Tilaa
Jutut

Lightning

31.05.2007

KirjoittajaVenelehti

liti

 

Lightning on vene, jolla on vankat perinteet.

Luokka tuli Suomeen sotien jälkeen ja veneellä on siitä lähtien kilpailtu vesillämme. Aluksi vene oli rakennettu puusta, kunnon laudoista, sitten lujitemuovista, ja nyt olemme palanneet lähtöruutuun, puuveneeseen. Suomessa uudenaikaisin menetelmin tehdystä puu-Litistä saattaa tulla jopa vientituote.

Ensimmäinen Lightning purjehti lokakuun 15. päivänä Skaneatelesin järvellä New Yorkin osavaltiossa. Suomeen ”Liti” tuli vuonna 1948 ja sinä vuonna SM-kisat voitti NJK-miehistö Christian Weber/Henrik Weber/Holger Jering. Tämän jälkeen luokan kasvu keskittyi etenkin suomenkielisiin pursiseuroihin ja esimerkiksi Merenkävijät, Oulun Pursiseura sekä Tuusulanjärven Purjehtijat esiintyvät useasti mestaruusluettelossa. Luokan tunnetuimmat nimimiehet tulevat Merenkävijöistä ja Aromaan suvusta.

Lightning-luokka oli voimissaan Suomessa 70- ja 80-luvun vaihteessa, jolloin SM-kisoihin osallistui noin 40 venekuntaa. Nykyään regatassa purjehtii noin parikymmentä venettä ja tänä vuonna kisoilla tulee taas olemaan virallinen SM-status, koska lähtölinjalle saadaan ainakin 20 venekuntaa.

Ajatus Suomessa valmistetusta puu-Litistä syntyi vuonna 2003, koska meillä ei enää valmistettu uusia lujitemuoviveneitä ja sellaisten tuominen USA:sta on kallista. Lujitemuovi sallittiin Lightningin rakennusmateriaalina jo joskus 60-luvun loppupuolella ja Suomessa ensimmäiset sellaiset tehtiin Juha Aromaan muistin mukaan 1969. Samalla loppui puuveneiden valmistus kokonaan.

Uusista veneistä on kuitenkin jonkin verran kysyntää ja siksi luokan aktiivit päättivät yhdessä kotkalaisen Pyry Craftin kanssa kehittää vanerista nykyaikaisin menetelmin valmistettavan puu-Litin. Tavoitteena oli aikaansaada lujitemuoviveneiden kanssa sekä suorituskyvyltään että hinnaltaan kilpailukykyinen vene, jolle saattaisi avautua jopa vientiäkin. Kaksi venettä on tehty ja me pääsimme koepurjehtimaan uusinta, Kimmo Aromaan SM-kultaa voittanutta Masi VII:ää.

Koepurjehdukselle virisi mukava 5-6 m/s lounaistuuli ja miehistöksi uskaltautuivat veljekset Kimmo ja Mika Aromaa. Jo veneeseen astuttaessa ja siinä liikkuessa Liti tuntuu tukevalta ja jämäkältä. Veneessä on kaksoispohja, eräänlainen keskituhto nostokölilaatikon tukena sekä matalat, kotelomaiset sivupenkit. Aikaisemmissa lautarakenteisissa Liteissä penkit oli rakennettu puurimoista.

Veneen ohjaaminen on kevyttä, koska pinna on riittävän pitkä. Lateraalitasapainon voi helposti trimmata mieleisekseen taittuvaa nostoköliä säätämällä. Mastoa voi periaatteessa taivuttaa kaarelle taljasäädöllä varustetulla tuhdilla peräharuksella. Trimmi riippuu paljolti purjeiden leikkauksesta, eikä testiveneen isopurje vaatinut peräharuksen jatkuvaa säätöä.

Nostimme spinaakkerin, joka Lightningissa on suhteellisen kookas. Vauhti kiihtyi mukavasti, mutta meno säilyi vakaana ja tasaisena. Vene nousi melkein liukuun ja ekspertit voivat suotuisissa olosuhteissa kiihdyttämään Litin jopa 15 solmun vauhtiin.

Toivottavasti uusi suomalainen puu-Liti löytää ostajia myös ulkomailta. Luokan kotimaisen hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että uusia veneitä on saatavana lähempää kuin Amerikoista. Luokkasääntöjen mukaan lujitemuoviveneitä saavat tuottaa vain ammattimaiset valmistajat, mutta puuveneitä voi tehdä myös amatöörivoimin.

Tekniset tiedot

Pituus 5,81 m (maks.)
Vesilinja 4,65 m
Leveys 1,99 m
Syväys 1,51 m
Paino 318 kg (min.)
Nostokölin paino 59 kg
Isopurje 12,8 m&³2;
Fokka 6,3 m&³2;
Spinaakkeri 26,2 m&³2;
Maston korkeus 8,4 m
Suunnittelija Sparkman & Stephens
Valmistaja Pyry Craft, Kotka
Valmistusmaa Suomi

Teksti: Kari Wilén, kuva: Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 6/2007 jutusta

Lue myös nämä

X