Tilaa
Uutiset

Maailman vaativin purjehduskilpailu

Merten romuralliksikin kutsuttu yksinpurjehdus alkoi taas.

24.11.2016

KirjoittajaKari Wilén

KuvaajaAlex Thomson Racing/Lloyd Images

Kahdeksas Vendée Globe -kilpailu starttasi 6. marraskuuta Ranskan Les Sables d’Olonnesta. Kyseessä on nonstoppina käytävä yksinpurjehduskilpailu maailman ympäri äärimmäisen nopeilla IMOCA 60 -yksirunkoveneillä (International Monohull Open Class Association).

Kilpailun aikana purjehtija ei saa ottaa vastaan minkäänlaista ulkopuolista apua. Vaativista korjauksista on selvittävä yksin, yhtä lailla mastoon kiipeämisestä kuin laitteiden korjaamisesta.

Sanomattakin on selvää, että sääolot ovat matkan varrella äärimmäiset. Ne vaihtelevat päiväntasaajan helteistä Eteläisen valtameren lumimyrskyihin. Kilpailu on tähän mennessä vaatinut kaksi kuolonuhria ja useampi purjehtija on viime tingassa pelastettu kaatuneesta veneestään.

Ajatuksen kilpailusta esitti ensimmäisenä ranskalainen Philippe Jeantot, joka kahdesti voitti BOC Challenge -yksinpurjehduskilpailun. Siinä kuitenkin pysähdyttiin etappisatamissa.

Marraskuussa 1989 ensimmäiseen kisaan lähti 13 purjehtijaa, mutta vain seitsemän selvisi maaliin saakka. Peräti 138 purjehtijaa on startannut kilpailuun ja näistä ainoastaan 71 on ylittänyt maalilinjan. Kahdesti joka neljäs vuosi järjestettävän kilpailun on voittanut vain Michel Desjoyeaux. Reittiennätys 78 vuorokautta on Francois Gabartin nimissä.

Tämänkertaiseen kilpailuun ilmoittautui 29 kipparia, joista ainakin 28 selvisi lähtölinjalle. Suuri enemmistö osanottajista on ranskalaisia, mutta ennakkosuosikkien joukkoon on laskettava myös britti Alex Thomson Hugo Boss -veneellään.

Viisi kipparia osallistuu kisaan neljännen kerran. Nuoria yrittäjiä on kuitenkin saman verran mukana kuin veteraaneja. Historian nuorin kippari on 23-vuotias sveitsiläinen Alan Roura, vanhin 66-vuotias jenkki Rich Wilson. Osanottajia on tällä kertaa peräti 10 eri maasta.

Seitsemän IMOCA 60 -veneistä on varustettu laidoista ulos työntyvillä kantosiivillä. Ne nostavat veneen puoliksi ilmaan sivumyötäisellä ja lisäävät samalla vakavuutta niin, että kippari voi käyttää suurempia purjeita. Vauhdin lisäys on huima, mutta ainakin aluksi veneet ovat vaikuttaneet vaikeasti hallittavilta. Sääntö rajoittaa evien määrän viiteen, joten kantosiivillä varustetuissa veneissä ei saa olla nostokölejä. Se puolestaan voi olla haitta, mikäli joudutaan luovimaan.

Kilpailua voit seurata täältä.

Lue myös nämä

X