Tilaa
Testit

Koeajossa Flipper 900 DC – Matkalla maineeseen

Flipper 900 DC on valmistajansa ensimmäinen todellinen pyrkimys suurille markkinoille. Se saattaa siinä onnistuakin.

05.02.2021

Kirjoittajaari inkinen

KuvaajaMicke Mahlberg, Ari Inkinen

Flipper 900 DC on nykyisen Flipper-malliston suurin, vaikka mallistoon kuuluu myös 900 ST -malli. Se on kuitenkin tehty eri rungolle, ja on DC:tä kokonaispituudeltaan noin puoli metriä lyhyempi ja vesilinjastaan selkeästi kapeampi. Ennen vanhaan, siis Sicurd Isacsonin aikaan, Flipperillä oli suurempiakin veneitä, mutta hyvin erityyppisiä.

Uudella Flipperillään nykyään Nimbus-konserniin kuuluva Bella-Veneet tähyää avarammille vesille. Flipperin päämarkkinat ovat olleet ennen kaikkea Suomessa ja Ruotsissa, jonkin verran myös Norjassa, mutta nyt ollaan matkalla etelään.

Ääneen lausuttu tavoite ovat Etelä-Euroopan markkinat, joilla pohjoismaisten arvojen ja ominaisuuksien uskotaan olevan vahvuus. Myös suomalaisen laadun uskotaan pönkittävän menekkiä huolimatta korkeamman hinnan tuomasta takamatkasta esimerkiksi vastaaviin ranskalaisveneisiin verrattuna.

Nykyisen, kohtuullisen hyvin menestyneen Flipper-malliston on suunnitellut norjalainen Espen Thorup, joka on painottanut suunnitelmissaan käytännöllisyyttä ja turvallisuutta – niitä pohjoismaisia hyveitä.

Klassisen kauniiksi Flipperin linjoja ei voi kehua, mutta ne seuraavat tämän ajan kulmikasta ja tylppäkeulaista trendiä. Malliston lippulaiva on selkeä raikastus Flipperin sinänsä tyylikkääseen mallistoon.

Uudelle Flipperille haluttiin kuitenkin uutta ilmettä ja sitä antamaan palkattiin niin ikään norjalainen Meyer Norschau Design, jonka pääsuunnittelija on Karl Marius Norschau.

Venesuunnittelussa kannuksia on hankittu mm. Ibiza- ja Windy-veneillä.

Uusi Flipper istuu yllättävän hyvin Thorupin luomaan mallistoon, mutta on selkeästi raikas tuulahdus modernimpaan suuntaan. Riittääkö se sitten Espanjan, Ranskan ja Italian tyylittelijöille, jää nähtäväksi. Bella-Veneet Oy:ssä ainakin ollaan tyytyväisiä tulokseen, ja tiettävästi useitakin Flipper 900 DC:itä on matkannut rekalla etelään.

Ulkoiluvene

Flipper 900 DC:ssä oleminen keskittyy ehdottomasti ulkotiloihin. Veneen C-kategorian mukainen suurin henkilömäärä on peräti 11. Näin monelle ei istumapaikkoja luonnollisesti riitä, mutta sen verran kyytiläisiä voi mukana kulkea.

Avotila on suuri, ja U-muotoisessa sohvassa istuu hieman tunkien kuusikin henkilöä. Sohvan keskellä on taittopöytä, joka avattuna on kiitettävän suuri myös nauttia lounasta.

Avotilassa on istumapaikat kahdeksalle. Muutenkin se on toimiva vailla enimpiä krumeluureja. Kokonaan taittuva peräpenkin selkänoja mukavasti lisää avotilan toiminnallisuutta.

Sohvaryhmää vastapäätä on veneen pentteri. Sen varusteisiin kuuluvat dieselliesi, 65 litran jääkaappi, teräksinen pesuallas ja painevesi. Vettä mukaan sopii 96 litraa ja lisävarusteena saatavaan lämminvesivaraajaan mahtuu 16 litraa. Pentteriin voi tilata lisäksi 30 litran vetojääkaapin ja vaihtaa lieden grilliksi.

Ohjaamo on hyvin varusteltu ja koeajoveneessämme on lisävarusteena hankittava Glass Bridge -ohjaamo kahdella 12 tuuman näyttöruudulla, jolloin muita mittareita ei tarvita.

Oikealla kädellä olevat hallintalaitteet ovat järkevästi järjestelty, pulpetin vasemmassa laidassa olevaa nappiriviä en kehu vieläkään. Etenkin kohmeiset sormet hansikkaissa niiden käyttö on vaikeaa, mutta kesälämpimässäkin oikeaa nappia on tihrustettava.

Lähellä nollaa oleva kylmä ja täysin tyyni vesi on erinomainen alusta kokeilla veneen huippunopeutta. Kaksi 300-hevosvoimaista Mercurya potkaisevat veneen hetkessä 40 solmuun – eikä vauhti tunnu juuri miltään. Neljän tonnin ajopainossa oleva vene vastakkain pyörivine potkureineen kulkee kuin kiskoilla.

Tilaajat voivat lukea koeajon kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 2/2021.

 

Lue myös nämä

X