Testit

Klassinen kaunotar Nimbus 365 Coupé

Nimbus 365 edustaa parhaita pohjoismaisia matkaveneiden perinteitä. 
Se on tilava, sulava ja käytännöllinen, lisäksi se on kaunislinjainen.

09.03.2018

Tekstija kuvat Ari inkinen

Nimbus on Suomessa hyvinkin tuttu merkki, onhan sitä myyty vuosikymmenien ajan ja venekanta on kohtuullisen suuri. Takavuosina Nimbuksen mallisto oli laaja käsittäen erilaisia venetyyppejä alkaen 23-jalkaisesta avoveneestä yli 40-jalkaiseen flybridge-veneeseen. Sittemmin mallistoa on supistettu, mutta edelleen tuotannossa ovat Coupé-mallien ohella Nova-sarjan enemmän tai vähemmän avoimet veneet.

Hyvästä paremmaksi

Nykyinen Coupé-sarja sai alkunsa kymmenisen vuotta sitten. Sen jälkeen malleja on uudistettu, niin myös 365:ttä. Mallisarja käsittää tällä hetkellä kolme venettä, 305, 365 ja 405. 305-mallilla on olemassa myös avoin rinnakkaismalli, Drophead, ja 405:n rinnakkaismalli on Flybridge.

Nimbuksen viimeisimpänä uudistettu Coupé 365 on niin paljon matkavene kuin vaan olla voi. Se on ominaisuuksiltaan ja varustelultaan kuin luotu lomaveneeksi saaristoon. Käytännöllisyys ja tarkoituksenmukaisuus yhdistettynä skandinaaviseen, paikoitellen hieman vanhahtavaan – jotkut sanoisivat klassiseen – tyyliin tuottaa edelleen veneitä, joita esimerkiksi purjehduksesta luopuvat arvostavat. Ainakin jos on uskominen valmistajan markkinointiosaston puheita.

Hienokseltaan fiilattu 365 on hyvä esimerkki automaailmasta tutusta ilmiöstä: kun tuotteelle tehdään ns. facelift, muutos ei saa olla liian raju, mutta niin suuri, että jokainen huomaa näin tehdyn. 365:n kohdalla perusasiat on pidetty entisellään, mutta käytännöllisyyttä on parannettu. Esimerkiksi aiempi yksi suuri kattoluukku on jaettu kahdeksi, jolloin niiden käyttäminen on helpompaa. Luukkujen perän puolella katto on lasitettu lähes täydeltä leveydeltä, jolloin salonkiin suorastaan tulvii valoa. Toisaalta aiempaa suurempiin sivuikkunoihin on tarjolla lisähintaan pimennysverhot, jotka tulevat tarpeeseen, jos sohvaryhmästä rakennettavalla vuoteella nukutaan kesäöitä.

Pentterin ja kajuuttojen säilytystiloja on suurennettu ja järkeistetty, avotilan katetta on pidennetty ja kuljettajan sivuovi on muutettu aiempaa toimivammaksi. 

Lue koko esittely Vene-lehdestä 3/2018.

X