Etusivu / Keskustelu / Hytti / Volvo Penta D6 370 vs 2x D3 220 / Vastaa aiheeseen: Volvo Penta D6 370 vs 2x D3 220

 Kippari

Kyllä kaksi moottoria on :tupla kustannus huolloissa, kulutus suurempi , kaksi vetolaitetta ja niiden murheet, älytön hinta hyötyyn nähden,! Eli lyhyesti sanottuna kaikki murheet x2! Itse olen hyvin pärjännyt yli 10v yhdellä koneella ja vetolaitteella ilman suurempia murheita! Toki remonttia on välillä tehty mutta se on väistämätöntä kun vehkeet on jo yli 20 vuotiaita onneks osaan ja pystyn itse korjaamaan suurimman osan harmeista! Nämä auton koneista muokatut meri moottorit ei ole yhtä hyviä kuin vanhat kunnon malmikasat jotka on tehty suurenpaa rasitusta silmällä pitäen ja vielä vanhalla ja luotettavalla rivipumppu tekniikalla itselläni on Volvon TAMD 41A 200 hv 3000h ajettu kone ja yksi vetolaite on jo loppuun ajettu! Ajan noin 1000NM/kesä kone ei syö öljyä ja siinä on vielä alkuperäinen turbo joten kestävä moottori on ! Dieselin hyytyminen merelle ei yleensä johdu viasta moottorissa vaan polttoaine tankissa olevasta ja sinne pikkuhiljaa kertyvästä sakasta tai bakteerista joka elää vedessä polttoaineen joukossa ja se tukkii suodattimen jolloin polttoaineen pääsy moottoriin estyy! Ja yleensä näin käy silloin kun on kova keli ja polttoainetankissa vellova polttoaine saa sakan liikkeelle ja se joutuu imuputkeen sieltä suodattimeen ja aiheuttaa koneen sammumisen! Joten siinä vaiheessa on melko sama onko veneessä yksi tai kaksi konetta kun polttoaineen saanti estyy! Kahden moottorin helpomman käsiteltävyyden voi korvata tehokkaalla keulapotkurilla ja helkkarin paljon pienemmällä Rahan menolla!