Uutiset

Jättivarustamo otti käyttöön suomalaisyhtiön kehittämät roottoripurjeet

Roottoripurjeet ovat suomalaisyhtö Norsepowerin kehittämät.

05.09.2018

TekstiKristiina Kuisma

Tanskalainen laivanvarustaja Maersk aloittaa kokeilun suomalaisilla roottoripurjeilla. Yhtiön Pelican-säiliölaivaan on asennettu kaksi roottoripurjetta. Ne ovat suomalaisyhtö Norsepowerin kehittämät.

Maerskin Pelican-tankkeri lähtee liikkeelle näinä päivinä Flettner-roottoreilla varustettuna. Purjeet ovat noin kolmekymmentä metriä korkeat lieriöt, jotka on valmistettu hiili- ja lasikuiduista.

Roottoreiden toiminta perustuu Magnus-ilmiöön. Se tarkoittaa pyörivän kappaleen muodostamaa paine-eroa, joka tuottaa alukselle työntövoimaa.

Sama suomalaiskeksintö asennettiin huhtikuussa Viking Linen M/S Graceen. Tekniikan Maailma uutisoi aiheesta tuoreeltaan.

Maersk kertoo Wall Street Journalin uutisessa tavoittelevansa purjeilla 7–10 prosentin säästöä polttoainekustannuksissa.

Uutisessa haastatellun Maerskin säiliölaiva-yksiköstä vastaavan teknisen johtajan Tommy Thomassenin mukaan polttoainekustannukset ovat noin 60 prosenttia yhtiön kaikista kuluista.

Mikäli kokeilussa saadaan myönteisiä tuloksia, roottoreita saatetaan asentaa lisää yhtiön säiliölaivoihin. WSJ:n haastatteleman Thomassenin mukaan roottoreita voitaisiin asentaa jopa 80:een yhtiön suureen tai keskisuureen säiliölaivaan.

Purjeet maksavat alustyypin mukaan 1–2 miljoonaa euroa.

Tämä artikkeli on ilmestynyt aikaisemmin Outdoor TM -lehtiperheeseen kuuluvassa Tekniikan Maailma -lehdessä.

X