. Ennen loppuu kuskilta kantti, kuin veneen ominaisuudet.

Kovan kelin ominaisuuksiltaan Master 651 sijoittuu markkinoilla olevista veneistä varmasti parhaan viiden prosentin joukkoon, ellei vieläkin paremmin. Se kulkee tasaisesti ja erittäin levollisesti. Poikamaisessa lennättämisessä vene tulee aallolta alas hyvin vakaassa asennossa kölilleen. Etenkin keulan riittävä V-kulma pitää huolen siitä, ettei vene tömähdä aaltoon, vaan putoaa pehmeästi. Kuljettajalla säilyy tilanne hallinnassa, ellei satu itse tekemään vakavaa ohjausvirhettä.

Lento-ominaisuuksia tärkeämpää on kuitenkin, että Master 651 on myös tavanomaisemmassa kelissä rauhallinen ajettava. Se tottelee hyvin moottoritrimmiä, kallistuu kaarroksissa rauhallisesti ja on kaikin puolin johdonmukainen ajettava. Matkustajan siirtyminen veneessä ajon aikana ei aiheuta suurta kallistelua, vaikkakin tuntuu.

Master 651:n suurin sallittu moottoriteho on 250 hevosvoimaa. Koeajossa käytetty Master 651 sen sijaan oli varustettu Yamahan 150 hevosvoiman nelitahtimoottorilla. Koeajopaino oli noin 1 520 kg. Yhdistelmän huippunopeus oli 39,5 solmua ja huippukulutus 54,3 litraa tunnissa.

Master 651 on mielenkiintoinen kokonaisuus. Ajo-ominaisuuksiltaan se on etenkin kovassa kelissä erinomainen. Tyynessähän ominaisuudet eivät pääse oikeuksiinsa. Vene soveltuu kaikkeen siihen, mihin bowrider tai suuri avovene yleensäkin soveltuu – veneilyyn, yhteyskäyttöön, kalastukseen, vaikkakin viime mainittuun se ei ole paras vaihtoehto.

Tekniset tiedot

Pituus 6,50 m
Leveys 2,30 m
Paino 950 kg
Kantavuus 8 henkeä/600 kg
CE-luokitus C eli rannikko
Perän V-kulma 19º
Polttoainesäiliön tilavuus 300 litraa
Suurin moottoriteho 250 hv
Koeajomoottori Yamaha F150
Hinta 19 300 euroa
Valmistaja Admiralty Shipyards
Pietari, Venäjä
www.masterboat.ru
Maahantuoja ja myyjä McSea Oy
Martinsillantie 24, 02300 Espoo
puh. (09) 809 4446
www.mcsea.fi

Teksti: Ari Inkinen
Kuva: Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 11/2006 jutusta

Lue myös nämä

X