Testissä mukana olleissa laatuveneissä oli yllättävän suuria eroja. Erityisesti veneiden merikelpoisuus jakoi vertailujoukon tylysti hyviin ja keskinkertaisiin.
Kotimaisilla keskihyttiveneillä on hyvä maine. Niitä verrataan ainakin mielikuvatasolla maanteiltä tuttuihin katumaastureihin, joilla pääsee liikkumaan vaikeissakin olosuhteissa ilman, että matkustusmukavuus siitä juuri kärsii.
Merellä vaikeat olosuhteet tarkoittavat sekä ympärillä vellovaa vettä että hyytävää kylmyyttä. Merimaastureilla veneilykausi aloitetaan aikaisin keväällä ja päätetään vasta, kun jäätilanne siihen pakottaa.
Veneistä ovat perinteisesti olleet kiinnostuneet ulkosaariston asukkaat ja mökkiläiset, joille merellä liikkuminen on välttämätöntä huonossakin säässä.
Sittemmin keskihyttiveneet ovat alkaneet innostamaan myös toisenlaista ostajakuntaa. Kovaan keliin soveltuvalla veneellä on huomiota herättävä arvo laituriparlamentissa. Tämä ”lisävaruste” antaa sopivaa nostetta myös kipparin imagolle. Siksi monen kesämökin laituriin on ilmaantunut iso Targa, vaikkei se välttämättä olisi sopiva vene omistajansa todelliseen käyttötarkoitukseen.
Myös venevalmistajat ovat huomanneet, että keskihyttiveneisiin toivotaan nykyään yhä useammin sellaisia ominaisuuksia, joita ennen pidettiin tämän tyyppisissä veneissä täysin turhina.
Nyt jo pienissä merimaastureissa pitää olla nukkumapaikat vähintään kahdelle. Lisäksi tarvitaan vesivessa ja pentteri, jossa pystyy keittämään aamukahvit. Askeleet matkaveneen suuntaan on otettu, koska asiakkaat ovat tätä halunneet.
Isojen veneiden vertailutestien järjestäminen ei ole nykyään helppoa. Harvalla valmistajalla lojuu enää takapihalla ylimääräisiä veneitä, jotka joutaisivat viikoksi ulkopuolisten käyttöön. Tälläkin kertaa veneistä kaksi oli jo asiakkaille myytyjä yksilöitä ja yksi jälleenmyyjälle luovutettu esittelyvene. Järjestelystä johtuen veneiden varustelutaso poikkesi toisistaan.
Testissä piti olla mukana myös neljäs vene, Minor Off shore 25, joka ehdottomasti kuuluu vertailujoukkoon. Harmittavaa kyllä, valmistaja ei lopulta pystynyt järjestämään venettä varsinaiseen testiin. Sen sijaan ajoimme Minoria myöhemmin Saaristomerellä, ja näiden kokemusten perusteella päätimme ottaa Off shore 25:n mukaan tähän testiin erillisenä verrokkina.
Lähtökohtaisesti kaikki vertailussa mukana olleet veneet ovat kokoluokassaan hyviä, jotkut jopa erinomaisia.
Testivoittajan tittelistä jouduttiin tällä kertaa äänestämään. Se on harvinaista, sillä viime vuosina tehdyissä venevertailuissa voittajasta on lähes aina oltu liikuttavan yksimielisiä.
Tekniset tiedot
Nord Star 26 Patrol
Pituus | 8,40 m |
Leveys | 2,80 m |
Paino | n. 3 300 kg |
Kantavuus | 6 henkeä/600 kg |
CE-luokitus | B (avomeri) |
Moottori | 225–370 hv |
Polttoainesäiliö | 320 litraa |
Hinta | alk. 115 100 euroa |
Vertailuveneen moottori | Volvo Penta D4 260 hv, DPH-vetolaite, VP G6 -potkuri |
Välityssuhde | 1,85:1 |
Vertailuveneen hinta | 140 000 euroa |
Valmistaja | Linex Boat |
Kälviä, puh. 020 729 0540 | |
www.nordstar.fi | |
Päämyyjä | Kone Wuorio |
Kemiö, puh. (02) 420 6000 | |
www.konewuorio.fi |
Paragon 25
Pituus | 8,10 m |
Leveys | 2,90 m |
Paino | n. 3 010 kg |
Kantavuus | 6 henkeä/645 kg |
CE-luokitus | B (avomeri) |
Moottori | 225–300 hv |
Polttoainesäiliö | 320 litraa |
Hinta | alk. 123 200 euroa |
Vertailuveneen moottori | Volvo Penta D4 300 hv, DPH-vetolaite, VP G6 -potkuri |
Välityssuhde | 1,76:1 |
Vertailuveneen hinta | 165 900 euroa |
Valmistaja | Paragon Yachts |
Vaasa, puh. 0440 668 765 | |
www.paragonyachts.f | |
Päämyyjä | Telva |
Helsinki, puh. 020 793 9300 | |
www.telva.fi |
Targa 25.1
Pituus | 8,38 m |
Leveys | 2,88 m |
Syvyys | 0,90 m |
Paino | n. 3 400 kg |
Kantavuus | 8 henkeä/1 000 kg |
CE-luokitus | B (avomeri) |
Moottori | 225–370 hv |
Polttoainesäiliö | 420 litraa |
Hinta | alk. 119 500 euroa |
Vertailuveneen moottori | Volvo Penta D4 260 hv, DPH-vetolaite, VP G6 -potkuri |
Välityssuhde | 1,85:1 |
Vertailuveneen hinta | 161 650 euroa |
Valmistaja | Botnia Marin |
Maalahti, puh. 020 764 1400 | |
www.targa.fi | |
Päämyyjä | Targa Center |
Helsinki, puh. 0400 401 401 | |
www.breitenstein.fi |
Minor Offshore 25
Pituus | 7,75 m |
Leveys | 2,70 m |
Paino | n. 2 900 kg |
Kantavuus | 8 henkeä/800 kg |
CE-luokitus | B (avomeri) |
Moottori | 190–300 hv |
Polttoainesäiliö | 300 litraa |
Hinta | alk. 117 848 euroa |
Esittelyveneen moottori | Volvo Penta D4 260 hv, DPH-vetolaite, VP G6 -potkuri |
Välityssuhde | 1,85:1 |
Esittelyveneen hinta | 154 251 euroa |
Valmistaja | Sarins Båtar |
Kokkola, puh. (06) 824 0700 | |
www.minor.fi | |
Päämyyjä | Kone Wuorio |
Kemiö, puh. (02) 420 6000 | |
www.konewuorio.fi |
Teksti ja kuvat Heikki Juuri-Oja
Testiavustus Seppo Katajisto, Esko Linkovuori ja Matti Murto