Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Hanse 575 – Lippulaiva

Valtavan kokoinen matkapursi on pikemminkin alus kuin purjevene. Siitä huolimatta veneessä pärjää kaksistaan.

08.06.2013

Kirjoittajaja kuvat kari wilén

Mutta miksi tällaisessa veneessä pitäisi olla kaksistaan? Tilaa kun on pohjaratkaisusta riippuen parhaimmillaan kymmenelle, ja vielä sen päälle ammattikipparille. Purjevenevuokraamoille tarkoitetussa mallissa on nimittäin kaksi kahden hengen kajuuttaa sekä perässä että keulassa, kerrosvuoteilla varustettu lisäkajuutta sekä pieni, punkalla ja wc-istuimella varustettu miehistökajuutta keulasopessa.

Kansitilat ovat valtavat ja hyvin helppokulkuiset, koska kaikki luukut on asennettu kannen tasoon. Köydet tulevat kannen alla avotilaan ja sivukansilla on ainoastaan lyhyet jaluskiskot. Levankia ei ole, ei edes lisävarustelistalla.

Vaikka Hanse 575 on suuri ja perusolemukseltaan jämäkkä ja ylväästi käyttäytyvä, ei sillä purjehtiminen ole ikävää eikä turruttavaa. Vene on kokoonsa nähden eloisa, kääntyy suhteellisen vikkelään ja on hyvä ohjattava. ST-fokan tilalle saa 105-prosenttisen genuan, mutta mieluummin ottaisin code 0 -purjeen. Sitä voisi käyttää kevyessä sivu- ja sivumyötäisessä, kun fokan teho ei enää riitä.

Avotilan pöydissä on hyvät jalkatuet ja kaiteet. Penkeissä on matalat säilytyslaatikot.

Koko veneessä on noin 2,2 metrin seisomakorkeus. Katon puisiin kaiteisiin joutuu jopa kurkottamaan. Portaikon tuntumassa navigointipaikan pöydässä on tavanomaisen karttalaatikon lisäksi myös viileä viinikaappi.

Salongin U-sohvaan mahtuu ainakin seitsemän ruokailemaan. Istuimissa on säilytystilaa ja keskipenkin selkänojasta nousee 46-tuumainen taulutelkkari.

Pentteriä pitää kutsua keittiöksi, koska se on varusteltu rivitalotasolle. Kolmeliekkisen uunilieden edessä on Hanseissa harvoin nähty suojatanko, lieden yllä tuuletin ja vieressä tiskikone kuivaimella.

Salonki on erittäin valoisa. Mahonki on vakioratkaisu, mutta sisustuksen saa myös kirsikkapuusta tai tammesta.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 6/2013.

X