Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Koeajossa AMT 165 BR – Pieni, suuri vene

AMT-malliston pienin bowrider on oikeastaan aika suuri. Se on tilava ja ominaisuuksiltaan tuhti vene, joka kulkee kohtuullisellakin teholla.

04.12.2020

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaanton reenpää/otavamedia

AMT-Veneet Oy:n pitkä, vuonna 2006 alkanut yhteinen matka Hondan ja sen maahantuojan Oy Brandt Ab:n kanssa päättyi syyskuun alussa ja alkoi uusi aika Yamahan kanssa.

AMT-Veneet Oy:n toimitusjohtaja Mikael Winqvistin  mukaan kyse on ennen kaikkea toiminnan rationalisoimisesta

”Etenkin Skandinavian maissa on ollut paljon kysyntää Yamahan moottoreille. Meidän kannaltamme ei ole järkevää rakentaa erilaisia kokonaisuuksia sinne ja Suomeen, joten päädyimme tällaiseen ratkaisuun.”

AMT:n markkinat ovat Suomen lisäksi Ruotsissa ja ennen kaikkea Norjassa, jossa se on kohtuullisen suosittu. Winqvist uskoo, että moottorimerkin vaihdon myötä myynti saa lisää vauhtia.

BR-malliston pienin eli 165 BR on ensimmäinen koeajamamme uuden moottoriaikakauden AMT. Vene itsessään ei ole moottorimerkin vaihdoksessa muuttunut, se on ennallaan.

Bowriderille tunnusomaisesti AMT:ssä kulku keulasta perään on keskellä venettä. Etenkin pienemmissä BR-malleissa ovi on yleensä kaksiosainen, mutta AMT:ssä kirkas pleksiovi on onnistuttu pitämään yhtenä kappaleena. Käytön kannalta se on erittäin hyvä ratkaisu.

Keulaosan istuimet ovat suuret ja mukavat tyynyineen, ja ilman tyynyjä ne toimivat erinomaisina astimina laiturille kylkikiinnityksessä. Pulpettien käytettävyyttä säilytystilana parantaisi istuinten kansien muuttaminen avattaviksi.

Keulassa on lisäksi taso, josta noustaan keulakannelle. Säilytystilaa tason alla ei valitettavasti ole, sillä se toimii kellukkeena. Keulaköysille on oma lokeronsa kannen alla. Kaiteissa ei ole valittamista, päinvastoin.

Ohjauspulpetti on selkeä ja suoraviivainen. 9-tuumainen vakioruutu jää alareunastaan hieman ratin taakse, mutta ei pahasti. Katkaisimia on vain valoille ja pilssipumpulle, paneelissa on myös 12 voltin virtalähde.

Pituussuunnassa säädettävä istuin helpottaa ajoasennon löytymistä ja jalkatuki on erinomainen. Etuistuinten kohdalla tilaa on reilusti.

Lue koeajo kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 12/2020.

 

AMT 165 BR

Hinta alk. 21 990 €

Kokonaispituus 4,90 m, leveys 2,08 m, paino 564 kg (sis. moottorin), kantavuus 6 henk,/495 kg moottoritehoalue 50–60 hv, pohjan V-kulma 18°, pa-säiliö 60 l, CE-luokka C.

Koeajoveneen moottori Yamaha F50. Alkaen-hinta sisältää Yamaha F50 -moottorin.

Suunnittelu AMT-Veneet Oy, valmistaja AMT-Veneet Oy, Kontiolahti, valmistusmaa Suomi

Vakiovarusteet: mm. Garmin Echomap 92 sv + kaikuanturi, harmaa turkkipinta, sadevesityhjentyvä avotila, komfort-istuimet suojahupuilla, Dryfeel-tyynysarja, kuomukotelo, säilytystilat kiinteillä Abloy-lukoilla, lukittava polttoaineen täyttöluukku, erillinen Abloy-laiturilukko, HST-kaiteet, NFB-ohjaus, polttoainesuodatin, LED-kulkuvalot, 12 V pistorasia, automaattinen pilssipumppu, 2 kg sammutin, Securmark-turvamerkintä.

Lisävarusteet: mm. kölirauta 260 €, peräkuomu 850 €, etuistuinten tyynyt 220 €, satamapeite 380 €, säilytyspeite 380 €.

Myynti amtboats.fi

 

 

X