Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Home / Forums / Hytti / Yamarin DC 76/68 / Reply To: Yamarin DC 76/68

Saraste

Samansuuntaisia ajatuksia tuosta veneen koosta. Eli tuntuu (ja näissä keskusteluissa fiilis vaan vahvistunut) että tuommoinen 7-8 metrinen vene olisi hyvä ja tarpeisiini riittävä. Jossain olen törmännyt väittämään että Suomen merivesillä 7 metrin alaraja olisi hyvä, jos meinaa isommille selille lähteä. Mielipiteitä yhtä kaikki. Mutta olen ollut uskossa että yli 8 metrinen ei ole välttämätön, ja isompi koko hankaloittaa tosiaan sitä yksin reissaamista. Plus lisää tietysti noita kustannuksia, kuten totesit. Näistä käyttö- ja ylläpitokustannuksista en tosin ole älyttömän huolestunut, onhan ne kuitenkin suht pieni osa todellisista kustannuksista etenkin kun en tee mitään pitkiä reissuja. Tosin euroistani tarkkana ja ympäristötietoisena ihmisenä nuo kulutukset toki kiinnostaa.

Kiitos arviosta. Täytyy sanoa että vaikka olisikin yläkanttiin, on tuolla kaavalla arvioituna korkeinkin hinta huomattavasti vähemmän kuin kuvittelin. Onko käsitykseni sitten jotenkin vanhoja vai mistä lie johtuu, mutta kuvittelin kyseisen investoinnin huomattavasti kalliimmaksi. Tämä kieltämättä tasoittaa eroa valmiiksi keulapotkurillisten ja -potkurittomien välillä. Jos ottaakin ilman keulapotkuria niin siinähän kerkee sitten miettiä investoinnin järkevyyttä kun on paremmin veneeseen tutustunut. Kaikkien meidän lapsuusperheessä olleiden veneiden käyttökokemuksien perusteella tuota keulapotkuria kaipailen, mutta nämä veneet olivat jo silloin sihteellisen vanhoja, ja kai noissa käsiteltävyyksissä on kehitystä tapahtunut ja ne ovat muutenkin venekohtaisia.

Hassua kyllä, et ole todellakaan yksin Aquadoriin liittyvien asenteinesi kanssa. Olen tosiaan useasta lähteestä kuullut samoja epäilyjä. Tasan yhdellä tuttavalla on Aquadorin vene, ja hän on omaansa tyytyväinen eikä vikoja ole ilmennyt. Kuitenkin niin usein olen saman kannan kuullut kuin sinulla, joten asiassa lienee jotain perääkin… Aquador, Flipper, Bella yms. niin perinteisiä ja tunnettuja merkkejä kuitenkin, ja merkkihuollot lienevät myös helpoiten saatavilla. Siksi valintaan suhtautuu positiivisemmin. Ja veneiden kohdalla sitä aina jotenkin ajattelee että miten hommat pelaa ja veneet toimii on niin paljon käyttäjästäkin kiinni…

Pitää tutustua ehdottamiisi vaihtoehtoihin. Ainakin tuo Ryds olisi mennyt täysin ohi ilman vinkkiä, kiitos siitä. Mites nuo Galia/Galeonit? Mulla on ollut mielikuva että nämä ovat halpisveneitä samassa sarjassa kuin Dragot? Halvassa hinnassa ei tietenkään mitään vikaa ole, mutta tarkoitan että ne tehdään kelvottomista materiaaleista yms. ja esim tuulilasit ovat muovia ja niin edelleen. Ts. laatu on surkeaa. Näistä syistä en kummemmin ole kyseisiä merkkejä katsellut.

X