Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa

Home / Forums / Hytti / Kevyet keulat testeissä / Reply To: Kevyet keulat testeissä

ajja

Veneestä saa mainiosti tasapainoisen kulkijan kuormauksesta riippumatta, mutta silloin tingitään sisätilojen käyttökelpoisuudesta. On totta, että rakenteellista takapainoa voidaan kompensoida laittamalla painoa eteen aivan samalla tavalla kuin takavetoisen auton kulkua parannetaan parilla hiekkasäkillä takaluukussa.

Ideaalitapauksessa vene kulkee hyvin kuormasta riippumatta. Käytännössä se on kuitenkin, jos ei mahdotonta, niin ainakin vaikea saavuttaa vetolaitteella varustetussa veneessä. Niissä paino tuppaa olemaan aina liian takana johtuen tietenkin moottoreista ja vetolaitteista. Jos polttoainetankitkin on takana, joudutaan menoa kompensoimaan trimmaamalla, joka syö tehoa ja lisää kulutusta verrattuna hyvään balanssiin.

Hyvä balanssi saavutetaan laittamalla koneet keskelle ha tankit koneiden eteen. Ei onnistu kuin akselivedolla ja silloinkin se syö parasta hyttitilaa.

Toinen asia on tietenkin rungon malli. Jyrkkä v-pohja ja etenkin keula, jonka pohjakulma on kovera antavat parhaat ominaisuudet aallokkoon. Haittana on suurempi kulutus, pienempi kruisailunopeus ja huippunopeus. Tai käytännössä isompi koneteho, joka nostaa veneen hintaa. Kovera keula vähentää myös hyttitilaa.

Koska vain harvat lähtevät kovaan keliin veneiden valmistajat satsaavat hintaan ja sisätiloihin. Se on mielestäni täysin perusteltua. Pitää vain tietää, mitä arvostaa.

X