Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Solar Sal 27 – Auringolla Alaskaan

Isä ja poika tekivät 45 päivän ja 1 200 merimailin unelmamatkansa täysin ilman päästöjä ja välilatauksia, pelkästään auringonpaisteen kyydittäminä.

22.10.2021

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaSolarSal

Keskeinen argumentti sähkövoiman yleistymistä vastaan veneissä on toimintasäteen riittämättömyys. Tilanne muuttuu nopeasti aurinkopaneeleiden, akustojen ja sähkömoottorien kehittyessä. Käytännön esimerkin antoivat amerikkalaiset David ja Alex Borton elokuussa, päättäessään puolentoista kuukauden mittaisen matkansa Bellinghamista, Seattlen pohjoispuolelta Juneauhun, Alaskaan.

Taipaleen aikana Bortonien vene Wayward Sun, 27-jalkainen uppoamarunkoinen Solar Sal, ei poikennut maissa lainkaan. Ei olisi voinut Kanadan koronarajoitusten takia, mutta ei ollut tarvekaan. Aurinkopaneeliensa ansiosta alus on täysin omavarainen kulku-, ruoanlaitto-, lämmitys- ja mukavuusenergian suhteen. Veneen toiletti on sähkötoiminen kuivakäymälä, joka paketoi jätteet siististi perillä hävitettäviksi: ulos ei pääse kemikaaleja eikä harmaa- tai mustavesiä.

Wayward Sunin katolla on 1 700 watin aurinkopaneelit. Moottorina on Torqeedo Cruise 4.0 Pod ja virtaa varastoi kuusi saman valmistajan 24-3500 litiumakkua. Invertterin kautta saadaan virtaa keittiölaitteille.

Ilman paneeleita täydellä teholla virtaa riittäisi pariksi tunniksi. Kikka omavaraisuuteen piilee kuitenkin järkevässä nopeuden käytössä. Kirkkaana päivänä vene kulkee 5 kn matkavauhtia vain paneelien tuottamalla virralla, jota jää yli riittävästi akkujen lataukseen. Taivaan pilvistyessä vauhtia hiljennetään niin, että lataussuhde säilyy tasapainossa.

45 matkapäivästä Bortonit olivat ajossa 38. Päivämatkat olivat keskimäärin 32 mpk ja keskivauhti 3,7 solmua. Sää vaikutti ajopäivien pituuteen ja kulkunopeuteen, mutta vain kahdesti se pakotti luppopäivään, eikä silloinkaan latauksen takia: toisena tuuli liian kovaa veneelle ja toisena liian sankka sumu esti navigoinnin.

Bortonien perheyritys on tuunannut veneitä sähkökäyttöisiksi pian 20 vuotta. Yhteistyö Wayward Sunin valmistaneen Devlin Boatsin kanssa on tuottanut useita venemalleja lähinnä rauhalliseen kruisailuun lähivesillä. Nyt matka oli täysin toisenlainen ja sen suurin opetus saattaa olla tämä: Tekniikka on jo tasolla, joka sallii eksoottiset seikkailut, kunhan veneilijät oivaltavat sitä soveltaa ja hienosäätää omia tapojaan.

Kuten David Borton totesi reissun päätteeksi: ”Jos minulla olisi ollut aikaa, olisin voinut jatkaa matkaa vaikka tuhat mailia lisää.”

Solar Sal 27

Pituus 8,86 m, leveys 2,47 m, korkeus 1,12 m, uppoama 1 600 kg, teho 4,0 kW (Torqeedo Cruise 4.0), matkanopeus 4,5-5 kn, toimintasäde kirkkaalla säällä rajaton,

Lisätiedot Solar Sal Boats

X