Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa

Home / Forums / Konehuone / Moottoreiden kulutuksista mahd optimoinnin jälkeen / Reply To: Moottoreiden kulutuksista mahd optimoinnin jälkeen

ajja

Herää kysymys miksi noinkin isot moottoreiden valmistajat eivät ole ohjelmoineet lastujaan niin, että teho on 30% suurempi ja vääntöäkin löytyy parikymmentä prosenttia lisää. Kysehän ei ole mistään muusta kuin parametrien muuttamisesta.

Olisi mukava nähdä koneiden käyrien muoto. Esimerkiksi huipputeho saavutetaan jatkuvan käytön alueen ulkopuolella maksimikierroksilla, kun ajonopeus on koneesta riippuen 10% alle sen. Myös vääntökäyrän muoto kiinnostaa. Jos lastuttamalla saadaan huipputeho ja vääntö vain kapealle alueelle ja pahimmillaan käyttöalueen ulkopuolelle, ei ominaisuudet ainakaan parane.

Teholastu voi kuitenkin antaa paremman suorituskyvyn ja kulutuksen, jos se tapahtuu päästöistä välittämättä. Moottorien päästönormit ovat tiukat ja tiukkenemassa. Se joshtaa joskus epätaloudellisuuteen polttoaineen kulutuksessa. Tosin lastuttamisen jälkeen kone ei ole enää laillinen, mutta en ole nähnyt kenenkään mittaavan veneiden päästöjä.

X