Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Kuukauden käytetty: Elan 31 – Kevyesti pippuroitu

Tulinenko? Ei liian! Takavuosien hampurilaismainosta mukaellen Elan 31:ssä sporttisuutta on vain mausteena, ei täytteenä.

20.07.2020

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Kun aktiivikilpailija siirtyy perhepurjehdukseen, haussa on usein vene, joka edelleen antaa mahdollisuuksia kohtalaiseen trimmaamiseen. Sen pitää myös palkita vaivannäöstä sekä tuntumalla että suorituskyvyllä, vaikka asumisen mukavuus olisikin etusijalla.

Yhdistelmää on sitä vaikeampi löytää, mitä pienemmästä purresta on kysymys. Jos perhepurren perustarpeiksi katsotaan kaksi makuukajuuttaa, vähintään yksi vieraspeti salongissa, erillinen toiletti ja kohtalaisen varusteltu pentteri, hyvin lähellä pienintä mahdollista kokoluokkaa ollaan 30-jalan tuntumassa. Silloinkin tilojen mitoitus pyrkii pullistamaan venettä niin, että sekä purjehdusominaisuudet että purjehduksen ergonomia kärsivät.

Yksi onnistunut versio pienestä cruiser/raceristä on Elan 31. Se painottuu kyllä vahvasti määreen ensimmäisen osan suuntaan, mutta pitää jälkimmäisenkin pirteän vireänä. Kokeilemamme veneen kippari osallistuu nykyisin vain muutamaan kisaan vuosittain, mutta sen verran tyydyttävin tuloksin, että kipinä pysyy yllä. Tärkeämpää on silti se, että viikonloppu- ja lomapurjehduksilla viihdytään, vaikka veneen kulku miellyttää vähän vaativampaakin makua.

Hyvin se maistui meillekin, kun pääsimme syysiltana herkuttelemaan.

Odotuksia rauhallisempi

Alkutuntuma on hyvinkin hillitty. Sporttisuus loistaa lähinnä poissaolollaan, kun vene kiihdyttää rauhallisesti 5–6 m/s tuulessa. Se puhaltaa tasaisesti pienelle selälle, jossa aallotkin pysyvät vaaksan, parin korkuisina.

Vakiona Elanin keulaan on myyty 135% genuaa, mutta tämän veneen varustukseen kuuluu suurempi 150-prosenttinen kevyeen keliin ja nyt valitsemamme 105% fokka. Sen jaluskisko on sivukannen sisäreunassa, tyydyttävän lähellä veneen keskilinjaa. Luovikulman saa mukavan korkealle tuuleen ja purjeiden balanssi löytyy nopeasti. Peräsin antaa selkeää palautetta ohjaamiseen.

Fokalla vastakäännökset käyvät nopeasti ja tarkasti. Laskiessamme alemmas tuuleen vene vaikuttaa enemmän suuntavakaalta kuin kovin herkältä tai eloisalta. Manööverit on helppo pitää matkapursimaisen harkittuina. Se on plussaa pienessä veneessä, jossa matalan puomin liikkeet avotilan yli pitää aina ennakoida.

Avotila on veneen kokoon nähden väljä ja hyvin järjestetty. Pinnamies viihtyy täysmittaisen levangin takana ja näkee laidoille viistetyiltä istuinpaikoiltaan hyvin sekä purjeet että reitin. Vaikka genuavinssit ovat levangin etupuolella, niille ulottuu yksin vahdissa ollessa.

Levanki jakaa avotilan ohjaajan osuuteen ja gasteille, jotka tekevät muun työn.

Helpommin niillä työskentelevät gastit, joita mahtuu kaksi per laita levangin etupuolelle. Heille jäävät myös nostinvinssit ja ruffin päälle ja kyljille tulevat säädöt; kaikki ovat avotilasta käsin käytettävissä.

Trimmejä Elanissa on oikein tyydyttävästi, kruunuina isonjaluksen hienosäätö lisätaljalla sekä levangin luokse molemmin puolin vedetyt peräharuksen taljat: osatakilassa on sen verran vapaata mastonhuippua, että purjeen toppia voi ja kannattaa säätää tehokkaasti.

Pitkälle kiskolle jalustaa yhtä hyvin fokan kuin genaun. Rustit kannen sisäreunassa eivät haittaa kulkua.

Liikkuminen käy helposti myös kannelle. Köysistöt ovat näkyvissä, mutta siistissä nipussa ruffin päällä, eivätkä jää jalan alle. Ruffin laidalla on pitkä käsikaide ja rustit kiertää sujuvasti ulkokautta, kun käsky käy spinaakkerin nostoon.

Keulassa on syvä ja isoluukkuinen ankkuriboksi, johon mahtuu myös lepuuttimia. Hyvä niin, sillä perässä lokeroita on vain yksi, tosin suuri, styyrpuurin penkin alla.

Ominaisuuspuntari

Venettä verrataan yleisesti ottaen samantyyppisiin ja -kokoisiin. Arviot kohdistuvat ensisijaisesti venetyyppiin, ei yksilöön, mutta mahdollisten lisävarusteiden ja muutosten vaikutuksia on huomioitu.

Purjehdittavuus ”Vakuuttavaa on se, kuinka laajalla spektrillä veneen voi kuvitella miellyttävän: soolosta kisamiehistöön, perhelomasta rataralleihin, saaristosta avomerelle.”

Asuttavuus ”Lievään mataluuteen sisällä tottunee muutamassa päivässä, kun kaikki oleelliset asiat toimivat vaivatta.”

Käsiteltävyys ”Kätevä koko, matalat laidat ja fiksut knaapit. Enemmän lokeroita helpottaisi rantautumisvarusteiden järjestelyä.”

Merikelpoisuus ”Varsinaisessa suuraallokossa ehkä matalahko ja suojatonkin, mutta huoli lienee enemmän tunnetasolla.”

Urheilullisuus ”Reagoi trimmaukseen ja varmasti pärjääkin, mutta ihan huippuelämyksiin taitaa olla turhan painava.”

Laatuvaikutelma ”Ylempää keskitasoa niin varustelun kuin viimeistelyn puolesta.”

Väljää oikeissa kohdissa

Pieni välikansi saa portaikon tuntumaan korkeammalta ja jyrkemmältä kuin se oikeastaan onkaan. Elan 31 ei nimittäin ole korkea vene varalaidaltaan eikä kansirakenteeltaan. Siksi täyttä seisomakorkeutta sisällä on vain salongissa. Tärkeämpää on silti se, että kaikki tilat ovat veneen kokoluokka huomioiden yllättävän toimiviksi mitoitettuja.

Suoralinjaisuus on toimivuutta, etenkin pienessä veneessä. Puupaneelit laidoilla antavat ylellisen säväyksen.

Syynä on rungon muotoilu. Uppoamaa on jaettu varsin tasaisesti koko pituudelle. Vaikka keula on melko terävä, vesilinjan alla se pyöristyy kantavaksi ja jatkuu leveähkönä perään saakka. Niinpä vuoteet molemmissa kajuutoissa ovat riittäviä kahdelle aikuiselle.

Keulakajuutassa tarvikkeet säilötään vuoteen alle ja seinähyllyille. Peräkajuutassa on myös kaappi ja pukeutuminenkin onnistuu ovi suljettuna. Samoin toiletissa portaikon styyrpuurin puolella, hieman kumartelemalla, mutta kuitenkin. Plussaa on myös erillinen sadevaatelokero.

Peräkajuutassa pariskunta nukkuu, pukee ja säilyttää pitkänkin matkan vaatteet.

Toiletissa pystyy riisumaan ja pukeutumaan, vaikka seisomakorkeus on vain juuri riittävä.

Pentterin miinukset ovat niukka työtaso ja vetolaatikoiden puute, mutta plussia kaksi allasta, merivesipumppu, uunilieden suojatanko sekä tuuletusikkuna. Kunnon kokoinen ja menosuuntaan katsova navigointipiste laatikoineen on hieno suoritus, kun suorat sohvat molemmilla laidoilla ovat silti täysin nukkumispituisia. Sohvien väliin jäävän klaffipöydän kattaa kuudellekin hengelle, mutta ruokailun aikana paikoilta ei juuri poistuta.

Lisää tällaisia

Kokonaisuutena Elan 31 jättää sangen miellyttävän vaikutelman monipuolisesti meikäläisiin oloihin soveltuvasta purresta. Se on riittävän pieni ollakseen kohtuuhintainen ja kohtuuvaivaton myös ylläpidoltaan. Se taipuu kätevästi saariston sokkeloihin, mutta on – tilannetaju huomioiden – riittävän kookas ja merikelpoinen vaikka koko Itämeren alueen reissuille. Pienen perheen ja parin vieraan asuminen ei käy tukalaksi viikoissakaan, ja ominaisuudet pitävät purjehduksellisen mielenkiinnon yllä; jopa innostavat asiaan.

Ei se toki ole ainoa kaikki nuo toiveet täyttävä pursi, ei käytettyjen eikä uusienkaan veneiden markkinoilla, mutta yleisempiä tällaisten soisi olevan. Yksi rajoitus juuri tämän kohdalla tietenkin tulee siitä, ettei Elan koskaan ole kasvanut valtavien valmistusmäärien suurveistämöksi.

Ehkä se on hyväkin asia. Slovenialaiset ovat pitkään kantaneet mainetta mukavasti purjehtivien ja järkevällä laadulla toteutettujen pursien valmistajana. Elan 31 on varsin tarkka kiteytys juuri noista ominaisuuksista.

Elan 31

Pituus 9,20 m, vesilinja 8,21 m, leveys 3,20 m, syväys 1,85 m, uppoama 3 800 kg, kölipaino 1 300 kg, isopurje 26,5 m², genua 28,0 m², spinaakkeri 75,0 m², moottori Volvo Penta 19 hv.
Suunnittelija Rob Humphreys, Iso-Britannia, valmistusvuosi 2003, valmistaja Elan Marine, Slovenia Hinta uutena 74 000 € (2003).

Historia Käytettyjen markkinoilta löytyy Elan 31:iä kahtena eri mallina. Vuonna 1983 esitelty oli Jakopinin veljesten J&J-toimiston piirtämä. Sen pääsuunnittelijaksi on joissain tiedoissa nimetty Niels Jeppesen, joka jo tuolloin piirsi myös omia X-veneitään.

Uudempi, tässä esitelty Elan 31 tuli vuonna 2002 ja on Rob Humphreysin käsialaa. Brittisuunnittelija oli silloin toiminut slovenialaisveistämön pääsuunnittelijana seitsemän vuotta ja yhdessä toteutettuja malleja oli puolisen tusinaa. Humphreys itse arvioi tuolloin, että niistä juuri 31 oli kokonaisuutena kaikkein onnistunein pursi.

Yhteistyö jatkuu edelleen, vaikka Elanin omistajuus on vuosien varrella vaihtunut. Pääsuunnittelijan sukunimi on silti sama, mutta nyt vastuussa on Robin poika, Tom Humphreys.

X