Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Gizmo – Kierrätyksellä kantosiiville

Chris Maas rakensi vanhoista osista aivan uudenlaisen yhteysveneen, jolla asiointi kotisaaresta mantereelle sujuu liidossa ilman ympäristökuormaa.

07.10.2022

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaDieter Loibner

Chris Maasin kokemus kevyiden veneiden rakentamisesti on toki poikkeuksellisen kattava. Seattlesta, USA:n luoteiskulmasta kotoisin oleva Maas tuunasi jo poikasena olympiajollia, sitten korjasi ja teki osia tutuille, ja veti aikuisena menestyksekästä kilpasoutuveneitä valmistavaa veistämöä.

Silti viimeisin projekti on hämmästyttävä veto. Puoliksi eläköityneenä nykyiselle kotisaarelleen Kanadan rajan tuntumaan, hän kaipasi elämyksellisempää yhteys- ja huvivenettä raskaan alumiinijuhtansa oheen. Mieltä painoi myös murhe siitä, kuinka paljon veneala hukkaa materiaalia ja osia, kun kierrätystä ei ole kunnolla järjestetty.

Siispä tieto, taito ja kekseliäisyys hyötykäyttöön, tuumi Maas.

Ensin löytyi nettikaupasta 200 dollarilla vanha Hobie Cat 18. Siitä Maas ryhtyi kehittämään foilaavaa sähkövenettä. Kantosiipien kehittelyssä pohjan loi oma tausta Moth-pursien parissa sekä suhteet kilpapurjehduksen huipulle: apua antoi jopa AC-pursien suunnitteluun osallistunut naapuri Paul Bieker.

Vähän alle 2,5-metrinen pääfoili syntyi hiilikuidulla päällystetystä douglaskuusesta. Jättöreunassa on kääntyvät siivekkeet, joita käytetään ohjaamosta. Sen kori on tehty läheisen sahan valmistamasta vesivanerista. Komentolaitteen varret koostuvat mm. vanhoista pinnan jatkovarsista, purjelatoista ja PVC-putkien kappaleista. Tallista löytyi ja kavereilta sai.

Voimanlähteen perusta on kertaalleen meren pohjassa käynyt 15 hv Tohatsu, josta poistettiin suolaveden pilaama kone. Sen tilalle asennettiin 10 kW sähkömoottori, joka saa virtansa kahdesta 12 kWh lituimioni-akusta. Ne jäivät yli erään sähköauton remontissa.

Sitten perämoottorin rikiä jatkettiin 18 tuumalla ja potkurin yläpuolelle asennettiin toinen kantosiipi. Ohjaamo katettiin vielä akryyli-ikkunoilla ja lasikuiturungolla. Uusi vene, Gizmo, oli valmis käyttöön.

Kuivapaino on 450 kg. Hyötykuorma 250 kg sijoittuu keskikoriin järjestyksessä kuljettaja, matkustaja (istuimina vanhat puutarhatuoli) ja matkatavarat nekin kuomun suojissa.

Gizmo ponnahtaa siivilleen 8,5 solmussa ja 12 kn matkavauhdilla toiminta-aika on kaksi tuntia. Se riittää hyvin Maasin ja hänen vaimonsa kauppareissuihin.

Puhtaasti huvitellessa Gizmon voi polkaista nykyiseen huippuvauhtiinsa 16 solmuun. Enemmänkin lähtisi, Maas arvioi, mutta se on kiinni potkurista. Sitä täytyy vielä tuunata, ellei sitten tehokkaampaa löydy jostain ylijäämävarastosta.

Gizmo

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 9/2022

Lue myös nämä

X