Tänä kesänä Suomesta laivataan ennätysmäärä hiilikuitua maailmalle. Se on pakattu noin 200-jalkaiseksi ketsiksi.
Baltic Yachts laski vesille maailman suurimman hiilikuitukomposiitista valmistetun huvipurren. Työnimellä Panamax tehtyä 66-metristä ketsiä on rakennettu lähes neljä vuotta.
Veneessä yhdistetään uusimman teknologian materiaalien keveys ja modernit, hyvät purjehdusominaisuudet perinteiseen ulkonäköön.
Aluksen omistaja on antanut tiukat rajoitukset siitä, miten sitä saadaan esitellään yleisölle ja medialle. Linja on, että juuri mitään ei kerrota. Vesillelaskukin tapahtui vasta pimeässä Pietarsaaren Alholmenin satamaan.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun näin tapahtuu loistopursien kohdalla. Myös naapuriveistämö Nautorilla on silloin tällöin ollut yhtä ujoja asiakkaita. Yhteistä heillä on se, että riihikuivaa löytyy kassakaapin perukoilta.
Sisäkuviakaan ei ole julkaistu, mutta tietojen mukaan sisustus on hyvin klassinen, hengeltään lähinnä siirtomaa-aikainen: valkoista paneelia, hienosti lakattua puupintaa, aasialaisvaikutteisia värejä ja tekstiilejä.
Runko, kansi ja laipiot on kaikki rakennettu hiilikuidusta ja vain pinnoitettu puuviilulla. Peräpeilikin näyttää tiikiltä, mutta on tosiasiassa hiilikuitua.
Omistajan kajuutan lisäksi aluksessa on neljä vieraskajuuttaa, kapteenin kajuutta ja neljä miehistökajuuttaa. Tästä voi laskea suhteeksi, että jokaista isäntäväen henkilöä palvelemassa on yksi miehistön jäsen.
Suunnittelijat ovat kaksi johtavaa alan toimistoa, hollantilainen Gerard Dijkstra & Partners ja kalifornialainen Reichel/Pugh. Sisustuksesta vastaa brittitoimisto Rhoades Young Design.
Vene on takiloitu ketsiksi, jotta se mahtuisi kulkemaan Panaman kanavan Americas’in sillan alta. Korkeus on siksi rajoitettu 62,5 metriin. Mastot tulivat talvella Uudesta-Seelannista Southern Sparsilta.
Propulsiojärjestelmä on erikoinen, sillä sekä hydraulinen potkurilaite että keulapotkuri ovat sisäänvedettäviä.
Voimanlähteinä on neljä Volkswagenin 350 hv dieseliä, eikä löpö lopu heti Merenkurkun kohdalla: sitä mahtuu mukaan 23 000 litraa.
Aluksessa on 83 tonnia painava nostoköli, joten ”normaali” 9,5 metrin syväys voidaan vähentää 3,5 metriin – ihan joka fladaan ei siis vielä päästä. Teräksisen kölievän kiillotukseen kerrotaan kuluneen yhdeltä mieheltä kaksi kuukautta.
Tekniset tiedot
Pituus | 66,70 m |
Leveys | 10,54 m |
Syväys | 3,50-9,00 m |
Uppouma | 230 000 kg |
Painolasti | 83 000 kg |
Purjeala | yli 2 000 m&³2; |
Valmistaja | Baltic Yachts, www.balticyachts.fi |