Tilaa
Huolto

Korjaa ja kunnosta: Polttoaineen kulutus karttaplotterin näytölle

Vanhaan analogiseen polttoainemittariin saa helposti kytkettyä digitaalisen konvertterin, jolla tankin täyttöasteen tiedon saa siirrettyä vaikka plotterille.

25.02.2020

Kirjoittajaja kuvat Tomi Peurakoski

Tarvikelista

Puristusliittimiä, puristuspihdit, sähkömiehen teippiä, räikkäsarja, meisseleitä, sähköjohtoa, T-liitin NMEA-verkkoon, yleismittari, microSD-kortti, tietokone ohjelmointiin.

Hintalappu

Konvertterin hinta 185 euroa, T-liitin 20 euroa, puristusliittimet ja sähköjohto 5 euroa.

Vinkki

Hanki kunnon puristuspihdit. Asennuksen aikana huomasin, että halvoilla puristuspihdeillä tulee vain paha mieli ja huonot liitokset. Kannattaa investoida heti kunnon pihteihin.


Perinteinen polttoaineanturi on perin yksinkertainen: tankissa oleva uimuri kelluu polttoaineen pinnalla ja polttoaineen vähentyessä uimurin kulma pystysuoraan varteen muuttuu.

Samalla muuttuu myös anturin vastus, joka välitetään suoraan polttoainemittarille.

Omassa veneessäni oleva vanha VDO:n analoginen polttoainemittari on viime ajat käyttäytynyt vähän oudosti: kun virta on päällä näyttää mittari oikein, mutta kun koneen käynnistää, kääntyy viisari maksimiasentoon. Samalla halusin Raymarinen Axiom-näyttöön muutakin kuin kartan ja kaiun. Tuumailin, että jos polttoainedatan saa siirrettyä plotterille, ei oudosti näyttävästä vanhasta mittarista tarvitse enää välittää.

Yacht Devices -niminen, tiettävästi Kaliningradissa Venäjällä pääpaikkaansa pitävä yritys on erikoistunut valmistamaan pieniä NMEA-verkkoon kytkettäviä adaptereita ja konverttereita, joita löytyy lähes joka lähtöön. Heidän YDTA-01-tuotetunnuksella oleva tankkikonvertteri tuntui olevan loistava ja suht huokea vaihtoehto polttoainedatan tuomiseksi näytölle.

Peukalon kokoinen laite voidaan liittää suoraan veneessä olevaan NMEA2000-backboneen lisäämällä jo olemassa olevien varattujen T-liittimien jatkoksi uusi T-liitin, johon konvertterin voi kiinnittää suoraan. Asennus on siis todella helppo, eikä vaadi juurikaan tilaa T-liitinten kyljessä.

Polttoaineanturin vastuksen mittausta. Kuvassa uimuri on ala-asennossaan, eli tilanne vastaa tyhjää tankkia.

Asennuspuuhiin

Ensin täytyi selvittää, miten mittariston saa helpoiten irti. Kaikeksi onneksi tässä veneessä koko mittaripaneeli on kiinni vain kolmella ruuvilla takaosastaan, joiden irrottamisen jälkeen koko mittariston saa nostettua irti. Polttoainemittariin menee yhteensä viisi johtoa, joista kaksi on taustavaloa varten. Johdot on kytketty näppärästi kahteen liittimeen. Valoliitin voidaan jättää huomioimatta kytkentöjä tehdessä ja keskittyä vain toiseen liittimeen, johon menee siis kolme johtoa: +12 voltin jännite, maa ja tankilta tuleva varsinainen vastuksen kertova johdin, jonka ohmimäärän saa mitattua maata vasten.

Yleismittari on välttämätön apu tässä hommassa. Konvertteri nimittäin haluaa tietää, kuinka suuri vastus on analogisessa mittarissa maan ja signaaliliittimen, eli sen liittimen välillä, johon vastustieto tankilta tulee. Tämä tulee mitata, ennen kuin piuhoja kytketään mittariin uudelleen kiinni. Samoin tankissa olevan anturin vastusarvot tulee mitata ennen kuin johtimia kytkee takaisin mittarille. Anturin ohmit tulee mitata uimurin ollessa yläasennossaan ja ala-asennossaan. Se vaatii koko anturin nostamista polttoainetankista ulos.

Konvertterista lähtevät kolme johtoa kytketään näihin johtoihin rinnan. Jotta konvertterin johdot sai ylettymään mittariston taakse, vaadittiin reilu metrin pätkä kolmejohtimista sähköjohtoa.

Ohjelmointi

Kun kolme konvertterilta tulevaa sähköpiuhaa on kytketty rinnan mittariin menevien johtojen kanssa, on aika ohjelmoida konvertteri. Ilman ohjelmointia se ei toimi, tai jos toimii, näyttää se polttoainetilanteen aivan pieleen.

Ohjelmointi vaatii microSD-kortin hankkimisen ja tietokoneen. Tietokoneella laaditaan yksinkertainen tekstitiedosto, jossa kerrotaan muun muassa polttoainemittarin oma vastus, anturin vastukset tankin ollessa tyhjä ja täynnä sekä tankissa olevan nesteen laatu – konvertteri nimittäin voidaan asentaa myös vaikkapa jätevesi- tai puhdasvesitankin vastusanturin kaveriksi. Ohjeet tiedoston laatimiseksi löytyvät mukana tulevasta käyttöohjeesta ja yhtiön sivuilta netistä.

Tekstitiedosto tallennetaan muistikortille, muistikortti laitetaan konvertterissa olevaan aukkoon ja kytketään virta päälle. Sen jälkeen kaikki on valmista. Kun nähdään, että polttoaineen NMEA-data liikkuu verkossa ja siirtyy plotterille, voi muistikortin ottaa pois konvertterista ja peittää muistikortin aukon tarralla. Jäljellä on enää polttoainemittarin ja koko mittariston kiinnittäminen paikalleen.

Kaikki alkoi toimia heti: Axiom löysi polttoainedatan välittömästi ja vanha analoginen mittarikin näytti oikeita lukemia. Jos vanhaa polttoainemittaria ei tarvitse, voidaan konvertteri asentaa suoraan tankin anturiin viemättä sitä mittarille lainkaan.

Tämä projekti oli yllättävän helppo, koska johtojen läpivienneiltä ja pitkiltä vedoilta vältyttiin, sillä NMEA-backbone oli mittariston lähettyvillä ohjauspulpetin alla.

Ennen: Perinteinen analoginen mittari vaihtui urakan jälkeen digitaaliseksi. Vanha mittari toimii edelleen uuden ohella.

Jälkeen: Polttoaineen määrä Raymarine Axiom -näytöllä.

Polttoaine-konvertteri on pieni ja sopii ahtaaseenkin paikkaan.

Laite pitää ohjelmoida ennen käyttöä. Se sujuu helposti netistä löytyvillä ohjeilla.

Liittäminen olemassa olevaan NMEA2000-verkkoon sujui näppärästi.

Asennus vaatii polttoaineanturin irrottamisen vastuksen mittaamista varten.

Lue myös nämä

X