Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Candela P-30 – Liitävä sähkövesibussi Tukholman saaristoon

Foilaavalla yhteysveneellä mökkiläisten huomiota herättänyt ruotsalaisveistämö Candela tekee uutta aluevaltausta. Sen myötä Tukholman saariston joukkoliikenne nousee kantosiiville.

16.05.2021

Kirjoittajapasi nuutinen

KuvaajaCandela Speedboats

Kantosiivet vesibusseissa eivät sinänsä ole uusi idea. Päinvastoin, eräät niiden toimivimmat ja pitkäikäisimmät sovellukset palvelivat nimenomaan matkustajareiteillä entisen Neuvostoliiton joilla ja järvillä.

Silti Candelan ja Tukholman kaupungin yhteishanke kuulostaa hätkähdyttävältä. Ehkä epäluulo akkuteknologiaa kohtaan piilee liian sitkeänä mielessä?

Matematiikka kuitenkin osoittaa, että juuri sähkökäyttöisinä kantosiivillä on merkittäviä etuja puolellaan perinteisiin, dieselvoimin kulkeviin yhteysaluksiin nähden. Candela on laskenut tarvitsevansa saman kokoiseen kilpailijaan verrattuna 85% vähemmän tehoa per matkustaja, kiitos siipien pienemmän kitkan. Yksinkertaisempi koneistus säästää 90% vuosittaisissa huolto- ja ylläpitokuluissa. Paikalliset pienhiukkaspäästöt luonnollisesti putoavat nollaan.

Lisäksi veneillä päästään reilusti nopeampiin matka-aikoihin. 25 kn matkanopeus on huima ja koska foilien varassa liitävä alus ei reagoi aaltoihin, sitä voi ajaa pahemmassakin kelissä matkustajien sairastumatta. Matkanopeus voidaan myös säilyttää lähemmäksi laitureita ja ranta-asutuksia, kun alus ei synnytä meteliä eikä peräaaltoja. Kotivarikon latauslaitteita lukuun ottamatta ei tarvita uutta infraa, Candela sopeutuu täysin nykyisten laitureiden käyttöön.

Näin nopea lautta olisi vaihtoehto myös auto- ja bussiliikenteelle maissa; Tukholman saaristo on huomattavasti meikäläistä asutumpi ja paikoin siellä on ihan oikeita työmatkaruuhkia.

Vielä tänä kesänä koeajoille suunniteltu Candela P-30 on mitoitettu 30 matkustajalle ja yhdelle kuljettajalle. Skaala ei pääty tähän, vaan Candelan insinöörit ovat jo luonnostelleet suurempia aluksia aina 300–500 matkustajaan asti.

Ainakin stadilaiselle nuo lukemat nostavat mieleen muistot Helsingin ja Tallinnan välisistä kantosiipialuksista. Neukkuaikaiset laivat olivat kaikkea muuta kuin hiljaisia ja saasteettomia, mutta silti hauskempi vaihtoehto kuin tuntien kökötys laivojen karaokebaareissa.

Täytyykin toivoa, että Tukholman ja Candelan projektin edistymistä seurataan myös laivayhtiöissä.

Candela P-30

Pituus 12,0 m, leveys 4,0 m, kantavuus 30 henkeä (+miehistö), akut 180 kWh, moottorit 2 x 60 kW POD-sähkömoottori, toimintamatka 60 mpk, matkanopeus 25 kn

Lisätiedot Candela Speedboat

X