Tilaa
Testit

Linder Sportsman 445 Max – Vakaa kuin saari

27.05.2011

Kirjoittajaja kuvat heikki juuri-oja

Alumiinirunkoinen Linder Sportsman 445 Max on hyvä vene kesämökille yleiskäyttöön. Ruotsalainen valmistaja on panostanut laatuun ja selvästi pohtinut, millaiseen käyttötarkoitukseen venettä tarjotaan.

Erityisesti Maxissa viehättää kaksi asiaa, jotkamolemmat liittyvät turvallisuuteen. Näistä merkittävämpi on veneen vakavuus. Kahden aikuisen liikkuminen turkilla ei johda pelottavaan  keikkumiseen. Ominaisuudesta ilahtuvat ainakin heittouistelijat. Kahden hengen paino, noin 180 kiloa samalla laidalla, aiheuttaa vain kymmenen asteen kallistuksen.

Vakavuuden taustalla on loiva runko, jonka V-kulmaksi ilmoitetaan yhdeksän astetta. Muoto helpottaa liukuun lähtöä mahdollisimman vähäisellä moottoriteholla. Ajaminen on myös taloudellista. Yleensä loivat rungot ovat aallokossa kovia ja äänekkäitä, mutta Linder käsittelee niitäkin kohtuullisesti. Maxit on toki tarkoitettu sisävesille ja merellä ajettavaksi pääosin saarten suojassa.

Toinen Maxin hyvä puoli on sen käsittelyn helppous. Ajaminen on johdonmukaista ja yksinkertaista, eikä vaadi mitään erityisosaamista tai rohkeutta. Pienen miinuksen testiyksilö
saa jäykästä ohjauksestaan: kaapeleiden vetoon pitäisi kiinnittää enemmän huomiota.

Maxin kiinteä keskipenkki voi jakaa käyttäjien mielipiteet. Penkin toistuva ylittäminen ei tuottanut ainakaan meille ongelmia. Keskipenkin alla on paikka 24 litran irtopolttoainesäiliölle. Akku on peräpenkin alla, jossa on sivuilla kellukkeet.

Turkin keskellä on karhennettu kulkuväylä. Se on hieman kapea, joten ”harha-askeleet” ovat toistuvia. Varsinkin sateisella säällä liikkuminen on hieman ongelmallista, koska väylän viereiset   alueet ovat pinnoiltaan täysin sileät ja siksi liukkaat.

Maxia ohjataan peräpenkillä istuen styyrpuurin kulmassa. Pulpetti on vaatimaton, mutta toimiva. Pieni tuulilasi suojaa kuskia yllättävän hyvin.

Koeajoveneessä oli moottorina 25-hevosvoimainen Yamaha. Mittasimme kahden hengen kuormalla huippunopeudeksi 21,8 solmua. Miellyttävä matkanopeus oli vajaat 19 solmua. Silloinkin peräpenkillä melutaso oli vielä 88 desibeliä (A-asteikko). Täydellä kaasulla mittari näytti lukemaa 91.

Koeajoveneessä oli lisävarusteena myytävä patjasarja (750 euroa), jonka itse jättäisin kauppaan. Patjojen tarrakiinnitykset olivat jo paikoin vioittuneet, vaikka vene oli uusi. Istuimiin vakiona kuuluvat solumuovipehmusteet ovat käytössä lämpimät, eivätkä niin liukkaat kuin irtopatjat.

Voit lukea esittelyn myös Vene-lehden numerosta 6/2011.

 

Lue myös nämä

X