Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytetty: Scand 26 Half Cabin – Laatuveneelle riittää hyvä ylläpito

Laatuveneelle riittää hyvä ylläpito, muutoksia siihen ei pidä tehdä kuin pakon edessä ja silloinkin alkuperäiseen pyrkien. Näin säilyy tunnelma, jollaista ei voi ostaa uutena.

13.10.2018

KirjoittajaTeksti ja kuvat Pasi Nuutinen

Ehjää ei kannata korjata eikä toimivaa pidä muuttaa. Siinä kaksi ohjesääntöä, jotka käytetyn veneen omistajan tulisi pitää mielessään, vaikka into tuunaamiseen kuplisi mielessä kuinka vahvasti.

Molempien viisaus näkyy kokeiltavaksi saamassamme norjalaisveneessä. Scand 26 Half Cabin on iältään jo 35-vuotias, mutta tarkasti alkuperäisessä asussaan säilytetty. Omistaja kertoo olevansa jopa ”vähän friikki”, mitä tulee kuluvien osien korvaamiseen uusilla. Esimerkiksi kajuuttaan säröytyneiden kattovalaisimien tilalle hän etsi paitsi malliltaan samanlaiset, myös sopivasti iän kellastamat käytetyt.

Osien etsimisessä auttaa se, että Scand merkkinä ja 26 HC mallina ovat tietynlaisia klassikoita muissa pohjoismaissa. Vene oli aikoinaan selkeästi premium-luokkaa hinnaltaan ja varustelultaan, joten niitä on pidetty huolella ja kohdeltu arvostuksella.

Tosin tämän yksilön historiasta löytyy yksi varottavimpia tapauksia, joita käytetyn hankintaan liittyy. Vene oli nykyisen omistajan käytössä ensimmäistä täyttä kesää, kun se osoittautui vuotavaksi. Asiaa tutkiessa löytyi huonosti tehty runkopaikkaus ilmeisesti aiemman kiville ajon seurauksena. Vaikka itse paikka oli huono, se oli silti peitetty niin siististi näkymättömiin, ettei sitä voinut ilman eri tutkimista havaita.

Ongelmasta selvittiin korjaamalla, ilman henkilö- tai tavaravahinkoja, onneksi.

Myös moottori ja vetolaite on vaihdettu. Edellinen jo 1990-luvulla, jälkimmäinen kymmenisen vuotta sitten. Merkki pysyi samana ja menovesi dieselinä, mutta tehoa tuoreemmassa Volvo Pentassa on 25 hevosvoimaa vähemmän.

Avotila on kuningas

Silläkin ennättää päiväretkille, joihin Scand on ensisijassa tarkoitettu. Veneestä on olemassa myös samalle rungolle tehty rinnakkaismalli, ”täysi” 26 Cabin, jossa kajuutta on suurempi ja säilytystilaa enemmän; usein juuri tämä on asumisen kannalta tärkein ero day-cruisereiden ja muuten saman kokoisten matkaveneiden välillä.

26 HC:ssa, kuten muissakin päiväveneissä, yöpyminen kahta suuremmalla porukalla edellyttää yleensä varustekassien siirtämistä pois kajuutasta illalla ja pakkaamista uudelleen aamulla. Onko niiden nostaminen suurten kuomujen peittämään avotilaan sitten suuri urakka, on lähinnä makuasia.

Sillä suuri avotila ja ohjaamo, jossa saa nauttia kesätuulesta, ovat päiväveneiden parasta antia. Niin tässäkin veneessä, ja kun niiden suunnittelua vertaa nykypäivän suuriin daycruisereihin, havaitsee aikojen ja tapojen muutokset.

Scand 26 on pituuteensa nähden selvästi kapeampi kuin nykyveneet. Siitä huolimatta avotila on väljempi, kun istuinpaikat ovat pelkästään perän poikittaisella sohvalla. Siitä ei ole venytetty laidoille lisäsakaroita. Muutama istumapaikka hävitään, mutta jalkatiloissa voitetaan. Erityisen mukavaa tämä on, kun tauon aikana nostetaan avotilaan pöytä, jonka ääreen ohjaamon kuppi-istuimet voi kääntää. Lisäpaikoiksi voi nostaa vielä taitettavat retkituolit.

Ohjaamo on edempänä kuin uusissa veneissä, reilusti puolivälin etupuolella. Se synnyttää tunteen, että liu’ussa ajettaessa ollaan korkealla ja kokoaan suuremmassa veneessä. Tosiasiassa Scand kuitenkin kulkee parhaiten aika pitkällä vesilinjalla ja melko syvällä jyrkähkön V-pohjansa varassa. Testikeli oli melkein peilityyni, mutta muutaman muun veneen peräaaltoja ristiin rastiin ajaessa jyhkeä keula halkoi ne eleettömästi. Mitään – ei siis tosiaan mitään – ääniä havainnut enempää rungosta, rakenteista kuin osistakaan.

Jyrkimmissä kaarteissa vene kallistui voimakkaasti, mutta potkurin pito ei kadonnut yhtään ja suunta pysyi kuin raiteilla. Arvokkaan tuntuinen kyyti kestää vertailun nykyveneisiin helposti.

Ohjaamo on täysin alkuperäisessä asussa. Plotteria ei ole, paperikartta pysyy apukipparin pöydällä.

Peräpenkki liukuu auki aurinkotasoksi.

Portaiden paapuurin puolella on vaatekaappi ja astiahylly, styyrpuurissa wc.

Järkevä kulkunopeus

Suorituskyvyssä jäädään jälkeen, kun veneiden moottoriteho on kasvanut huimasti. Scandin alkuperäinen 155 hv on nyt yleinen lukema jo pari metriä pienemmissä veneissä.

Scand kulkee 130 hevosvoimalla matkavauhtia mukavasti 20 solmun tuntumassa (3 400 rpm) kulutuksen ollessa 11 litraa tunnissa. Huipuksi saadaan 27 solmua (4 000 rpm). Isolle veneelle se voi kuulostaa vähältä, mutta tuo taatusti pois äkillisten sään muutosten alta, kun liikutaan saaristossa.

Ja juuri siellä tämä Scand kulkee. Enimmäkseen ajotunnit kertyvät parinkymmenen meripeninkulman säteellä kotisatamasta, piknikeistä iltaisin ja päivisin lähiseudun kahviloihin ja luonnonsatamiin, ystävien ja oman perheen kesken. Liika nopeus vain haittaisi tunnelmaa ja keskustelua ajon aikana.

Kun liikutaan lähes ainoastaan tutuilla vesillä, myöskään navigointivarustusta ei ole ollut tarvetta päivittää modernimpaan. Perinteinen kompassi kuljettajan edessä ja karttasarja käden ulottuvilla apukipparin pöydällä riittävät pitämään väylillä.

Tunnelmallinen kajuutta majoittaa sellaisenaan kaksi henkeä, välilevyn avulla syntyy laverivuode pienperheelle.

Taukokahvit syntyvät kätevästi ulkopentterissä.

Septitankki ja painevesi olivat aikanaan ylellisyysvarusteita.

Apukipparin pöytä aukeaa myös pieneksi ulkopentteriksi. Keittimellä kiehauttaa kahvit ja altaassa pesaisee kupit takaisin kajuutassa olevaan astiakaappiin. Sisältä löytyy myös yllättävä mukavuusvaruste, ihan asiallisen kokoinen wc varustettuna pesualtaalla ja jo alun perin septitankilla. Toinen hienous omana aikanaan on ollut painevesi molemmilla altaille (ja tuulilasin pesurille!).

Näillä mukavuuksilla on oikeastaan hyvin ymmärrettävää, jos kahden liikkuessa houkutus jäädä yöksi saareen käy ylivoimaiseksi. Silloin puuosien runsaus, pintojen hyvä viimeistely ja ajan patinoima tunnelma, sekä sopivasti kellastuneiden kajuuttavalojen hämy ovat jotain, mitä uusissa veneissä on vaikea tavoittaa.

Ominaisuuspuntari

Venettä verrataan yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutosten vaikutuksia on huomioitu.

Asuttavuus

”Parille henegelle ainakin viikonlopuksi ihan riittävä. Pentteriä ja tavaratilaa kaipaa pidempään viipyessä.”

Merikelpoisuus

”Jykevyys vakuuttaa, mutta avoimessa matkustamossa huono keli tekee nopeasti olon epämukavaksi.”

Suorituskyky

”Norjalaiset Scandit ovat tunnetusti kulkevia veneitä. Tässä veneessä moottoriteho rajoittaa vauhtia, mutta matka taittuu kuitenkin 20-22 solmun nopeutta.”

Käsiteltävyys

”Ei ihan ketterin kääntymään paikallaan, mutta pääsy peräkulmiin erinomainen ja kulku keulaan hyvä.”

Laatu

”Taas tulee mieleen, että ikääntyneessä laatuveneessä rahalle saa paremman vastineen kuin uudessa tusinapaatissa.”

Tyylikkyys

”Aivan loistavaa, että näitä aikansa premiumveneitä pidetään alkuperäisessä asussa.”

 

X