Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Vesijetti Lil’Woodie – Mahonkinen vesijetti

17.09.2021

Kirjoittajapasi Nuutinen

KuvaajaDale Brevik

Olisiko tässä kaikkien aikojen tyylikkäin vesijetti? Ainakin harvinaisin, sillä se on tiettävästi maailman ainoa, jonka kansirakenteet ovat puuta.

Dale Brevik osaa nauttia elämästä. USA:n Montanasta kotoisin oleva Brevik teki niin menestyvää uraa liikemiehenä, että saattoi viisissäkymmenissä eläköityä ja keskittyä rakkaimpaan harrastukseensa, puutöihin.

Muutama omakotitalo syntyi harjoitteluna, sitten yhä taidokkaampia huonekaluja, kunnes hän kävi käsiksi lajin mestaruusluokkaan: klassisiin puuveneisiin. Pian kauneimmat, mm. 26-jalkainen Glen-L Monte Carlo ”Candyman keräsivät ihastelua ja mainetta alan näyttelyissä.

Eräässä näyttelyssä pohdittiin harrastajien välisessä keskustelussa, että vesijettejä ei taida olla vielä kukaan tehnyt puusta. Dale Brevik innostui ideasta ja päätti korjata asiantilan. Candyman-projektista kun olikin jäänyt verstaan nurkkaan vino pino afrikkalaista mahonkiviilua.

Aihioksi hän otti käytetyn Sea-Doo GTX 4:n vuodelta 2002. Kolmesylinterisellä 155-hevosvoimaisella moottorilla varustettuna se oli aikanaan ensimmäisiä nelitahtisia jettejä ja melu- sekä päästöarvoiltaan markkinoiden ympäristöystävällisimpiä. Myös sen muotoilua kiiteltiin villeihin jettiperinteisiin nähden harvinaisen sulavaksi ja tyylikkääksi.

Riittävän sulavaa puutyöhön se ei silti ollut. Brevik jätti vedenalaisen osan ennalleen, mutta leikkasi lasikuituisesta rungosta pois turhia ulokkeita ja oikaisi tarpeettomia monttuja. Penkin takaosa lyheni ja sitä kannattava ankanpyrstö katosi kokonaan. Keulaa, ohjauspulpettia ja kylkiä muutettiin sekä linjakkaammiksi että neljän millin mahonkiviilun taivutukselle sopivaksi. Alustaksi ja tukirakenteiksi käytettiin sekä lasikuitua, uretaanivaahtoa että puurimoja.

Työ vaati silmää muodoille, kekseliäisyyttä uusien työtapojen ja -välineiden kehittämisessä sekä tietenkin osaamista materiaalien käytössä. Viilujen liimauksessa käytettiin epoksia ja pinnan viimeistelyssä yhteensä 15 kerrosta puolikiiltävää lakkaa.

Kirjeenvaihdossa Dale Brevik tuo esiin hauskan yksityiskohdan itsestään. Hän kertoo teettäneensä DNA-kartoituksen, jonka mukaan hänen geeneistään 17% on Suomesta. Ehkäpä siinä on osasyy hänen intoonsa korkeatasoista puutyötä kohtaan, Brevik arvioi, ja on kovin mielissään ajatuksesta saada työnäytteensä suomalaisten lukijoiden tarkasteltavaksi.

Vesijetti Lil’Woodie

Pituus 3,31 m, leveys 1,22 m, korkeus 1,12 m, paino 220 kg, teho 155 hv, lisätiedot Small Boats Monthly

X