Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Luksuskonsepti Kråköstä – Velarca 135

08.02.2022

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaVelacra

Kaikki yli 40-metrisen moottorijahdin ylellisyydet kulkevat päästöttömästi purjeilla, joiden käsittelyyn ei tarvita miehistöä: vain muutama nappi riittää hallintaan.

Rohkeus kulkee suvussa. Pekka Koskenkylä oli Swanin ja Nautorin luojana visionääri, eikä siskonpoika Sami Lehtonen jää jälkeen. Vuosi sitten hän julkisti enonsa kanssa hankkeen 128-jalkaisesta, kokonaan kierrätysalumiinista rakennettavasta konseptipurresta Oceanbel.

Nyt nähdään luonnoksia vielä suuremmasta ja erikoisemmasta projektista, joka on Lehtosen omissa käsissä.

Velarca 135 on kannesta ylöspäin pursi, mutta poikkeuksellinen. Kahdessa mastossa on rullafokat ja etumaston peräpuolella purjeena ns. ”fisherman sail”. Ne kaikki on nostettu reilusti ylös kannesta, joka jää näin kokonaan vapaaksi köysistä. Purjeiden jaluskulmat ovat mastoihin poikittain kiinnitetyillä itsejalustuskiskoilla. Miehistöä vaativia köysitöitä ei oikeastaan ole. Purjeiden avaus, trimmaus ja sulku tapahtuvat kaikki sähköisesti ohjaamosta.

Tämä siksi, että ideana on tuoda päästövapaa matkanteko moottorijahdin ylellisyyttä kaipaavien ulottuville. Asiaa selviää, kun tutkii venettä kannesta alaspäin.

Pääkannella ovat ohjaamo, baari, ruokasali ja valtava seurustelutila, joka jatkuu kiinteän biminin suojaamalle ylemmälle peräkannelle. Alemmalla kannella ovat henkilökunnan (9 henkeä) asuin- ja työtilat (mm. keittiö, konehuone, naivgointikeskus) sekä versiosta riippuva määrä omistajien ja vieraiden sviittejä. Kaikki asuintilat on sijoitettu ulkolaitoja vasten ja suurilla runkoikkunoilla varmistetaan niiden valoisuus.

Seuraelämän keskus on Beach Club -tyylinen kokonaisuus veneen peräosassa. Ajossa siellä voi viettää aikaa vaikkapa suuressa porealtaassa rentoutuen. Kun asetutaan ankkuriin, avataan sekä huiman suuri uimataso perästä että kyljistä terasseiksi avautuvat ulkotasot. Sitten lasketaan yhteysvene, jetit ja muut lelut kaikkien riemuksi vesille.

Vaikka kaksikerroksinen runko näyttää kovin oudolta purjehdittavaksi, suunnittelutoimisto Biederbeck vakuuttaa sen onnistuvan hyvällä cruising-tasolla. Painopiste on saatu edistyksellisillä rakenteilla suhteellisen alas ja syvin nostoköli (4,50–6,50 m) sallii jopa 850 m² purjealan.

Valmistajaa Velarca 135:lle ei ole vielä valittu. Päätyönään Sami Lehtonen vetää Porvoon Kråkössä Isola Corvus -nimistä venetelakkaansa, eikä hän ihan kokonaan sulje pois mahdollisuutta oman konseptijahtinsa rakentamisesta.

Näyttävämpää jatkoa Kråkön veistämöperinteille on vaikea kuvitella.

Lisätiedot Velarca

Lue myös nämä

X