Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa

Home / Forums / Hytti / Yamarin DC 76/68 / Reply To: Yamarin DC 76/68

JR

Kyllä minusta vaikuttaa, että ko vene soveltuisi sinulle mainiosti. Yamarinissa on myös se hyvä puoli, että pääset siitä helposti eroon jos haluat.

Minusta tuohon käyttötarkoitukseen mihin venettä haet, ei ainakaan isompaa kannata hankkia. Suljettavassa sisätilassa on muitakin käyttötarkoituksia kuin asuminen, sinne on todella mukava laittaa kamat suojaan roiskevesiltä tai kun poikkeaa vaikkapa satamaan pizzalle. Tunnettuahan on, että kun ollaan avoveneellä liikkeellä merellä, tarvitsee pukeutua lähes arktisesti ja rantaterassilla saa istua shortseissa.

Itse olen ratkaissut vähän vastaavanlaisen ongelman WA veneellä, mutta minun vaatimuslistaani kuuluikin vielä jonkinlainen kalastusmahdollisuus 2-3: lle ihmiselle.

Yhdyn myös mielipiteeseesi, että veneily on ulkoilmahommaa, ja puen mielelläni päälle talvitakin ja pipon jos sää sitä vaatii. Noista kuomusulkeisista et pääse varsinkaan DC veneellä. Joka kerta kun tulet veneeseen, pitää sinun kuomu ottaa pois ja aina kun jätät veneen , pitää kuomu laittaa paikalleen, tai muuten sade kastelee patjat, lokit paskantaa ja lehdet täyttävät avotilan.

Keulapotkurin saatavuudesta ei myöskään kannata ottaa suurta stressiä, koska kyllä sellaisen saa jälkiasennuksena lähes veneeseen kuin veneeseen.

” Jos olen tulkinnut väärin ja vene on vain sisävesi/saariston suojiin lähivesille soveltuva, on a) aika unohtaa yhteysveneilyhalut ja pidemmät matkat, ja voi suosiolla hommata pykälää pienemmän ja halvemman veneen ja keskittyä vain auringonpalvomiseen tai b) alkaa miettiä vaihtoehtoisesti isompaa (ja lähes tuplasti kalliimpaa) venettä. En tiedä olenko tähän harrastukseen näin paljon valmis satsaamaan”

En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta omilla aiemmilla kommenteilla tarkoitin lähinnä sitä, että avomerellä reilu aallokko (sellainen jossa on hyvin epämukavaa ajaa vauhdilla) nousee yllättävän hiljaisesta tuulesta. Esim 14 m/s joka maalla ja sisäsaaristossa ei tunnu vielä juuri miltään on avomerellä jo sellainen tuuli, ettei sinne ole oikeastaan millään huviveneellä asiaa (poislukien isot purjeveneet, joilla tuollaisessa kelissä vasta hauskuus alkaa ;-)). Joten sinänsä ei ole suurta väliä, otatko 7 vai 8 m veneen koska säätä täytyy seurata kummallakin.

Avoimien paikkojen ylitykset voi kuitenkin pahan kelin aikaan tehdä vaikkapa aamuyöllä. Itse tein viime kesänä esim venereissun Espoo-Rosala johon mahtuu pari möykkyisempääkin paikkaa, ja juuri Porkkalanselän yli ajoin aamuyöllä.

X