Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Maailman ympäri: GGR, OGR – Hankkeita pukkaa Tapio Lehtiselle

Venevarustaja Tapio Lehtisen kaksi maailmanympärikilpailuihin tarkoitettua avomerivenettä on talvehtinut Jouko Lindgrenin telakalla Hernesaaressa. Kippari on aloittanut valmistelut kahden ja kolmen vuoden perästä alkaviin purjehduksiin.

05.07.2020

KirjoittajaKari Wilén

KuvaajaKari Wilén ja Arto Wiikari

Veneet seisovat käyntini aikana viikkoa ennen juhannusta rinnakkain Lindgrenin telttahallissa. Ensimmäisenä vesille meni juhannuksen alla Tapio Lehtisen viime kesänä hankkima Swan 55 Galiana, joka on joolirikattu ja jolla hän osallistuu Ocean Globe Race -kilpailuun (OGR). Kyseessä on täysin miehitetty etappikilpailu ympäri maailman, ensimmäisen Whitbread Round the World Racen hengessä. WRTWR starttasi syyskuussa 1973 ja starttilinjalla Portsmouthin edustalla the Solentissa oli silloin 17 erikokoista alusta.

50-vuotisjuhlan kunniaksi 10. syyskuuta 2023 starttaavaan OGR-kisaan oli jo viime vuoden loppupuolella kisajärjestäjällä Don McIntyrella 15 vahvistettua ilmoittautumista. Tapio Lehtisen lisäksi virallisella listalla on Sebastian Gylling Swan 51 Eiralla. Huhujen mukaan lähdössä olisi vielä 2–3 suomalaisvenettä lisää.

”Aluksi OGR-kisassa piti olla kaksi luokkaa”, Tapio Lehtinen kertoo. Mutta suosio on ilmeisesti ollut niin suuri, että Don on lisännyt kaksi luokkaa, viimeisin ns. Classic Challenge, jossa purjehtivat Whitbread ja Volvo 60:set sekä yli 70-jalkaiset Whitbread-maksiveneet. Adventure-luokka, 47–56 jalkaiset tuotantoveneet, muodostavat ilmeisesti suosituimman luokan johon sekä Galiana että Eira ovat ilmoittautuneet. 10 veneen kiintiö on tietojen mukaan täynnä ja odotuslista on avattu.

Sayula-luokkaan, 56,1–66 jalkaiset tuotantoveneet, on kahdeksan venettä ilmoittautunut ja kaksi paikkaa on vapaana. Flyer-luokkaan, 55–66 jalkaiset one off -veneet, ei ole vielä tunkua, mutta Whitbread-kisan ensimmäisen naisiston kippari Tracy Edwards näyttäisi olevan lähdössä 60-jalkaisella Maiden-veneellään. Saakohan meidän Mikaela von Koskull kutsun kannelle?

Reitti noudattaa ilmeisesti perinteistä Whitbread-reittiä. Eli startti ja maali Euroopassa, etappisatamat Etelä-Afrikassa, Australiassa ja Brasiliassa. Satamia ei vielä ole kerrottu, sillä ilmeisesti Don McIntyrella on hyvät neuvotteluasemat edullisista sopimuksista etappisatamien kanssa retrohenkisen maailmanympärikisan saavuttaman suuren suosion ansiosta.

Toinen Golden Globe Race –kilpailu (GGR) starttaa kuten ensimmäinenkin Ranskan Les Sables d’Olonnesta, 4. päivänä syyskuuta 2022. Tapio Lehtinen aikoo olla starttilinjalla, tällä kertaa paremmin valmistautuneena kuin kesällä 2018.

”Olen vakuuttunut siitä, että Asteria on hyvä vene tähän yksinpurjehduskilpailuun”, Tapsa toteaa. Se kryssii hyvin ja edellisessä kisassa oli yllättävän paljon vastaisia tuulia. Kunhan saan paremmat maalit pohjaan.

GGR:ssä purjehditaan nyt kahdessa luokassa. Lehtisen Suhaili-luokkaan on jo 22 ilmoittautunutta ja britit ovat ottaneet seitsemän paikkaa, australialaiset viis. Ihme kyllä ainoastaan yksi ranskalainen on listoilla, 48-vuotias Arnaud Gaist. Ainoa naispuolinen ilmoittautunut on eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer. Yksi paikka on vielä varaamatta plus viisi erikoiskutsun perustella hyväksyttävää osanottajaa.

Seuraavassa kisassa purjehditaan myös yksityyppisessä Joshua-luokassa, johon hyväksytään seitsemän osanottajaa. Ensimmäinen vene on tarkoitus laskea vesille tänä vuonna.

Reitti on sama kuin edellisessä GGR-kisassa sillä erotuksella, että Trindaden saari Etelä-Atlantilla on kierrettävä länsipuolelta. Ilmeisesti jotta purjehtijat eivät joutuisi liian lähelle Afrikan länsirannikkoa, jonka ulkopuolella Tapio Lehtinen koki epämiellyttäviä hetkiä. Asteriaa lähestyi moottorivene, jota kippari epäili merirosvoalukseksi. ”Onneksi tuuli kääntyi ja pääsin leikkaamaan paremmalla vauhdilla veneestä eroon”, kippari totesi.

Erinäisiä ohjeita varustelusta on jo järjestäjiltä tullut. Digitaalikamerat ja dronet ilman GPS-ominaisuuksia hyväksytään ja Tasmanian lisäksi kuvausmateriaalin jättöpaikaksi on lisätty Kapkaupunki.

X