Etusivu / Keskustelu / Hytti / Septitankki haisee / Vastaa aiheeseen: Septitankki haisee

aragorn

Aloitetaan alusta.
1, Pottapaatin ongelma. Syy todennäköisesti huonosti huuhdeltu säiliö syksyllä, tai huonosti tyhjentyvä säiliö. Mikäli imuputki ei mene pohjalle säiliöön jää aina hyvä pöpökasvusto seuraaville tuotoksille.
2. Muovi säiliö tai vuotavat liitokset eivät aiheuta hajuhaittoja muualle kuin omaan veneeseen. On kokemusta, viime kesänä minulla alkoi septisäiliön sähköisen tyhjennyspumpun akselistefa vuotaa, hajuhaitta oli vain omassa veneessä, sitä ei edes tuntunut kannella.
3. Katsastusmiehesi neuvo on ymmärystä vaille.
4. Jos ja kun vaihdat letkuja lämmitys on paras keino saada tiiviit liitokset.
5. Hiilisuodatin todennäköisesti poistaa hajuja ainakin aluksi.
6. Lisäaineista ei varmaankaan ole haittaa, mikäli pumpun kumiosat sen kestävät, itse en ole kokeillut.

Itse toimin seuraavasti, käytän aina, kun on mahdollista imutyhjennystä. Huuhtelen säiliön kuten edellä. Joka toisen tai kolmannen tyhjennyksen jälkeen laitan jonkin verran satamavettä säiliöön ja kun olen ulkona septipumpulla pumpaan säiliön tyhjäksi. Imuputkesta en tiedä kuinka lähelle pohjaa se menee, mutta septipumpun imu on pohjasta, sen tiedän. Kun säiliö on vielä tehty niin, että sen pohja viettää septipumpulle saan säiliön varmasti aivan tyhjäksi. Hajuhaittoja ei ole ollut viimekesän tapausta lukuunottamatta, tosin mereen saattaa mennä lusikallinen tai kaksi. Viikonloppu reissuilla, kun vene jää viikoksi seisomaan tietenkin tyhjennän ja huuhdon säiliön.

X