Etusivu / Keskustelu / Hytti / Kokemuksia/Tristan 870 / Vastaa aiheeseen: Kokemuksia/Tristan 870

 Autoteknikko

Väitän edelleen, että auton moottorin kylmäkäynnistys on kuluttavampaa kuin veneen mottorin talvi(kylmä)säilytys.
Kylmän auton moottorin käynnistys (VTT:n tutkimuksen mukaan) -20 asteessa vastaa n.500 km:n ajoa, lämpimämmässä vähän vähemmän ja kylmemmässä vähän enemmän. – Tästä jokainen voi laskea kuinka paljon se vähentää auton moottorin ”käyttötunteja”.

Joopa joo, katkoohan se pakkanen joskus jopa junakiskojakin. – Meille opetettiin jo kansa(perus)koulussa, että vesi laajenee jäätyessään.
Käyttötunnit voi olla vaikka nolla jos jättää vedet lohkoon aivan uudessakin moottorissa mutta sehän johtuu pelkästä huolimattomuudesta, joten sillä ei ole mitään tekemistä kun puhutaan käyttötunneista ja kestävyydestä.

Näillä mainituilla pistesyöpymisillä ym. voi olla jonkinlainen vaikutus, mutta sen enempää näitä teorioita kommentoimatta voin (vuosikymmeniä venemoottoreiden parissa työskenneelenä) todeta, että puoli- ja plaanaavien veneitten moottoreiden käyttötunnit ovat paljon alhaisimpia kuin uppoumarunkoisten veneitten moottoreiden. – Johtuen suurelta osin siitä, että plaanarien moottorit joutuvat toimimaan paljon suuremman rasituksen alaisena (kuin ylämäkeen koko ajan ajaisi) kuin hidaskulkuisten uppoumaveneiden moottorit, jotka käyvät suunnilleen samanlaisissa olosuhteissa kuin auton moottorit normaali ajossa.

Sähkölaitteiden hapettumat, suuttimien ruostumiset, yms. ovat veneissä isompi ”riesa” kuin autoissa mutta ne eivät suoranaisesti vaikuta itse moottorin käyttötunteihin, – ja nekin pystyy suurelta osin eliminoimaan huolellisella ja oikealla talvisäilytyshuollolla, kuten myös lisäämään moottorin käyttöikää . – Mutta se onki sitten toinen juttu.