Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa

Home / Forums / Masto / Avance 24 ja 245 veneily / Reply To: Avance 24 ja 245 veneily

Lukija

Tavallaan saatan tulla väärälle tontille tällä keskustelufoorumilla, mutta jos laajennetaan skaalaa Avance 245:sesta Avance 33:een niin olen oikeammalla asialla (niinsanotusti), koska olen juuri myymässä omaa Avance 33:ea ja vielä kohtuuhintaan (45 000 €) jos ottaa huomioon tämän yksilön (vm. 1985) erityisyyden. Sitä ei turhaan myyty minulle (toisen omistajan toimesta) lisänimellä ”special edition”: lisätty kölipaino (2500 kg), joka alentaa reivin tarvetta huomattavasti (uppouma 4200 kg) ja sen lisäksi koko myyntilitania, jos se tähän mahtuu:

Valmistaja: Öja-Båtar 1985 – muutos ja parannustyöt 1996-(Pertti Järvinen)- 2001-2012-2014 (toimeksiantajana Pasi Falk: ks. tarkemmin alla)
Tiikkisisustus & istuinlaatikon tiikkirimoitus: Lasse Ristikankare, legendaarinen veneiden (tiikkivoittoisten)sisustusratkaisujen rakentaja.
Veneen kokonaispituus: 10,30 m
Vesilinja: 8,30 m
Leveys 2,62 m
Uppouma 4.200 kg
Köli 2.500 kg
Syväys 1,70 m
Diesel moottori (Yanmar, 18 hv) – uusittu 2006 makeavesijäähdytteiseksi versioksi – aiempi oli merivesijäähdytteinen)
Alkuperäinen Dacron-isopurje 26,5 m2 – uusittu 2001 läpilatoitetuksi versioksi, jolloin ”ahvenselkä” lisännyt pinta-alaa 2 m2 (nykystandardin mukaisesti kaksi reiviä). Uusi purje on contender/norlam laminaattia (North Sails), kuten myös uusi rullagenoa. Nämä uudet purjeet täyttävät vaativammat coastal-standardit. Alkuperäinen toimiva (ja kevyt) mylar-genoa on edelleen käyttökunnossa. Alkuperäinen, hyväkuntoinen dacron-fokka muutettu furlex-kelpoiseksi. Alkuperäinen dacron isopurje vaatii pientä korjausta ja on tarkoitettu lähinnä nykyisen isopurjeen varapurjeeksi (ei välttämättä mukana kuljetettavaksi) (Niinirannan+North Sailsin valmistamat)
Rulla-genoa/fokka (Furlex- 1998), johon sisältyy em. laminaatti-genoa sekä dacron fokka (ks. ed.). Todettakoon myös, että fokka on kiinteällä raiderakenteella itseskuuttaava.
Todettakoon myös että puomissa on asianmukainen rodkick, eli sisäkkäisten putkitukien, vaimentimen ja köysien yhdistelmä, eikä pelkkä köysiversio.
74,2 m2 täysmittainen spinaakkeri (masto 7/8-osaa) sekä pienempi ”floater spinnu” astetta kovempaan tuuleen.
Kabiinikorkeus 1.82 m
Maston korkeus vedenpinnan tasosta 14,75 m (poislukien tuulimittarin mitta: 30 cm)- coyote antenni (joka toimii sekä gsm/jne. että vhf ja fm antennina, kajuutan kaapisssa sijaitsevan boxin avulla).
Tämän veneen ”special edition” maininta koskee paitsi kölin lisäpainoa (400 kg) – joka tekee veneestä paremmin purjeita kantavan (reivikynnys ei tule liian nopeasti vastaan) myös istuinlaatikko/takapunkka-ratkaisua: päinvastoin kuin Avance 33:n normaaliversiossa, tässä versiossa moottori (suora akseli, scatra ja 2000-luvulla uusittu kolmilapainen taittopotkuri – myös alkuperäinen 2-lapainen on toimintakuntoinen varapotkuri) on sijoitettu takapunkan alle, eli istuinlaatikon pohjaa on nostettu niin, että tilaa on tarpeeksi takapunkalle. Näin veneessä voi yöpyä samaan aikaan yhteensä 6 ihmistä, neljän tai mahd. viiden sijasta.
Veneen takaosassa on ylöstaitettavat uimatikkaat ja veneen keulaan saa irrotettavat maihinnousutikkaat.
Veneen istuinlaatikkoon saa kiinnitetyksi teak-viilutetun ja listoitetun ulkopöydän, jonka saa kätevästi varastoiduksi vasemman istuinosan alla olevaan tilavaan säilytystilaan, jossa sijaitsee myös starttiakku, jääkaappikompressori ja muuta välineistöä.
Veneen sisätilan kangasverhoilut on uusittu kahdessa vaiheessa vuonna 2006 ja 2013: materiaali on alcantara-tyyppistä laadukasta tummahkon sinistä kangasta

VENEEN ERIKOISUUKSIA
Edellä maintun takapunkan lisäksi: ruostumattomat tiskialtaat, jääkaapiksi (kompressori) muunnettu kylmäkaappi, joka toimii jääpaloja myöten, 3 liekkinen uunlla varustettu ruostumaton nestekaasu-hella, sähköiset vesipumput niin makealle vedelle kuin myös merivedelle ja koskien myös wc:n tyhjennystä (septi-tankkiin ja sieltä jäteimureihin). Samat toiminnot toimivat myös manuaalisesti jos sähköisessä systeemissä ilmenee ongelmia – minun aikanani ei ole ilmennyt. Toisaalta jos septi-tankki täyttyy purjehduksen aikana aluevesien ulkopuolella, saa tankin tyhjennetyksi myös silloin mereen, joka toki on epä-ekologinen vaihtoehto ja siksi mahdollisuuksien mukaan vältettävä.
Lisäksi veneessä on edelleen Wallas-Marinin lämmitin (valopetrolilla), joka toimii edelleen asianmukaisten huoltojen ansiosta. Ja edelleen, veneessä on toimiva Raytheon (nyk. Raymarine) tutka kaikkine hienouksineen sekä normaalien sähkö- ja polttoainemittareiden lisäksi istuin-laatikkoon suuntautuvat laitteet: kompassi, kaiku (syvyys), tuulimittari sekä loki (nopeus ja kuljettu matka) – kaikki Raytheon/Raymarinen luotettavia tuotteita.(ja tietenkin windex maston huipulla).
Lisäksi veneessä on kaksi 10 kg ankkuria – edessä ja takana – kiilloitetusta haponkestävästä teräksestä ja molemmat ovat kytketty/kytkettävissä ankaroliina-keriin – niin takaosassa että keulassa sijaitsevan tavaratilan (mm. nestekaasupullo jne.) kannen alapinnassa, toisin sanoen” poissa jaloista”. Selvää on toki sekin, että perälipulle on oma telineensä sekä valmiudet ”vieras”lippujen vetoon saalinkeihin.
Oman lukunsa muodostaa (a) navigaatiolaitteisto ja – (b) tarpeisto: edelliseen sisältyy purjevene-läppäri, joka on laajalla elektronisella merikorttiaineistolla ladattu – niin kattava, että sillä helposti purjehtii ympäri itämerta, pohjoisinta pohjanmerta lukuun ottamatta. Ja sama koskee myös paperisia merikortteja sekä vieras-satama kirjoja n. 10 kilon mitassa. Eli tällä tavaralla voi huoletta purjehtia ainakin itämerta ristiin rastiin, jos huvittaa. Tämä navigointielektroniikka on rakennettu seuraavasti: karttapöydällä on teline läppärille, josta saa esiin kartat ja oman sjainnin siinä (Garmin-GPS x 2). Toisaalta yhdellä sormenpainalluksella saa saman karttatiedon (sijainteineen) erilliseen 7-tuuman näyttöön, joka osoittaa istuinlaatikon suuntaan. Kolmas vaihtoehto on sekä sisäisen että ulkoisen näytön samanaikaisuus, joka sellaisenaan ei ole kovinkaan tarpeellinen – mutta mahdollinen kuitenkin. Itse olen seilannut – myös yksinpurjehtijana (ns. single handed) käyttäen lähinnä ulkoista näyttöä (jonka valoisuutta voi säätää tilanteen mukaan – himmeästä kirkkaaksi ja päinvastoin. Homma toimii hyvin. Mutta toki tässä vaiheessa on aina hyvä evästää mahdollista tämän purjeveneen tulevaa käyttäjää/käyttäjiä siitä, että viime kädessä on aina oltava paperiset merikortit käden ulottuvilla, ettei turhia vahinkoja tapahtuisi.
Vielä joitakin mieleen tulevia seikkoja, jotka voivat vaikuttaa ostopäätökseen: a) Wallaksen lämppäri toimii siten että lämpöä voi kanavoida niin takaosaan, etuosaan kuin myös keskiosaan, joten säätövaraa on. Toinen seikka on veneen sähköjärjestelmä ja se miten se liittyy veneen akkujen toimintaan – joita akkuja veneessä on peräti 4 kpl – kolme normaalia ”maintanance free”-excide akkua sekä starttiakkuna syväpurkava excide, jonka arvo on n. 5-kertainen em. akkuihin verrattuna. Kokemukseni mukaan koko tämä akku-paketti pitää poikkeuksetta navigaatio-elektroniikan sekä jääkaapin täydessä toiminnassa. Näin on ensisijaisesti siksi, että veneen takaosan ”pulpettiin” on kiinnitetty 70W aurinkopaneeli, joka huolehtii näistä perustoiminnoista kiitettävästi. Toisaalta on toki niin, että kun venettä ajetaan koneella niin laturi vielä lisää akkujen latausta – mutta se on enemmänkin ylimääräistä plussaa. Veneen akkujärjestelmä on seuraavanlainen: a) (arvokas) starttiakku sijaitsee istuinlaatikon avattavan kannen alla, b) kaksi ns. hupiakkua (80w) sijaitsee takapunkan vasemmanpuoleisen punkan kannen alla – ja täällä sijaitsevat myös akkujen katkaisijat (vaihtoehtoina eri akkujen tai niiden yhdistelmien samanaikainen lataus) ; c) neljäs (vastaava hupi) akku (80w) sijaitsee etupunkan kannen alla ja siihen on johdoilla ja diodeilla rakennettu seuraavat kaksi vaihtoehtoa: 1) kyseinen akku latautuu (varsinkin maasähkön tapauksessa, joka siis myös sisältyy tähän venepakettiin – ts. lataus 240 voltin laituripistokkeesta) ja toisaalta mahdollisessa poikkeustapauksessa, jossa veneen sähköjärjestelmä lakkaa jostakin syystä toimimasta (itse en ole sellaiseen tilanteeseen joutunut), kyseinen ”vara-akku” voidaan katkaisimella (wc-tilassa) muuttaa virran lähteeksi navigaatio-laitteisiin tai jopa starttiakuksi. Tämän selvityksen päätteeksi en voi todeta muuta kuin, että veneen sähköjärjestelmän toimivuus on useampaan kertaan varmistettu.
Ja lopuksi: onnea tämän ainutlaatuisen veneen – Peter Norlinin suunnitteleman kaunottaren – uudelle omistajalle ja nautinnollisia purjehduksia, missä sitten tuletkin/tulettekin purjehtimaan. Kuten totesin, kartat kattavat suurimman osan Itämerta, mutta onhan toki juuri tällä venetyypillä tehty jopa maailmanympäripurjehdus – jos sille halajaa niin ylimääräiset onnentoivotuksen siihenkin. Todettakoon myös, että merikorttiaineiston lisäksi kaupan mukana tulee suuri määrä venesatamakirjallisuutta joka kattaa laajalti koko Itämeren aluetta – Suomen ja Ruotsin rannikkoalueista Saksaan ja Puolaan asti.
Vielä viimeinen lisäys viime syksyn (2014) uudistuksista ko. veneeseen: uusi sprayhood sekä uusi puomipeite. Myös muutama vahingoittunut makuupatja (sohva-patjat on uusittu 2014-15, joten kaiken pitäisi olla kunnossa nautinnollisia purjehduksia varten.
Veneen varustukseen kuuluu myös 3 paukkuliiviä, 6 normaaliliiviä sekä runsas määrä kapokkialusia ja muita tyynyjä & peitteitä sekä työkalustoa, puosutuoli ym. Myös kiinteä + liikuteltava akkulaturi kuuluu varustukseen.
Veneeseen voi tutustua tarkemmin Särkällä, jossa vene on nyt telakoituna ja myöhemmin – kausikunnostuksen jälkeen – vesille laskettuna (Merenkävijät ry:n alueen laituripaikassa).
Veneen telakointivarustukseen kuuluu teräksinen vahvarakenteinen pukki, joka on mitoitettu veneen mittoihin sekä alumiinirakenteinen (NOA) kannen peiteteline sekä itse peite.

Veneen myyntihinta on kaikkien parannusten ja päivitysten jälkeen
40 000 €

X