Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Home / Forums / Laituri / Väistämissäännöt unohtuneet tai ei kiinnosta, osa 2 / Reply To: Väistämissäännöt unohtuneet tai ei kiinnosta, osa 2

Ajja

Joku viisas on aikoinaan sanonut, ettei pidä olettaa tietävänsä, mitä muut tekevät tai ajattelevat. Jokainen voi tietää vain omat ajatuksensa ja tekemisensä.

Tällä taustalla on selvää, että ökyveneilijöiden ajatukset ja toimet tietävät ovat itse ökyveneilijöitä. Tai sitten puhuvat jostain, mistä eivät tiedä 😉

Toki tiedän, että liukuvan veneen nopeuden pudottaminen alle liukukynnyksen tekee isommat allot. Jos haluaa noudattaa nopeusrajoituksia, se tapahtuu väistämättä. Entä sitten?

Ennakointi on hyvä asia ja olen iloinen, että se tuli tässä esille. Merelle lähtiessä ei voi varmuudella tietää, mitä tulee vastaan ja minkälaiseksi keli muuttuu. Siksi katsastuksessakin vaaditaan varusteita, joita ei ehkä ikinä tarvitse. Veneen koosta riippumatta se pitää lastata oikein niin, ettei tavara pääse liikkumaan ja että varalaita on riittävä. Lisäksi pitää liikkua olosuhteiden mukaan.

On mielenkiintoista – joskin akateemista – keskustella minkä kokoinen aalto on riittävän pieni. Epäilemättä runkoväylän tai muun vilkkaasti liikennöidyn väylän varrella aalto saa olla isompi kuin väylän ulkopuolella. Toisaalta on myös selvää, että paikoilla, joissa luonnon aallokko on isoa, myös veneen tekemä aalto saa olla isompi. Sitten on tietenkin paikat, joissa ei ole laitureita tai muita kulkijoita, joissa aalto ei häiritse ainakaan ihmisiä.
Oma lukunsa on myös ne paikat, joissa liikkuu suurempia aluksia, niiden aaltoon pitää varautua, vaikka ne olisivat paljonkin suurempia kuin isoimman ökyveneen.

Jos ajatellaan, mihin pitää varautua, niin jokainen, joka yhtään aalto-opista ymmärtää, tietää myös mikä on interferenssi. Jokainen kokenut veneilijä varautuukin vähintään kaksi kertaa suurempaan aaltoon, kuin tyypillinen aalto on, muuten voi kaffetta läikkyä paidan rinnuksille tai hauva pudota veteen. Veneen kiinnittämisessä pitää tietenkin varautua myös kiinnityksen aikana esiintyvään suurimpaan aaltoon, säällä kun on taipumus muuttua.

Nyt sitten ei tarvitse kuin päättää kuinka korkea saa veneen peräaalto olla eri paikoissa. Sen perusteella sitten veneilijät ja muut vesilläliikkujat ja ranta-asujat varautuvat.

Asia on onneksi raastuvassa ratkaistavana ainakin väylän osalta. Mielenkiintoista nähdä, mikä on oikein, vaikkakin siinä menee yksi suosituimmista puheenaiheista 😀

X