Etusivu / Keskustelu / Konehuone / Volvo Penta Moottoririkko pohdintaa talvi-iltojen ratoksi / Vastaa aiheeseen: Volvo Penta Moottoririkko pohdintaa talvi-iltojen ratoksi

 aragorn

Jos vesipumpun akseli katkeaa moottorin puolelta, niin vesipuolella ei tarvitse tapahtua yhtään mitään.
Ainakin pienemmissä Volvoissa pumpun rakenne on seuraavanlainen, moottorista vesipuoleen päin mennessä. Pumpun kytkentä moottorin apulaite akseliin seuraavana laakerit ja öljystefa, jottei öljy pääse vuotamaan ulos. Tämän jälkeen on tyhjä tila josta stefojen vuotaessa nesteet, öljy ja vesi pääsee pilssiin. Tästähän on kyse, moottorista oli akselin kokoinen reikä ulos. Tämän jälkeen tulee vesipumpun stefa ja lopuksi vesipumpun kammio.
Elikä akselin katkeamisen seurauksena ei tarvitse tulla vesivuotoa, eikä ainakaan vesi pääse moottoriin siksi pumpussa on tämä tyhjä tila.
Niin suuri ohipuhallus mikä nostaisi öljytikun ylös ja huohotinputken paikaltaan ei ole mahdollinen vaikka mäntään olisi tullut reikä ja jos tällainen ohipuhallus olisi tapahtunut niin koko konehuone olisi vuorattu öljyllä.
Niin kauan kun moottorissa on öljyä niin paljon ettei pumppu hori tyhjää paine pysyy normaalina