Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Mayflower II – Kiitospäivän juhlalaiva

Englannista Massachusettsiin seilanneiden uudisasukkaiden matkasta tulee kuluneeksi tasan 400 vuotta. Juhlan kunniaksi Mayflower-laivan replika on kunnostettu uuteen loistoon.

22.11.2020

Kirjoittajapasi nuutinen

Kiitospäivä on USA:ssa vuoden merkittävimpiä juhlia. Sen syntytarinoista kuuluisin lienee Mayflower-laivan uudisasukkaiden versio.

He rantautuivat nykyisen Massachusettsin alueelle vuoden 1620 syksyllä, liian myöhään ehtiäkseen viljellä ja kerätä kunnollisia talvivarastoja. Nälänhädästä he selvisivät vain alkuperäiskansojen avustamana, joille uudisasukkaat järjestivät seuraavana vuonna kiitosjuhlan.

Hyvän alun jälkeen suhteet menivät perusteellisesti mönkään, mutta se on toinen tarina. Siemen kuitenkin oli syntynyt amerikkalaisten itsekäsityksen ytimeen kasvaneelle legendalle. Siihen nähden on oikeastaan yllättävää, että replikaa Mayflowerista saatiin odottaa 1900-luvun puoliväliin saakka.

Uudisasukkaiden historiaan keskittyvä museo Plimoth Plantation oli haaveillut sellaisesta ja teettänyt piirustuksetkin vanhojen laivojen tutkimiseen erikoistuneella William A. Bakerilla. Vuonna 1955 projektin toteuttajaksi ryhtyi brittiläinen säätiö, joka halusi kunnioittaa Englannin ja USA:n yhteisiä ponnisteluja juuri päättyneessä maailmansodassa.

Devonista löytyi telakka, jossa laiva rakennettiin hämmästyttävän tarkasti 1600-luvun tekniikoita käyttäen. Mayflower II veistettiin englantilaisesta tammesta, naulat taottiin käsin, purjeisiin kudottiin pellavakankaat ja rikin köydet punottiin hampusta. Ne, kuten laivan runkokin, suojattiin säältä aidolla tukholmantervalla (joka aikoinaan tosin oli yleensä kotoisin Suomesta).

Laiva laskettiin vesille 1956 ja seuraavana vuonna se purjehti yli Atlantin. Kapteenin kertoman mukaan kolmimastoisen karakin purjetasapainon löytäminen otti aikansa, mutta sitten laiva osoittautui hyvin merikelpoiseksi.

Seuraavat 50 vuotta Mayflower II oli vetonaula kotisatamassaan Plymouthissa ja vierailuillaan USA:n itärannikon kaupungeissa. Vasta tämän vuosituhannen puolella se on viettänyt merkittäviä aikoja korjaustelakoilla. Viimeisin suuri urakka, ymmärrettävästi, haluttiin saada valmiiksi keväällä, suuren juhlavuoden koittaessa.

Siinä onnistuttiinkin, vaikka mittava purjehduskiertue tyssäsi koronaepidemiaan. Mutta jos jotain uudisasukkailta on opittavissa, niin lannistumattomuus vastoinkäymisissä. Siitä kai kiitospäivässäkin on pohjimmiltaan kyse.

Mayflower II

Pituus 32,46 m, vesilinja 27,00 m, leveys 7,77 m, syväys 4,00 m, uppoama 242 tn, purjeala 230 m², aseistus 2 x 3 lb kanuuna, suunnittelija William A. Baker, veistämö Upham Shipyard, Iso-Britannia, lisätiedot Mayflower Sails 2020

Lue myös nämä

X