Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Buster SuperMagnum ja Yamaha F300 – Unohtumaton ajonautinto

Buster Super Magnum ja Yamaha F300 tarjosivat testaajille unohtumattoman ajonautinnon.

29.03.2019

Kirjoittajaja kuvat Heikki Juuri-Oja

Yksi SuperMagnumin synnyn syitä on sen pikkusiskon, perus-Magnumin ”aneemisuus”. Sen peräpeili kun ei kestä moottorivalmistajien uusimpia myllyjä. Perus-Magnumin tehosuosituksen yläraja on ”vain” 225 hv, alaraja on 100 hv.

SuperMagnum on tässä suhteessa aivan eri sarjassa. Suositus alkaa 225 hv:stä ja suurin sallittu konimäärä on 300. Maksimikoneella yhdistelmän huippunopeus lähentelee yksin ajettaessa 55 solmua.

Valmistajan mukaan SuperMagnumin potentiaalinen ostaja on henkilö, joka haluaa ”vähän enemmän”. Uutuus on ”nopeampi, tilavampi ja merikelpoisempi” kuin perus-Magnum.

SuperMagnumin perän V-kulma on 20,5 astetta. Rungossa ei ole nousulistoja. Kyseessä on tietoinen valinta. Sileä runko kuluttaa hieman enemmän polttoainetta, vaatii enemmän konetehoa ja kallistuu enemmän tuuleen kuin nousulistallinen runko, jossa listat luovat nostetta ja vähentävät kallistumista.

Myönteistä listattomuudessa on usein ajamisen pehmeys, erityisesti vastaisiin aallonsuuntiin. Kallistumista kompensoidaan trimmilevyillä.

Tilaajille koeajo on luettavissa Veneen digilehdestä 12/2012.

X