Jutut

Kuukauden vene: Baltic 142 Canova – Edistyksellistä eleganssia

142 Canova on 568:s Baltic Yachtsin valmistama vene ja veistämön oman arvion mukaan teknisesti edistyksellisin koskaan.

08.03.2020

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaValmistaja

Kun Baltic Yachtsin 142 Canova laskettiin lokakuussa vesille, sitä saattoi pitää ilmeeltään jopa erikoisena. Yksi viime vuosikymmenen arvostetuimmista luksuspursien muotoilijoista, italialainen Lucio Micheletti, piirsi veneen decksaloon-henkiseksi.

Salongin erottaa ulkomatkustamosta avattava lasiseinä ja turkki on samassa tasossa ohjaamoon asti. Sinne asti ulottuu myös kova bimini, jonka katto aukeaa sähköisesti päästäen divaaneille aurinkoa. Suojaa haluttaessa katto sulkeutuu ja biminin laidoilta nousevat lasiseinät, joiden sävyä voi sähköisesti muuttaa täyteen UV- ja näkösuojaan.

Sisällä on vaikea päättää, ovatko valitut materiaalit vai käsityönä tehty viimeistely laadukkaampaa. Omistajien sviitti (65 m²) ulottuu veneen leveimmällä kohdalla laidasta toiseen. Sen vuoteessa automaattinen kallistuksenkorjaus takaa unien katselun aina mukavasti vaakatasossa.

Silti Canovan hienoimmat erikoisuudet piilottelevat Farrin piirtämässä rungossa. Kun purjeet nostetaan ja vene pääsee vauhtiin, suojan puolen kyljestä työntyy esiin kantosiipi. Sitä kehitelleestä eri alojen asiantuntijoiden joukosta mainittakoon tässä nyt vain Ben Ainsleyn America’s Cup -tiimin insinöörit.

Canova on valtamerikruiseri, joten foilin päätyö on hillitä kallistusta ja vakauttaa kulkua. Samalla se silti parantaa purren suorituskykyä. Canova kantaa purjeensa paremmin, nousee ylemmäs tuuleen ja kulkee kovempaa kuin ennusteet lupasivat. Kaikki tuo ilahduttaa omistajaa, jolla on vahva tausta regattapurjehduksessa.

Niin myös maailmanmatkailussa. Canovan omavaraisuus on syvällisempää kuin suuria varastotiloja. Nostoköli mahdollistaa suuren veneen pääsyn suojaan poikkeuksellisen moniin luonnon- ja rakennettuihin satamiin. Varsinainen mestariteos se on siksi, että vene voi jopa telakoitua kölin varaan, ilman muita tukia. Jos riittävän kokoista nosturia ei löydy, vuorovesiranta kelpaa telakaksi.

Canova ei kaipaa edes tankkausta. Sähkömoottoria käyttävä akusto on mitoitettu yhdeksän tunnin ajoon matkavauhdilla. Kun purjeilla kuljetaan yli 15 solmua, ylittää potkurin latausteho kaikkien sähkölaitteiden kulutuksen.

X