Etusivu / Keskustelu / Konehuone / Volvo Penta Moottoririkko pohdintaa talvi-iltojen ratoksi / Vastaa aiheeseen: Volvo Penta Moottoririkko pohdintaa talvi-iltojen ratoksi

 Ajja

Olisi tietenkin kiva tietää, missä järjestyksessä asiat ovat tapahtuneet eli mikä on syy ja mikä seuraus.

Kampikammioon on ilmeisesti tullut kova paine koska huohotinputki oli irti ja tikku noussut ylös. Sellaista painetta ei juuri saa muualta kuin sylinteristä. Koska kone oli sammunut melkein heti, veikkaisin ensin öljynkierto-ongelmaa, jonka seurauksena sylinteri on puhaltanut paineet kammioon. Kuumana käynyt sylinteri on puolestaan leikannut kiinni.

Jos öljyn kierrossa on ollut ongelma, paine voi olla ihan OK ja jos ongelma on vain yhdessä tai kahdessa pytyssä, ei lämpötila välttämättä nouse merkittävästi. Äänessä pitäisi olla eroa, muttei sitäkään ehkä erota nopeakierroksisesa dieselissä.

Mitä öljynpainemittari ja moottorin lämpömittari näytti ennen tapahtumaa?

Käyttökytkin on voinut kuolla öljyttä ajossa, kuten suuri osa muustakin tuhosta.