Tilaa
Huolto

Korjaa ja kunnosta: Vääntyneen kaiteen suoristus

Vääntyneen kaiteen irrotus veneestä osoittautui odotettua vaikeammaksi. Jos kaide on saanut kunnolla kolhuja, vaatii oikominen ammattiapua.

03.05.2020

KirjoittajaTomi Peurakoski

KuvaajaTomi Peurakoski, Anton Reenpää/Otavamedia

Helppoa kuin heinänteko”, ajattelin, kun aloin suunnitella Bella 26 Falconin vääntyneen kaiteen irrottamista. Styyrpuurin kaide oli saanut osumaa aikoinaan laiturista ja oli mutkalla. Rosterikaide oli sen verran vääntynyt, että itse en sitä uskaltanut alkaa oikoa, sillä vaarana oli kaideputken katkeaminen.

Paapuurin kaide oli aivan kunnossa, mutta heilui hieman. Sen voisi samalla irrottaa ja kiinnittää kunnolla takaisin.

Veneen sisäpuolella ei näkynyt ainuttakaan mutteria, ainoastaan pieniä kohoumia verhoilussa. Päättelin niiden osoittavan muttereiden paikat. Soitin Bellan tehtaille kysyäkseni mikä olisi paras ja helpoin keino irrottaa kaiteet. Vastaus kuulosti helpolta: ”Lyö reikämeistillä reikä verhoiluun. Alla on laminaatti, johon saa reiän hieman terävämmällä napautuksella. Alla on mutteri, jonka saa helposti irti.”

Hankin 15 millimetrin reikämeistin Saksasta Amazonin kautta, sillä lähialueen kaupoissa sellaisia ei ollut. Tai jos oli, ne olivat kalliita meistisarjoja.

Reikämeisti osoittautui turhaksi työkaluksi tässä operaatiossa.

Ahkeraa nakuttelua

Reikämeisti oli tukevaa tekoa, mutta ei kestänyt kauaa, kun siitä alkoi irrota pieniä murusia. Puolen tunnin aherruksen jälkeen se oli aivan tylsä, ja laminaatin takaa olin saanut nyherrettyä esiin yhden mutterin. Kaikkien kahdeksan mutterin esiin saaminen vaatisi näillä keinoilla paljon aikaa ja voimaa. Bellan laminaatti näytti olevan paljon tukevampaa tekoa kuin olin kuvitellut. Piti ottaa järeät aseet käyttöön.

Dremelin jyrsinkärki tepsi hyvin ja alkoi irrottaa laminaattia muttereiden päältä. Kauniita rei’istä ei tullut, mutta ainakin muttereihin pääsi käsiksi. Bellan etuhytin ilma kimalteli lasikuitupölystä, joten työhön piti varustautua hyvillä suojaimilla. Kun mutterit ja niiden ympärystä oli saatu jyrsittyä, sai mutterit helposti irti räikällä ja kahdeksan millin hylsyllä.

Styyrpuurin kaiteen takimmaisen mutterin irrottaminen oli kuitenkin oma hommansa, sillä Bella oli laittanut mutterin eteen ohjauskonsolin. Mutterille pääsemiseksi piti reikäsahalla tehdä konsolin kylkeen, kaukohallintalaitteen viereen reipas aukko. Ison reiän kautta pääsi Dremelillä jyrsimään mutterin esille.

Kunnon jyrsin sai mutterit helposti esiin, mutta reiästä ei tullut kovin kaunis.

Kaukohallintalaitteen viereen piti sahata kunnon aukko mutterille pääsemiseksi.

Kaiteen irrottamisen jälkeen päivä paistaa pultinreiästä.

Oikomista riittää

”Kaiteiden oikomistyötä on tänä vuonna riittänyt”, kertoo rosteriseppä Jukka Uittamo Arifin Oy:stä. Tämän vuoden aikana veneilijöiden kolaroimia kaiteita on oiottu jo toistasataa kappaletta.

”Keikkoja on aika monta. Ihmiset kolauttelevat kaiteita koko ajan ja kuusi ihmistä tekee töitä kokopäiväisesti”, Uittamo sanoo.

Jukka Uittamo irrottamassa kaidetta.

Tätä urakkaa Uittamo kuvailee suhteellisen helpoksi. Kun kaiteet on valmiiksi irrotettu, jää sepälle vain kaiteiden nouto, mitoitus, korjaus ja asentaminen takaisin. Itse tällaista oikomistyötä ei voi tehdä, vaan se vaatii koneita.

Aivan mitä tahansa ei Jukka Uittamokaan ei lupaa oikaista.

”Jos kaiteeseen on tullut terävä mutka, siihen on vaihdettava uutta putkea tilalle”, Uittamo kertoo. ”Tämä rungon kylkeen tuleva laippa säästetään ja putki katkaistaan mutkan toiselta puolelta, missä se on vielä suoraa. Terävä vekki otetaan välistä pois ja siihen hitsataan uutta putkea.”

Ammattilaisetkaan eivät ala oikomaan kovin vääntynyttä putkea, vaan tilalle laitetaan uutta ja kaide mankeloidaan alkuperäiseen muotoon. Jos kaideputkea aletaan oikoa käsipelillä, menee se vain poikki. Ainakaan sitä ei saa kotikonsteilla tarkasti alkuperäiseen muotoonsa.

”Sitä ei saa saman muotoiseksi ilman asianmukaisia työkaluja, ja suuri osa työkaluista on tehty itse, niitäkään ei saa kaupasta”, Uittamo sanoo.

”Tässä ei pärjää pelkällä rautasahalla tai ruustukilla.”

Uittamon mukaan kaiteiden omatoimista oikomista voi toki yrittää, mutta tulos ei välttämättä ole toivottu, varsinkaan, jos kunnon työkaluja ei ole.

Vaikka mutterien irrottaminen aluksi tuntuikin tuskastuttavan työläältä, Bella Falcon ei ole lainkaan pahimmasta päästä kaiteiden korjauksen suhteen. Jotkut muut veneveistämöt upottavat kaiteet syvälle lasikuituun, eikä niitä saa helposti irti. Toisaalta jotkut veistämöt jättävät kaiteiden pultit ja mutterit reilusti esille, jolloin niiden kiristämien tai irrottaminen on todella helppoa.

”On paljon vaikeamminkin irrotettavia kaiteita kuin nämä. Joissain venemalleissa kaideputken päät menevät lasikuidun läpi niin, että kaiteen saa irrotettua vain sahaamalla veneen kannesta palat irti”, Uittamo kertoo.

 

Seppä Anton Westerling mankeloi putkea oikeaan muotoon.

Toinen kaide malliksi

Styyrpuurin kaiteen irrottamisen jälkeen irrotetaan myös paapuurin kaide, vaikka se ei ole vääntynyt. Sitä käytetään verstaalla oikomisen mallina – vääntynyt kaide korjataan ehjää kaidetta vastaavaksi, mutta peilikuvaksi. Samalla kun kaiteet irrotetaan, voi tarkistaa, onko vesi päässyt kastelemaan kuitua löysien kiinnitysten kautta.

Kaiteeseen merkattiin leikkauskohta, johon tulee uutta putkea.

Vuosien saatossa kaiteet myös löystyvät, vaikka niitä ei kolhisi mihinkään. Kiristäminen ja asennusliiman uusiminen olisi hyvä tehdä määräajoin.

Venevalmistajat voisivat ottaa paremmin huomioon sen, miten helposti kaiteiden kiinnityksiin pääsee käsiksi. Joissain veneissä on aivan liian vaikeaa.

Kaiteiden irrotus ja takaisinlaitto vaati kahden ihmisen työpanoksen.

Kaideremontin hintalappu

Ammattilaisella teetetty kaiteiden kuskaus verstaalle, oikominen ja asennus tuli maksamaan vajaat 650 euroa. Vaikka oikomisen yhteydessä vääntynein osa putkesta sahattiin irti ja korvattiin uudella putken pätkällä, ei hitsaussaumaa näkynyt kaiteessa lainkaan: putki oli täysin alkuperäisessä kunnossa.

Kaiteiden irrottaminen oli kuitenkin ennakoitua suurempi urakka. Kaiteiden kiinnityksen jälkeen mutterien reiät peitettiin peitelevyillä. Iso, konsolin sivuseinään sahattu reikä saatiin nätiksi printtaamalla 3D-tulostimella siihen sopiva peitelevy. Nyt Bellan kaiteet ovat taas kunnolla kiinni, eivätkä ne heilu lainkaan. Eikä niissä ole enää turhia mutkia.

Kulunut aika

4 tuntia + viikko pajalla

Väärillä työkaluilla aloitettu mutterien irrotus hidasti korjauksen etenemistä. Kunnon jyrsin teki mutterien esille kaivamisesta helppoa. Kaikkiaan omaa työaikaa meni noin neljä tuntia, verstaalla teetetty oikominen noin viikon.

Tarvikelista

Hyvä jyrsin, esimerkiksi Dremel

Räikkä ja oikean kokoiset hylsyt

Reikäsaha isoimman reiän sahaamiseksi

Pölynimuri lasikuitupölyn imemiseksi

Hengityssuojain ja muut suojavarusteet

Liimaa kaiteiden uudelleen kiinnittämiseen ja tiivistämiseen

Lue myös nämä

X