Tilaa
Jutut

Kuukauden vene: Baltic 68 Cafe Racer – Ekohengen eliittiä

Ympäristöajattelu leviää kaikille tasoille, myös purjeveneiden ehdottomaan luksusluokkaan. Baltic Yachtsin uusin projekti on kiistattoman vihreä, mutta silti rajun suorituskykyinen raaseri.

14.07.2020

Kirjoittajapasi nuutinen

Kuvaajavalmistaja

Käsite Cafe Racer viittaa 1960-luvun Lontoon moottoripyörätrendiin. Minimalistiseksi riisutut pyörät olivat oleellinen osa kovanaamaisten rokkareiden imagoa, ja röyhkeän suorituskykyisinä hallitsivat kaupungin katuja iltojen hämärtyessä. Baltic Yachtsilla on työn alla moderni ja merellinen tulkinta aiheesta, vieläpä hämmentävän tiukasti ympäristöystävällisellä otteella maustettuna. 68 Cafe Racerin varhaiset luonnokset eivät kerro paljon rikistä eivätkä paljasta esimerkiksi purjealoja. Nykytyylin mukaan veneen hallinta näyttää perän ohjauspisteisiin keskitetyltä ja avotila matkustamoksi rauhoitetulta. Mutta jo pelkkä runko kertoo tavoitteena olevan todella tehokkaan purren. Javier Jaudenes (myös mm. Baltic 108 Win-Win) on piirtänyt laitataitteet negatiivisesta Wave-Piercing -keulasta aina erittäin laakeaan ja leveään, avoimeen perään saakka.

Sen laidoilta vanaveteen kurkottaa kaksi neulamaisen hoikkaa peräsintä. Huiman syvä ja kapea kölievä kantaa pitkää torpedobulbia. Apumoottori on sähköinen (30 kW) ja sen litiumakustoja varaavat aurinkopaneelit, matka-ajossa hydrogeneraattori sekä varavirtaa tarvittaessa vetykennolla toimiva latausturbiini. Luksusveneessä on toki paljon sähkönkuluttajia, mutta niiden energiantarvetta minimoidaan uusimmalla tekniikalla. Esimerkiksi ilmastoinnin tehontarve laskee kolmanneksella, kun valmiiksi kuivaa sisäilma hyödynnetään tuuletuksessa UV-suodattimien läpi ajettuna. Rakenteissa käytetään uusia materiaaleja luovasti. Rungon hiilikuidusta yli puolet on korvattu pellavalla. Paitsi ekologisempaa, se on akustisesti niin paljon parempi materiaali, että painoa voidaan säästää äänieristystä vähentämällä.

Puuosat sisällä ja kannella tehdään sertifioidusti kasvatettavista puulajeista, joista lämpökäsittelyllä saadaan jopa kestävämpiä kuin sademetsäpuista – jälleen painonsäästöä ohuemmilla rakenteilla. Laipiossa ja verhoiluissa puolestaan hyödynnetään mm. kudottuja paperikuituja komposiittien osina sekä pinnoitteina. 68 Cafe Racer on niin sanottu semi-custom -pursi. Ensimmäisen, ensi vuonna valmistuvan veneen jälkeen se jää sarjavalmistukseen, mutta jokainen muokataan vahvasti asiakkaan toiveiden mukaiseksi.

Baltic 68 Cafe Racer

Pituus 20,18 m, vesilinjapituus 19,23 m, leveys 5,56 m, syväys 4,0 m, uppoama 20 600 kg, suunnittelija Javie Jaudenes, lisätiedot Baltic Yachts

Lue myös nämä

X